پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
علی‌اکبر ناطق‌نوری، مسوول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد آرایش سیاسی کشور در نبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تغییر فاحشی نمی‌کند؛ زیرا گروه‌ها به‌وسیله همین اشخاص بزرگ به بلوغی رسیده‌اند که بتوانند تصمیم بگیرند.

شعار سال: او با اشاره به لزوم تفاوت دیدگاه‌ها در جامعه گفت‌: «تفاوت سلیقه داشته باشیم، اما همدیگر را تحمل کنیم و در اشتراکات با هم باشیم.» ناطق‌نوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قانون اساسی ما با شتاب نوشته شده‌ است، تاکید کرد: «در دنیا هم همین طور است و هر ۱۰ یا ۲۰ سال و کمتر یا بیشتر، آن را اصلاح می‌کنند. در واقع با آزمون و خطا جلو می‌روند و بعد هم اصلاح و تکمیل می‌کنند. اروپا و غرب امروز که چند صد سال پیش به این شکل نبود و مدام تکمیل کردند و نواقصشان را برطرف کردند. هیچ‌کدام آنها کامل نبودند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.»

ناطق‌نوری افزود: «ما خواستیم حکومت اسلامی داشته باشیم و در عین حال دموکراسی و رای و نظر مردم را هم مراعات کنیم. این بسیار سخت بود؛ امام این را گفت که جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. از یک طرف این شکل از حکومت چنان بکر بود که هیچ سابقه‌ای نداشت تا بتوان از جاهایی الگو گرفت. دوم اینکه امام (ره) عجله داشتند و به‌شدت تاکید می‌کردند که سریع قانون اساسی را بنویسید. آنها هم شبانه‌روز کار می‌کردند. مرحوم شهید بهشتی، نقش بسیار بالایی را در تدوین قانون اساسی داشتند و بسیار هم هوشمندانه عمل کردند. مجلس هم به سرعت تشکیل شد. طبیعی است که این روند آزمون و خطا و اصلاح لازم دارد. بعد از دقیقا ۱۰ سال، قانون اساسی بازنگری شد؛ به این نتیجه رسیدیم که با بودن رئیس‌جمهوری و رهبری، نخست‌وزیری زائد است و برداشته شد. درباره شورای‌عالی قضایی به این نتیجه رسیدند که شورا نمی‌خواهد و بهتر است به شکل ریاستی اداره شود، چون آنجا لوث مسوولیت می‌شود. چند اصلاح دیگر نیز در قانون اساسی انجام شد از جمله اینکه شورای رهبری حذف شد. بنده قایل هستم به اینکه هنوز هم قانون اساسی ما نیاز به بازنگری دارد و نظام ما نیاز به بازسازی دارد. نارسایی‌هایی در این ساختار وجود دارد که باید آن را درست کرد. بعضی نارسایی‌های رفتاری را هم من معلول این نقصان ساختاری می‌دانم. به باور من، ما از نظر رفتاری و هم از نظر ساختاری مشکل داریم.

ناطق‌نوری زبا تاکید براین نکته که انصافا آقای هاشمی در ظرفیت داری جزو کم نظیرها بود و انسان پرظرفیتی بود، به ماجرای کاندیدا‌توری هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم درسال 78 اشاره کرد و گفت: «بنده موافق نبودم که ایشان کاندیدای مجلس شود؛ بارها هم باهم مباحثه و گفت‌وگو داشتیم؛ به‌طور مثال قائل بودم که کسی که دو دوره و نیم مجلس را اداره کرده و بعد هم هشت سال با اقتدار و با آن پیشینه رئیس‌جمهور بوده است، دیگر از نظر سیاسی لازم نیست کاندیدای مجلس شود. البته اصلا به ذهنم خطور نمی‌کرد که ایشان رای کم بیاورد؛ رای آورد نه اینکه رای نیاورد، اما سی‌ام شد و البته بعد هم انصراف داد و دیگر نیامد. این هم از آن سلامت نفس ایشان و آن احساس مسوولیت بود.» او در توصیف محبوبیت هاشمی نیز گفت: «مردم می‌دیدند که ایشان غیر متملق است و آنچه تشخیص می‌دهد، می‌گوید؛ گرچه به ضررش باشد. می‌دیدند که قانونمند است.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 18 بهمن 1395، کد مطلب: 1090139: donya-e-eqtesad.comwww.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین