پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۷۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
2 سامانه بارشی از شامگاه یکشنبه 25 بهمن هوای استان فارس را به شکل کم سابقه ای تحت تاثیر قرار داده است و در این میان، برخی شبکه های اجتماعی با نشر برخی مطالب غیرواقع، ‌زمینه نگرانی مردم را فراهم کرده اند، موضوعی که اهمیت پیگیری اخبار از رسانه های رسمی را یادآوری می کند.
شعارسال: شنیده ها از آن حکایت دارد که برخی جریان های مخالف کشور از آن سوی مرزها به دنبال فضاسازی و ایجاد نگرانی برای مردم و همچنین ضعیف جلوه دادن اقدام های مسئولان در پاسخ به نیازهای امدادی و حیاتی مردم هستند.

انتشار مطلب نادرستی با عنوان شکسته شدن سدی در شهرستان جهرم از جمله این مطالب بود که شامگاه پنجشنبه 28 بهمن ماه جاری در شبکه های اجتماعی به سرعت بازنشر شد.

حسن فیاض پور مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس شامگاه پنجشنبه در این باره به ایرنا گفت: هم اینک هفت سد در حال بهره برداری در استان در وضعیت طبیعی کارکرد خود هستند و ادعای مطرح شده درباره شکستن یک سد در این استان، نادرست است.

استاندار فارس نیز روز جمعه با گلایه از انتشار اخبار غیر واقعی در خصوص شکسته شدن سد سلمان فارسی گفت: هم اینک هر ثانیه یک هزار و 500 متر مکعب آب وارد این سد می‌شود، اما هیچ مشکلی برای این سد به وجود نیامده و با توجه به اینکه این سد حدود یک میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، اکنون تنها 450 میلیون متر مکعب آب در دریاچه آن ذخیره شده است.

سیدمحمد علی افشانی اظهار کرد: نگرانی از بابت استحکام یا ظرفیت سدهای استان از جمله سلمان فارسی و یا سد درودزن وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از میزان بارش‌ها می‌شد، نسبت به تخلیه ساکنان روستاهایی که در حاشیه دریاچه سلمان فارسی زندگی می‌کردند، اقدام کردیم. این در حالی است که پیش از این زمین‌ و خانه‌های این افراد خریداری شده و مبالغ لازم نیز به آنها داده شده بود، اما به علت خشکسالی همچنان در حاشیه این دریاچه زندگی می‌کردند که با وقوع بارش‌های اخیر نسبت به تخلیه آنها اقدام شد و این روند به هیچ عنوان ارتباطی به شکسته شدن سد سلمان فارسی نداشته است.

سد سلمان فارسی به عنوان منبع اصلی تأمین آب شرب شهرها و روستاهای جنوبی استان فارس، نقش حیاتی در تأمین آب شرب منطقه به ویژه در شرایط خشکسالی سالهای اخیر داشته است.

خبرسازی درباره شکستن سد در استان فارس در حالی است که از ابتدای ورود سامانه بارشی به این استان، ستادهای مدیریت بحران در سطح استان و شهرستان ها در تدارک برای کاهش آسیب ها و خسارات احتمالی ناشی از بارندگی های شدید در این استان هستند.

به گفته علیرضا صحراییان فرماندار ویژه شهرستان جهرم، در منطقه اطراف سد سلمان فارسی، ساکنان روستای یرج واقع در دریاچه این سد و روستای حاجی آباد در پایین دست این سد در محدوده شهرستان جهرم به محل های اسکان اضطراری جابجا شده اند.

همچنین بنا بر اعلام سلیمان کرمی فرماندار ویژه شهرستان فسا،‌ روستاهای کاظم آباد، دیندارلو، اکبر آباد ششده و امیر حاجیلو از توابع این شهرستان در معرض خطر جدی سیلاب هستند و با جابجایی ساکنان این روستاها، تمهیدات لازم برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی اتخاذ شده است.

در همین حال ، تدابیر پیشگیرانه دیگری در شهرستان های داراب، قیروکارزین، زرین دشت و دیگر مناطق استان برای جابجایی مردم ساکن در روستاهای در معرض آسیب و بافت های فرسوده به نقاط امن اجرایی شده است.

به دنبال سست شدن پایه های پل واقع بر روی رودخانه شور در جاده شیراز جهرم، این مسیر در زمان مناسبی مسدود شد، پلی که در اثر شدت سیلاب فروریخت و اگر این تدبیر نبود، شاهد خسارات جدی به خودروهای عبوری در این مسیر ارتباطی بودیم.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور پنجشنبه در بازدید از روند امدادرسانی به مردم شهرستان های فسا و جهرم گفت:‌ استان فارس با قابلیت ها و زیرساخت های خوبی که دارد در عملیات سیل اخیر موفق عمل کرده است و امدادرسانی و هماهنگی خوب انجام شده است.

در چنین شرایطی از بسیج امکانات و نیروها برای مدیریت شرایط استان، شاهد خبرسازی هایی برای نگران کردن مردم هستیم و این موضوع،‌اهمیت پیگیری اخبار از منابع رسمی را یادآوری می کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 29 بهمن 1395، کدخبر: 82433768 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
0
تیتر انتخابی حرفه ای نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین