پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
ناسا در نظر دارد تا برای اندازه‌گیری آب موجود در برف‌ قله‌ کوهستان‌ها و جنگل‌های انبوه، از ماهواره‌ها کمک بگیرد.

شعارسال: حجم بسیار زیادی از آب شیرین جهان در برف‌های کوهستان‌ها و جنگل‌های انبوه قرار دارد و دسترسی به آن بسیار مشکل است.

در طرح جدید ناسا موسوم به "اسنو-اکس" از 10 ماهواره برای بررسی و اندازه‌گیری حجم آب موجود در برف کوهستان‌ها و جنگل‌های انبوه استفاده خواهد شد.

یکی از محققان تیم تحقیقاتی ناسا گفت: این برنامه می‌تواند به ما برای دانستن وضعیت آب شرب موجود در جهان کمک کند و در صورتی که در آینده قرار باشد تغییری در این منابع ایجاد شود بسیار اهمیت دارد که بتوانیم آن را سریع‌تر پیش‌بینی کنیم.

وی افزود: بیش از یک ششم جمعیت زمین آب شرب خود را از برف‌های ذوب شده که در رودها جریان پیدا می‌کنند به دست می‌آورند و این منابع از همیت بسیار زیادی برخوردارند.

نرخ تبدیل برف به آب در جهان به صورت میانگین حدود 30 درصد است و از هر 10 اینچ برف سه اینچ آب به دست می‌آید.

حدود 10 حسگر با قابلیت‌‌های مختلف برای این پروژه مورد استفاده قرار خواهند گرفت که دو مورد آنها با نام‌های رادار و لیدار، برای پیدا کردن نور و محاسبه عمق، چهار حسگر برای محاسبه چگالی، دو حسگر مادون قرمز برای محاسبه دما و یک حسگر برای محاسبه سرعت ذوب برف به کار خواهند رفت.

در آزمایش‌های اولیه این سنسورها با استفاده از هواپیماهایی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند مورد ارزیابی و آزمایش قرار خواهند گرفت.

هواشناسان امیدوارند تا بتوانند با استفاده از اطلاعات این پروژه به پیش‌بینی‌های دقیق‌تری در رابطه با وضعیت آب‌وهوا، امکان بروز سیل و میزان ذخایر آب دست پیدا کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 4 اسفند 1395، کدمطلب: 95120402414 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین