پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، گفت: پس از اجرای موفقیت‌آمیز مرحله اول طرح ترسیب کربن در این استان، مرحله دوم این طرح تا پایان امسال در منطقه علامرودشت اجرایی خواهد شد.

شعارسال: مهرزاد بوستانی، سه‌شنبه 17 آذرماه، در نشست هم‌اندیشی تب زمین، در شیراز، گفت: سال قبل دو برنامه‌ مهم را برای مقابله با تهدیدات زیست محیطی در دستور کار قرار دادیم که یکی از این طرح‌ها، طرح ترسیب کربن بود.

او ادامه داد: مرحله اول این طرح در منطقه ماهورمیلاتی از شهرستان ممسنی و از مناطق بسیار محروم استان فارس و در عرصه‌ای به وسعت 85 هزارهکتار اجرایی شد و در همین مدت کوتاه با موفقیت‌های بسیاری همراه بود.

بوستانی با تصریح اینکه بخش مهمی از طرح توسط جوامع محلی و تشکل‌های مردمی اجرایی شده است، گفت: نتیجه این طرح آن بود که با مردم سرجنگ داشتن نتیجه نخواهد داد، باید در راستای نیازها و اتفاقات در حال وقوع با استفاده از توان جوامع محلی، اقدامات را به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای پیش برد.

وی با بیان اینکه اقداماتی که مردم در آن نقش داشته و سهیم هستند همواره با توفیق همراه بوده است، گفت: در طرح ترسیب کربن، گونه‌ای از نهال‌های کنار را در اراضی غرس کردیم، گونه‌ای که منافع فردی ندارد اما می‌توان با انجام اقدامات و فراهم کردن بسترهایی، زمینه بهره‌برداری مناسب از این عرصه را هم فراهم کرد.

بوستانی همچنین گفت: مرحله دوم این طرح در منطقه علامرودشت شهرستان لامرد و در عرصه‌ای با وسعت 120 هزارهکتار اجرایی خواهد شد و اکنون مقدمات کار و برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات انجام شده است، امیدواری با تامین اعتبار اندکی که نیاز داریم، کار تا پایان امسال اجرایی شود.

مدیرکل منابع طبیعی فارس اضافه کرد: طرح دومی که در استان مد نظر قرار گرفت، مدیریت جامع حوزه آبخیز و منطقه پیش‌بینی شده، حوزه آبریز تنگ‌آب در شهرستان فیروزآباد بود. اکنون مطالعات این طرح انجام شده و امیدواریم تا پایان امسال کار اجرایی شود.

او با این تاکید که در فارس به واسطه تنوع آب و هوایی، اقدامات خوبی را می‌توان با استفاده از توان مردمی دنبال کرد، گفت: یکی از موفقیت‌هایی که با همکاری جوامع محلی به آن دست‌یافتیم،‌ کاهش قابل توجه آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی بوده است.

بوستانی گفت: سال 93 شاهد وقوع آتش‌سوزی در 11 هزارهکتار عرصه‌های منابع‌طبیعی فارس بودیم اما امسال تا کنون و با همکاری خوب جوامع محلی و مردم، کل حجم آتش‌سوزی واقع شده در عرصه‌های طبیعی استان 1600 هکتار بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس همچنین قاچاق خاک را یکی از مشکلات بالفعل در این استان قلمداد و اضافه کرد: موضوع قاچاق خاک از ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از چند سال قبل شروع شد اما با حساسیت و برخوردهای قاطع دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضایی و دیگر نهادهای مسئول، برای مدتی متوقف شد. اکنون بیم آن می‌رود که این موضوع مجددا تکرار شود.

بوستانی همچنین حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های جنگلی را یکی از دغدغه‌های مهم این سازمان عنوان و تاکید کرد: طبق آمارهای اعلامی، طی چند سال گذشته جنگل‌های کشور در دو حوزه البرز و زاگرس، مورد تهاجم قرار گرفته و اطلاعات کسب شده از GISهای موجود نشان‌دهنده لکه‌هایی از تهاجم در عمق جنگل‌ها است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 17 آذر 1394، کد مطلب: 94091710585:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین