پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
جنگ تمام عیار میان گروه‌های تروریستی در شمال سوریه هر روز گسترده‌تر می‌شود و با وجود تلاش‌های گسترده برخی میانجی‌گران برای پایان دادن به آن به نظر نمی‌رسد کاهش یابد و یا متوقف شود و قلعه تروریسم به گورستان تکفیری‌ها تبدیل شده است.

شعارسال: تحولات به صورت غیرعادی روند پرشتابی در شهر «ادلب» در شمال سوریه به خود گرفته است، جنگ تمام عیار میان گروه‌های تروریستی «احرار الشام» و «فتح‌الشام» هر روز گسترده‌تر می‌شود و با وجود تلاش‌های گسترده برخی میانجی‌گران برای پایان دادن به نبردهای ملتهب میان گروه‌های تروریستی به نظر نمی‌رسد به سمت کاهش حرکت کند، درگیری‌هایی که تا کنون به کشته شدن شمار زیادی از دو طرف منجر شده است.

در تحول دیگری مربوط به جنگ و درگیری میان تروریست‌ها در ادلب، پنج گروه تروریستی اصلی در شمال سوریه ادغام خود را تحت عنوان آنچه «هیئة تحریر الشام» خواندند، اعلام کردند که شامل گروه‌های «فتح الشام» (جبهة النصرة سابق، حرکه نور الدین الزنکی، جیش السنة، لواء الحق، جبهة أنصار الدین) هدف از تشکیل این باند جدید تروریستی تلاش برای از بین بردن گروه تروریستی موسوم به احرارالشام و سیطره بر تمام مقرها و ایست‌ها و جنگ‌افزارهای این گروه است.

نکته قابل توجه در این ادغام این است که فرمانده کل باند جدید تروریستی به نام «هاشم الشیخ»، خود از سرکردگان سابق احرار الشام بوده است، که پیشتر گروه تروریستی موسوم به «جیش الاحرار» را تشکیل داده بود که پس از چندی منحل شد.

هاشم الشیخ تنها فردی نیست که از احرار الشام جدا شده و به «هیئة تحریر الشام» پیوسته، بلکه ویروس جدایی در میان تروریست‌ها همچنین به سخنگوی رسمی احرار الشام و مسئول تسلیحاتی آن و نیز برخی گردان‌های نظامی آن سرایت کرده است.

*مهمترین دلایل تشکیل باند جدید در ادلب

شاید مهمترین دلایل تشکیل باند جدید، تلاش جبهه النصره برای پایان دادن به فعالیت هر گروهی باشد که در کنفرانس اخیر آستانه شرکت کرد که جبهه آن را با هدف نابودی خود قلمداد کرده به طوری که «سامی العریدی» از سرکردگان اردنی مطرح جبهه النصره و مفتی به اصطلاح شرعی سابق آن خواستار مقابله در برابر آنچه توطئه‌های پس از کنفرانس آستانه خواند، شد.

العریدی در بیانیه‌ای با عنوان ادعایی «لزوم مقابله در برابر سارقان ثمره و محصول جهاد» اعلام کرد اقدامات النصره در مقابله با گروه‌های شرکت کننده در نشست آستانه و تلاش برای منحل کردن آنها با کمترین زیان در باب «امر به معروف و نهی از منکر» قرار دارد.

از سوی دیگر، «علی العمر» فرمانده احرار الشام از فرمانده هیئة تحریر الشام خواست برای رسیدگی به اختلافات گروه‌ها با این هیئت به ویژه با جبهه فتح الشام(جبهه النصره سابق) دادگاه شرعی به آن رسیدگی کند تا به درگیری‌ها میان دو طرف پایان دهد، زمان زیادی از این اظهارنظر نگذشت که تروریست‌های هیئة تحریر الشام به دادگاه گروه تروریستی احرار الشام در شهرک «داره عزه» در حومه غربی حلب همجوار حومه ادلب حمله کرده و بر آن مسلط شدند.

در سطح میدانی، تنش میان گروه‌های تروریستی همچنان در شهرک‌های شمال سوریه ادامه دارد به طوری که باند موسوم به هیئة تحریر الشام، نیرو و استحکامات خود را به گذرگاه «باب الهوی» در مرزهای مشترک با ترکیه و روستای «باسقا» که احرار الشام بر آن مسلط است، با هدف حمله به آن گسیل داشت.

احرار الشام و گروه‌های هم پیمان آن هم به نوبه خود هم اعضای خود را برای مقابله با حمله احتمالی جبهه النصره در اماکن مختلف مستقر کرده‌اند به طوری که منابع وابسته به گروه‌های تروریستی اعلام کردند هیئة تحریر الشام هم افراد مسلح و جنگ‌افزارهای خود را در نزدیکی گذرگاه باب الهوی در حومه شمالی ادلب مستقر کرده و با جداسازی شهر «معره النعمان» خود را برای نبرد بزرگ احتمالی آماده کرده است.

رسانه‌های حامی گروه‌های معارض اعلام کردند جبهه النصره توانست وارد مرکز اصلی جیش المجاهدین وابسته به الجیش الحر که طرفدار احرار الشام است، در شهرک «الحلزونه» در حومه غربی حلب شود و پس از درگیری‌های شدید میان طرفین که شماری از تروریست‌های دو طرف کشته و یا زخمی شدند، این شهرک را تصرف کرده و بر انبارهای تسلیحاتی این گروه مسلط شود.

علاوه بر آن،‌جبهه النصره هم مقرهای گروه موسوم به «جیش المجاهدین» در شهر «عندان» و شهرک «حریتان» را به سیطره خود درآورد.منابع وابسته به گروه‌های معارض اعلام کردند شماری از افراد مسلح جیش المجاهدین با درهم شکستن سلاح‌هایشان تصمیم گرفتند به منازلشان بازگشته و درگیری در الراشدین را کنار بگذارند، این تصمیم ساعاتی پس از آن اتخاذ شد که جبهه النصره به حضور این گروه پایان داد و انبارهای ممات آن را غارت کرد.

از سوی دیگر آنچه به «لواء التمکین» یکی از سرشاخه‌های گروه تروریستی احرار الشام معروف است، جدایی خود و پیوستن به «هیئة تحریر الشام» را اعلام کرد تا درگیری‌ها میان دو طرف تشدید شده و ادلب به گورستان تروریست‌ها تبدیل شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 19بهمن1395، کدخبر: 1317019: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین