پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
حسن تاجبخش ظهر امروز در کنگره ملی دانشگاه باستانی جندی شاپور دزفول اظهار داشت: نام دزفول برگرفته از رودخانه دز و پل باستانی این شهر بوده که بر روی این رودخانه ساخته شده که این رودخانه با گذر از استان‌های مختلف وارد خوزستان می‌شود و در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی نقشی مهم و مؤثر دارد.
شعارسال: وی افزود: همین مقوله، بیش از گذشته اهمیت دزفول و دانشگاه باستانی جندی شاپور در این شهرستان را بیش از گذشته مطرح کرده و به همین جهت استفاده از ظرفیت علمی و فرهنگی این دانشگاه برای تقویت و گسترش روحیه اجتماعی و علمی خود باید مورد توجه و استفاده ما قرار گیرد.

عضو فرهنگستان علوم کشور با اشاره به برگزاری اولین کنگره علمی جهان در دانشگاه باستانی جندی شاپور، عنوان کرد: این کنگره در بیستمین سال از آغاز پادشاهی انوشیروان در این دانشگاه و با حضور چهره‌های مطرح علمی آن دوران، برگزار شده است.

وی با اشاره به محاصره این دانشگاه در قرن 17 گفت: در قرن 17 حمله‌های وسیعی برای تسلط بر این منطقه باستانی صورت گرفت و با محاصره آن خطر نابودی دانشگاه باستانی جندی شاپور افزایش یافت که از این خطر جلوگیری شد و دانشگاه در این منطقه باقی ماند.

تاجبخش با بیان اینکه زبان اصلی به کار گرفته شده در تدریس و تألیف کتاب‌ها، فارسی بوده است، بیان کرد: به دلیل غنایی که این دانشگاه در گذشته داشته کتاب‌های گسترده‌ای با زبان‌های هندی و یونانی نیز در این دانشگاه به رشته تألیف در آمده است.

وی با بیان این که نظریه نو افلاطونی در ایران ریشه در دانشگاه باستانی جندی شاپور دارد، افزود: در دانشگاه باستانی جندی شاپور، هیچ‌گونه سابقه‌ای در حوزه تبعیض قومیتی و نژادی وجود ندارد و خدمات این دانشگاه به همه شهروندان ارائه می‌شده و حضور هفت دانشمند مطرح زمان که علاوه بر طب بر علم فلسفه نیز تسلط داشته‌اند از جمله شاخص‌های مهم این واحد دانشگاهی است.

عضو فرهنگستان علوم کشور با اشاره به قدمت دانشگاه جندی شاپور بیان کرد: این دانشگاه در عصر شاپور شکل می‌گیرد و به عنوان یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های علمی جهان تبدیل می‌شود و به همین دلیل با توجه به غنای گسترده کتاب‌های جندی شاپور، منابع علمی این دانشگاه باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 اسفند 1395، کدخبر: 1336281 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین