پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
سایت پرنده نگری تالاب قره قشلاق بناب آذربایجان شرقی در نهمین روز از دهه مبارک فجر با حضور مسئولان محلی افتتاح شد.
شعارسال: در این آیین همچنین از تندیس ' میش مرغ ' سنگین ترین پرنده پروازی دنیا که در این تالاب به حیات خود ادامه می دهد، رونمایی شد.

برای اجرا و بهره برداری از پروژه های حفاظت محیط زیست در تالاب قره قشلاق شهرستان بناب شامل سایت پرنده نگری، برج دیدبانی تالاب، آب نما، لایروبی و ساخت جاده دسترسی به تالاب 25 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

با احداث و بهره برداری از این پروژه ها علاقه مندان و دوستداران محیط زیست و طبیعت می توانند به آسانی در تالاب قره قشلاق بناب حضور یافته و نحوه و مراحل زیست پرندگانی را که در این تالاب به سر می برند مشاهده و مطالعه کنند.

تالاب قره قشلاق بناب واقع در 120کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی به عروس تالاب های کشور مشهور است.

میش مرغ یکی از بزرگترین پرندگان ایران است و از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد. طول بدن آن به یک متر و وزنش به بیش از ۱۵ کیلوگرم می‌رسد.

میش‌مُرغ پرنده‌ای نادر از خانواده هوبره است که در دشت‌های وسیع، زمین‌های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌کند.

این پرنده دارای گردن و پاهای کشیده، بالها و منقار پهن و پرهای رنگارنگ است و روی زمین لانه‌سازی می‌کند. میش مرغ در فصل بهار تخمگذاری می‌کند و در هر دوره تخمگذاری نیز دو تا چهار تخم می‌گذارد؛ پس از ۲۵ الی ۲۷ روز جوجه‌ها به دنیا می‌آیند.

هم اکنون دشت «سوتاو» بوکان مهمترین زیستگاه پرنده میش‌مرغ در کشور است. این مکان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهمترین زیستگاه پرنده نادر میش‌مرغ در سطح کشور تبدیل شده‌است.

عمده محل زیست این پرنده در آذربایجان غربی مناطق «آزاد»، «باجوند» و «کانی سیب» در مهاباد و «دشت سوتاو»، «حمامیان» و «ینگجه» در بوکان است. اخیراً احداث نخستین مرکز تحقیقات و مطالعات میش‌مرغ کشور در بوکان آغاز شده است.

این پرنده طی سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیست‌گاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن، در معرض تهدید انقراض قرار گرفته‌است.

میش‌ مرغ در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار گرفته ‌است

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 20 بهمن 1395، کدخبر: 82421593 (5825859) ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین