شعار سال: نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین
جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که بایکوت فیلمهایی چون «ویلاییها» و «بیست و
یک روز بعد» تعجب منتقدان و اهالی رسانه را برانگیخت. از سویی دیگر کاندیداتوری
«زیر سقف دودی» که نتوانسته بود حداقل انتظار اهالی رسانه، منتقدان و مردم را در
اکرانهای طول مدت جشنواره برآورده کند، در 6رشته اصلی جشنواره از جمله بهترین بازیگر
نقش اول زن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین چهرهپردازی و بهترین صدابرداری
کاندیدا شده است.
در شرایطی که به اذعان بسیاری از منتقدان، اهالی رسانه و مخاطبان در
سینماهای مردمی «ماجرای نیمروز» یکی از بهترین فیلمهای جشنواره است، اما در بخشهای
قابل ذکری از جمله بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین و همچنین بهترین چهرهپردازی – با توجه
به گریمهای سخت مربوط به دهه 60- از قلم هیئت داوران افتاده است. تعجب برانگیزتر
آنکه فیلمهایی در این بخشها و بخشهای دیگر کاندیدا شدهاند که کیلومترها با
حداقلهای سینمایی در جشنواره فیلم فجر فاصله دارند. بسیاری از فیلمهایی که در بخشهای
مختلف سودای سیمرغ کاندیدا شدهاند، در حد و اندازههای جشنواره هم ظاهر نشدهاند.
نگاهی به کاندیداهای سه بخش اصلی از جمله بهترین فیلم، بهترین
کارگردانی و بهترین فیلمنامه هم انتقادات فراوانی را برانگیخته است. «رگ خواب»
حمید نعمتاله، «ماجرای نیمروز» حمید نعمتاله و «بیست و یک روز بعد» محمدرضا خردمندان
در حالی در بخش فیلمنامه نادیده گرفته شدهاند، که حضور برخی از فیلمهای دیگر به
عنوان کاندیدا در این بخش سوالبرانگیز است. نام «زیرسقف دودی» و «نگار» در لیست
کاندیداهای بهترین کارگردانی دیده میشود و این در شرایطی است که نام کارگردانان
فیلمهایی چون «رگ خواب»، «ویلاییها»، «سد معبر» و «خفهگی» نادیده گرفته شده
است. در بخش بهترین فیلم هم نام «زیرسقف دودی» دیده میشود، در حالی که «ویلاییها»
که با اقبال جدی مخاطبان و منتقدان مواجه شده است، در این بخش نادیده گرفته شده
است.
نگاهی کلی به انتخابهای هیئت داوران جشنواره سی و پنجم نشان میدهد که
روابطی خارج از «محتوا» و «سینما» بر بعضی از انتخابها حاکم است. کاندیداتوری «تابستان داغ»
ابراهیم ایرجزاد در 12 رشته، کاندیداتوری فیلم ضعیف پوران درخشنده در 6 رشته و
کاندیداتوری غیرقابل توجیه فیلمهایی چون «یک
روز بخصوص» و «سارا و آیدا» در چند رشته نشان میدهد که برخی رویکردها از سوی هیئت
داوران و یا مدیران جشنواره از حذف سیستماتیک و مهندسی برخی فیلمهای پرمخاطب و
قوی در برخی بخشهای مهم حکایت دارد.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ 19 بهمن 95، کد مطلب: 1031435: www.dana.ir