پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
راهنمایان بین‌المللی گردشگری که طی یک روز گذشته برای حضور در هفدهمین کنوانسیون راهنمایان در ایران به سر می‌برند، این روزها در قالب پس‌تور این کنوانسیون راهی چهار مقصد سنتی سفر شده‌اند.

شعار سال: شیراز، یزد، اصفهان و کاشان چهار مقصدی هستند که اغلب مورد بازدید گردشگران خارجی قرار می‌گیرند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این راهنمایان بین‌المللی پیش از این نیز در پیش‌تور کنوانسیون از سه مقصدی که کمتر مورد بازدید گردشگران است، یعنی قزوین و زنجان و همدان، دیدن کردند و این بازدید می‌تواند به تعریف مسیر جدیدی از سفر برای خارجی‌ها بینجامد. حالا راهنمایان در ایستگاه اصفهان توقف کرده‌اند تا به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان از 10 محور گردشگری این شهر دیدن کنند. محورهای تاریخی مجموعه جهانی میدان نقش جهان، مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق و محور اصفهان دوران سلجوقی، محور تاریخی جلفا و کلیسای وانک، محور تاریخی زاینده‌رود و همچنین محور تاریخی اصفهان دوره صفوی از جمله جاذبه‌ها و محورهایی هستند که طی دیروز و امروز از راهنمایان جهانی میزبانی کرده‌اند.

فریدون اللهیاری در مراسم آغاز به کار این تور، برگزاری آن را فرصتی مغتنم برای راهنمایان گردشگری دانست که بیشتر با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی اصفهان به‌عنوان سرزمین رویایی مشرق زمین آشنا شوند. او افزود: «حضور راهنمایان گردشگران جهان در اصفهان فرصت بهتری را برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی همچنین آداب و رسوم و صنایع دستی این استان برای بهره‌گیری جهانیان برای لذت بردن از این ظرفیت‌ها به‌وجود می‌آورد.» به باور این مقام مسوول، اصفهان در قلب جغرافیای ایران همواره نقشی تعیین‌کننده فرهنگ و تمدن ایران بزرگ و جهان داشته و در نزد جهانیان شهری مهم، تاریخی و قابل احترام است. اللهیاری همچنین با اشاره به اینکه برند گردشگری اصفهان از سوی اتاق بازرگانی این شهر در دست تهیه است، از اعضای کنوانسیون گردشگری 2017 خواست پس از بازدید از این شهر، پیشنهادهای خود را برای طراحی این برند ارائه دهند.

پیش از اصفهان، این راهنمایان در استان‌های یزد و فارس هم توقف داشتند. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری فارس درباره حضور راهنمایان در این استان گفته بود: «تنوع فرهنگی زمینه‌ساز ایجاد هویت‌های مختلف بوده و مایه تمایز ملت‌ها و قومیت‌های مختلف است و دنیا را رنگارنگ و زیبا ساخته است.» به گفته مصیب امیری، کنوانسيون جهاني راهنمايان گردشگري نقش بسزایی در توسعه فرهنگی و احترام به تنوع فرهنگی دارد و کشور ایران و استان فارس، به‌علت داشتن گستره وسیعی از تنوع فرهنگی، در فرآیند برنامه‌ریزی، تهیه و تصویب اسناد این رویداد مهم حضور فعال خود را نشان داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با روی کارآمدن دولت حاضر، راهبرد توسعه گردشگری به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین راهبردهای توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران مطرح بوده، تصریح کرد: «پس از طی مسیری طولانی، دستاوردهای ارزشمند و مهمی در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌های اجرایی توسعه گردشگری به‌اجرا درآمده است که امیدواریم صدای تدبیر و امید مردم ایران به گوش جهانیان رسیده باشد.» این مقام مسوول در نهایت آرزو کرد که کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری توانسته باشد فضایی باز را برای گفت‌وگو در مقوله گردشگری فراهم سازد و بر اهمیت تعاملات بیشتر و ایجاد انگیزه مضاعف در فرایند توسعه گردشگری تاکید کرده باشد.

زنجیره سفیران صلح

راهنمایان گردشگری در میبد نیز با تشکیل یک زنجیره انسانی، واژه «سفیران صلح» را ترسیم کردند تا از این طریق پیام خود را به گوش جهان برسانند؛ امری که می‌تواند نام میبد را هم جهانی کند. آنها در میبد از مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی این شهر دیدن کردند و با ظرفیت‌های این مناطق آشنا شدند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد نیز درباره راهنمایان گردشگری گفته بود: «اثرگذارترین ارکان جامعه در گردشگری راهنمایان هستند و این قشر با شناساندن باورها و ارزش‌های ملل به یکدیگر عامل وحدت و ایجاد گفتمان‌های صلح و دوستی به شمار می‌آیند.» فاطمه دانش یزدی نیز همچون همکارش در فارس ابراز امیدواری کرده بود که اعضای کنوانسیون راهنمایان جهانی گردشگری واقعیات فرهنگ، صلح‌پذیری و مهمان‌دوستی ایران را در مقام سفیران فرهنگی به مردمانشان ابلاغ کنند. کاشان ایستگاه پایانی راهنمایان است. آنها فردا با حضور در کاشان و دیدن برخی جاذبه‌های شاخص آن، کم کم رخت برمی‌بندند تا به کشورهایشان برگردند. آنها تا سال‌ها از ایران روایت‌های گوناگونی خواهند داشت و دفعات بعد با تورهای گردشگری خود و گردشگرانی مشتاق برای دیدن ایران بازخواهند گشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 18 بهمن 1395، کد مطلب: 1090073: donya-e-eqtesad.comwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین