پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان، ایجاد پایانه آبزیان در مرکز استان را مهمترین گام برای نظارت دقیق بر توزیع و قیمت‌گذاری ماهی و میگو در هرمزگان دانست.

شعار سال: حمید امانی اظهار داشت: با در نظر گرفتن حدود 8 کیلوگرم سرانه مصرف ماهی برای هر ایرانی، استان هرمزگان با عرضه بیش از 100هزار تن ماهی در سال بیشترین سهم را در تامین بازار ماهی کشور داراست.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت 62 کارخانه وابسته به صنعت شیلات در استان بیان داشت: از این تعداد 34 واحد فرآروی و بسته بندی آبزیان را انجام می‌دهند که از این 34 واحد، 11 واحد علاوه بر بسته‌بندی ماهی، در بخش بسته‌بندی میگو نیز فعالیت دارند.

رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان از فعالیت 8 کارخانه کنسرو ماهی در استان هرمزگان خبرداد و افزود: در بخش پودر ماهی نیز 18 کارخانه با فعالیت در این حوزه از خروج ارز برای واردات مواد اولیه غذای دام و طیور به کشور جلوگیری می‌کنند.

امانی در خصوص درخواست احداث واحدهای فرآوری آبزیان در استان به منظور توسعه و گسترش آن در هرمزگان گفت: از سرمایه گذاران بخش خصوصی که تمایل به تاسیس و راه اندازی واحدهای فرآوری آبزیان دارند استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه ابراز داشت: درخواست‌های متقاضیانی که توانایی مالی داشته باشند در کمیته سرمایه‌گذاری مطرح و بررسی و سپس اقدام می‌شود و هیچ ممنوعیت منطقه ای برای این فعالیت‌ها در استان وجود ندارد.

رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان تصریح کرد: در گذشته یک تفاهم‌نامه بین سازمان شیلات ایران و سازمان همیاری شهرداری‌ها تحت عنوان بازار آبزیان منعقد شده که خوشبختانه به تبع آن در اکثر نقاط استان به ویژه شهرستان‌های بندر لنگه، بندر خمیر، قشم، کیش، بندرعباس، میناب، جاسک و سیریک به همت شهرداری‌ها بازار آبزیان احداث و به بخش خصوصی واگذار شده است.

امانی اضافه کرد: در بخش راه اندازی و توسعه بازار آبزیان نیز از متقاضیانی که توانایی مالی مناسبی برای ایجاد این اماکن دارند استقبال می‌کنیم.

وی، نبود پایانه آبزیان در مرکز استان را یکی از مشکلات مهم در حوزه شیلات هرمزگان یاد کرد و گفت: با وجود این مشکل، نمی توان نظارت دقیق بر روی ماشین‌هایی حمل کننده آبزیان در بندرعباس انجام داد.

رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان ادامه داد: با راه اندازی پایانه آبزیان، ورود و خروج خودروهای حمل آبزیان ثبت و با حضور نمایندگان دامپزشکی و سازمان‌های مربوطه فک پلمپ، کنترل کیفی و قیمت‌گذاری می‌شود.

امانی از نظارت و اظهار‌نظر سازمان‌های محیط زیست، بهداشت و دامپزشکی بر روی بازار آبزیان خبر داد و گفت: در خصوص تاسیس و احداث بازار آبزیان هر سازمانی در حیطه وظایف خود به طور ویژه ورود پیدا کرده و نظارت دقیق بر روند راه اندازی این گونه واحدها را دارد به طوری که بازاهای کنونی به مراتب بهتر از گذشته راه اندازی شده است.

وی با اشاره به تاثیرات راه اندازی پایانه آبزیان، کنترل قیمت و نظارت بر کیفیت آبزیان را به عنوان مهمترین اثرات راه اندازی پایانه آبزیان در هرمزگان یاد کرد.

رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان تاکید کرد: شرکت‌هایی با دریافت مجوزات لازم و کد از دامپزشکی در زمینه صادرات آبزیان فعالیت دارند.

امانی در ادامه افزود: اکثر آبزیان صادراتی میگوی پرورشی و فانوس ماهیان است که در کشور بازار مصرفی ندارد و به کشورهای جنوب شرقی آسیا و چین صادر می شود.

وی اظهار داشت: کشور کویت از دیر زمان بازار خوبی برای ماهی حلوا سفید و هامور بوده است، به طوری که سالانه 150 تا 200 تن از این نوع ماهی‌ها از سواحل هرمزگان به این کشور صادر می شود.

رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان با اشاره به بازارهای مصرفی داخلی ماهی حلوا سفید گفت: استان‌های اصفهان و تهران نیز برای عرضه ماهی حلوا سفید خیلی بازار مناسب به حساب می‌آید.

امانی با ابراز تاسف از فقدان تکنولوژی مورد نیاز برای صنایع تبدیلی و وابسته آبزیان در استان افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های بالا و درخواست‌های متعدد در این بخش، تا کنون عملا کسی ورود پیدا نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به اعلام درخواست سرمایه گذاران داخلی و خارجی در خصوص این صنعت پرمنفعت بیان داشت: با دست یابی به تکنولوژی فرآوری ماهی و میگو می توان در زمینه محصولاتی از قبیل چیپس ماهی و دیگر محصولات جدید در استان گام برداشت.

رئیس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان در پایان با تشریح عوامل موثر در کاهش آبزیان در هرمزگان گفت: تداوم خشکسالی در سنوات اخیر، آلودگی‌های ناشی از قاچاق سوخت و تردد شناورهای در آبراه بین المللی و همچنین پساب صنایع مسقر در استان و صید غیر مجاز را از بزرگترین آسیب‌های صنعت شیلات در این استان برشمرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری تسنيم، تاریخ انتشار 11 آذر 1394، کد مطلب: 932300: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین