پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۲۸۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
وزیر علوم گفت: سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی یونسکو، قرار است در مجمع عمومی که در سال جاری میلادی برگزار می‌شود، دانشگاه «جندی‌شاپور» را به جهانیان معرفی کند.

شعار سال: محمد فرهادی وزیر علوم در مراسم اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور گفت: حضور در شهری که یکی از خاستگاه‌های علم ایران بوده، موجب افتخار است. نیاکان ما همواره دانش را پاس می‌داشتند و می‌کوشیدند این موهبت الهی را بیاموزند.

فرهادی ادامه داد: برگزاریکنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در شهر دانش‌گستر دزفول که در اقوام باستان پایتخت علوم بوده، فرصتی مغتنم است و باید از تلاش نیاکان در تولید و ترویج علم قدردانی کرد.

وی افزود: دو ویژگی ممتاز این دانشگاه را باید همین تولید و ترویج علم دانست که هر دوی آن‌ها در دوران مدرن کنونی از اهداف کلان کشورها و سازمان جهانی یونسکو است.

وزیر علوم با بیان اینکه امروز مفهوم تولید علم و به اشتراک گذاشتن آن مبنای هر حرکتی است که از آن پرتوی توسعه پایدار و همه‌جانبه ساطع می‌شود، تصریح کرد: برای کاوش اهمیت این امر باید به مفهوم بنیادی‌تری توجه کنیم و آن اهتمام مردان این مرزوبوم به ساختن محیط‌هایی برای علم‌اندوزی است.

وی با بیان اینکه ساخت مکتب‌خانه‌ها، نظامیه‌ها و دانشگا‌ه‌ها در طول حیات فرهنگ و تمدن ایران، کم‌نظیر و بی‌نظیر بوده است، ادامه داد: تاریخ دانشگاه‌های دنیا به قرن 11 میلادی در ایتالیا و اروپا برمی‌گردد؛ در حالی‌که دانشگاه جندی‌شاپور در قرن سوم میلادی یعنی سال 271 میلادی وجود داشته است.

به گفته وزیر علوم یکی از رویدادهای غرورانگیز ایرانیان تأسیس دانشگاه و کتابخانه‌های جهانی نزدیک به 1800 سال پیش است.

وی گفت: ایرانیان 2 هزار سال پیش به این درک رسیده بودند که باید دانشگاهی با این گستردگی و وسعت تأسیس شود.

فرهادی تاکید کرد: آنچه امروز از مفهوم دانشگاه به شکل مدرن در ایران و جهان مشاهده می‌کنیم، در حقیقت رونوشتی از تقسیم‌بندی‌ها و شعبه‌های تأسیس‌شده در دانشگاه جندی‌شاپور باستان است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: جرج سارتون در کتاب تاریخ علم گفته است که دانشگاه جندی‌شاپور به معنای واقعی کلمه جایگاه علم بوده است.

وی افزود: دومین ویژگی این دانشگاه، استادان و پژوهشگران این دانشگاه بوده است که از اقصی نقاط جهان در رشته‌های مختلف در این دانشگاه گردهم می‌آمدند و با آرامش و به‌دور از تعصبات و اندیشه‌های بومی و نژادی در کنار‌هم به تولید علم می‌پرداختند؛ این اوج نگاه انسانی ایرانیان قریب به 2 هزار سال پیش است.

فرهادی تصریح کرد: تربیت و پرورش دانشجویان و بازگشت آن‌ها به سرزمین خود برای به‌کارگیری دانش سومین ویژگی این دانشگاه است. به جرأت می‌توان گفت که اولین فرصت‌های مطالعاتی در جهان توسط این دانشگاه ابداع شده است.

وی ادامه داد: ایجاد بزرگترین کتابخانه باستان با ظرفیت 400 هزار جلد و عنوان کتاب در حوزه پزشکی، دامپزشکی، گیاه‌شناسی، داروشناسی، فلسفه، نجوم و ریاضیات به زبان‌های یونانی، پهلوی، سریانی و سانسکریت از ویژگی‌های مثبت تأسیس این دانشگاه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حوزه علم طب نیز بخش‌بندی این دانشگاه شگفت‌انگیز است و به سراسر جهان سرایت کرده است که پزشکان از نظر وظیفه و کیفیت درمان به پنج دسته شامل بهداشت جسم و روان، درمان بیماری‌های واگیردار، طب و موسیقی درمانی تقسیم می‌شدند که جای بسی شگفتی دارد.

فرهادی گفت: امروز رسالت ترویج علم و دانش بر دوش ما به‌مراتب سنگین‌تر است، چرا‌که نیاکان ما به چنین توانایی در عرصه علم رسیدند و وظیفه ما به‌عنوان میراث‌داران آنان سنگین‌تر است.

وی افزود: اگر نیاکان ما این شهامت را در گسترش حرف‌های دانش در جهان داشتند، ما نیز باید با دست یافتن به مرزهای جدید علم، درخت کهن سرزمین ایران اسلامی را سیراب کنیم.

وزیر علوم گفت: سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی یونسکو، جندی‌شاپور را در دستور کار قرار داده و قرار است در مجمع عمومی که در سال جاری میلادی برگزار می‌شود، دانشگاه «جندی‌شاپور» را به جهانیان معرفی کند.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم دانشگاه کنونی جندی‌شاپور پا جای پای دانشگاه جندی‌شاپور کهن بگذارد. علاوه بر سر‌در دانشگاه که باید نمادی از آن دانشگاه باشد، دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول نیز باید سمبل و نمادی از جندی‌شاپور باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 6 اسفند 95، کد مطلب: 13951205001274: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
0
پس چرا این دانشگاه اینقدر محرومه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین