پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۵۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
منطقه آزاد ماکو به عنوان وسیع ترین منطقه آزاد کشور با دارا بودن بزرگترین مرز زمینی ایران /بازرگان/ در نقطه طلایی جاده ابریشم قرار دارد و دروازه اروپاست؛ این منطقه چشم انداز تبدیل به منطقه آزاد مشترک بین ایران و ترکیه یا جمهوری آذربایجان را پیش رو دارد.
شعارسال: دولت یازدهم در 2 سطح ملی و بین المللی سیاست افزایش گستره و محدوده مناطق آزاد را دنبال می کند و در این مسیر ضمن ارایه لایحه تاسیس هفت منطقه آزاد جدید به مجلس، تاسیس مناطق آزاد مشترک میان قطر و کویت را نیز در دستور کار قرار داده است.

تلاش دولت یازدهم برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه، رویکردی است که در نگاه کارشناسان رونق تولید، رشد صادرات، جذب سرمایه و اشتغالزایی را به همراه دارد اما در این میان اولویت تاسیس منطقه آزاد فرامرزی در ماکو از چشم مسئولان دور مانده است.

تاکید دولت بر رشد اقتصادی با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه 96 از یک سو و هدفگذاری برای تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه و روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری آذربایجان از سوی دیگر اهمیت تاسیس منطقه آزاد فرامرزی در ماکو را بیش از پیش نمایان می کند.

اجرای توافق نامه های تجارت ترجیحی بین 2 کشور ایران و ترکیه نیز که از سوی وزیر ارتباطات و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه و مسئولان رده بالای این کشور در دست پیگیری است، می تواند در برخی از موارد تحت تاثیر این منطقه فرامرزی قرار گیرد.

سفر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران طی روزهای آینده و دیدار با دکتر روحانی در تهران به پشتوانه روابط دیپلماتیک مناسب ایران و جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر نیز می تواند زمینه ساز تاسیس منطقه آزاد فرامرزی بین 2 کشور را فراهم کند.

معاون شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه اساس تاسیس مناطق آزاد مشترک میان 2 کشور، تصمیم مشترک بر روی نرخ تعرفه های گمرکی است، اظهار کرد: نخستین موضوعی که در راه اندازی مناطق مشترک مطرح می شود، کاهش تعرفه های گمرکی و تعرفه های مشترک و یکسان بین 2 طرف است.

جعفر آهنگران اظهار کرد: با در نظر گرفتن تسهیلات تجاری و تبادلات، مناسبات اقتصادی بین 2 کشور افزایش می یابد و منجر به افزایش تولید و در نهایت افزایش نرخ رشد اقتصادی می شود.

وی با تاکید بر اینکه تاسیس منطقه آزاد مشترک بستگی به تصویب لایحه در مجلس دارد، گفت: دولت در نظر دارد تا برای اولین بار منطقه آزاد مشترک میان بوشهر/در ایران/ و بندر 'الروییس' در قطر را راه اندازی کند تا زمینه برای ایجاد مناطق آزاد مشترک در دیگر مناطق آزاد کشور فراهم می شود.

آهنگران با اشاره به ظرفیت ایجاد مناطق آزاد مشترک فرامنطقه ای، گفت: به طور قطع با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام می توان به تاسیس مناطق آزاد فرامنطقه ای با کشورهای اروپایی هم فکر کرد.

استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل نیز گفت: یکی از انتقادهایی که همواره به مناطق هفت گانه آزاد در سطح کشور وارد می شود، این است که این مناطق به دروازه های واردات تبدیل شده و مهم ترین مزیت این مناطق شامل معافیت های گمرکی و مالیاتی و همچنین ارزش افزوده اراضی مورد بی مهری قرار گرفته است.

علی علیزاده با اشاره به اینکه مناطق آزاد هفتگانه آنگونه که باید نتوانسته است تا در تحقق اهداف و ماموریت تعریف شده خود بر اساس موقعیت استراتژیک، ظرفیت صنعتی، موقعیت گردشگری و موقعیت منطقه ایِ تعیین شده موفق عمل کند، افزود: با ایجاد مناطق آزاد فرامرزی و در صورت همکاری دولت های منطقه راه برای گسترش فعالیت های منطقه ای باز می شود و روابط تجاری تسهیل می شود.

وی افزود: تاسیس مناطق آزاد فرامنطقه‌ای از این جنبه که می تواند مکمل اقتصاد کشور ما و تامین کننده نیازهای ضروری کشور باشد، حائز اهمیت است و باید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از ظرفیت مناطق آزاد در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی کلان کشور و اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: بند یازدهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده، در خصوص مدیریت و بهره برداری صحیح از مناطق آزاد است و در این بند بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج تاکید شده است.

وی افزود: مساله مهمی که در این بند تاکید شده، انتقال دانش و فناوری‌های پیشرفته و تامین نیاز های ضروری و منابع مالی از خارج است که مناطق آزاد فرامرزی از ظرفیت بهره برداری در راستای این اهداف برخوردار است و این ظرفیت ها باید با مدیریت صحیح به اهداف مورد نظر اقتصاد مقاومتی در این حوزه ها کمک کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: یکی از ظرفیت های بسیار مهم ایران که به دلایل سیاسی و مخالفت های آمریکا همواره مغفول مانده، ظرفیت ترانزیتی ایران بین شرق و غرب است.

وی افزود: منافع تجاری ناشی از تراتزیت کالا در مسیر امن و ارزان ایران علاوه بر اهداف اقتصادی به لحاظ استراتژیک نیز برای کشور حائز اهمیت است و این مساله باید در فعالیت و اهداف اولیه مناطق فرامرزی مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و کارشناس مسایل اقتصادی گفت: در میان هفت منطقه آزاد فعال کشور فقط منطقه آزاد ماکو در مجاورت با کشورهای اروپایی قرار دارد و اروپا بهترین پذیرنده محصولات کشاورزی و صنایع دستی ایران محسوب می شود.

محمد اسدزاده با اشاره به اینکه صادرات تولیدات غیرنفتی از مهم ترین کانال های ارزآور در شرایط کاهش قیمت نفت محسوب می شود و ذات مناطق آزاد هم جذب سرمایه ها و افزایش صادرات و اشتغالزایی در منطقه است، ادامه داد: با تاسیس مناطق آزاد مشترک، حقوق گمرکی و تعرفه وارداتی کاهش و روابط تجاری افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه تاسیس منطقه آزاد فرامرزی واحدهای تولیدی در این مناطق جان می گیرد، افزود: ورود نیروی کار ایران به بازارهای کشورهای همسایه در سایه ایجاد مناطق آزاد فرامرزی قابل پیش بینی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: منطقه آزاد ماکو در سایه دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید در حال تبدیل شدن به شاهراه ارتباطی و ترانزیت کشورهای آسیای میانه و اروپاست.

حسین فروزان ادامه داد: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور آمادگی لازم برای تبدیل شدن به منطقه آزاد فرامرزی را دارد و در صورت صلاحدید دولت و نمایندگان مجلس این اقدام تحولی عظیم در اقتصاد کشور را به دنبال می آورد.

وی با اشاره به حجم بالای واردات از منطقه آزاد ماکو در سال گذشته، گفت: ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی رغبت زیادی به توسعه روابط تجاری با منطقه آزاد ماکو نشان می دهد.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت های منطقه آزاد ماکو گفت: توسعه راه های ارتباطی، احداث فرودگاه و بزرگترین و مدرن ترین نمایشگاه و مرکز همایش های بین المللی در این منطقه طی سال های اخیر گام مهمی برای فرامرزی شدن این منطقه به شمار می رود.

فروزان با ابراز امیدواری از روند رو به رشد منطقه آزاد ماکو، گفت: در نیمه نخست سال جاری، حدود 200 میلیارد ریال در این منطقه کسب درآمد شده است و در صورت رفع کامل مشکلات، سطح درآمد نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 300 هزار دستگاه کامیون از مرزهای این منطقه عبور می کند، افزود: تقویت زیرساخت های حمل و نقل در اولویت برنامه های این منطقه قرار دارد و توجه به چشم انداز فرامزی این منطقه می تواند در تقویت روزافزون این زیرساخت ها موثر باشد.

به گزارش ایرنا هم اکنون هفت منطقه آزاد صنعتی و تجاری ماکو، کیش، قشم، ارس، اروند، انزلی و چابهار در کشور فعال است و به تازگی نیز مجلس با راه اندازی منطقه آزاد جدید اینچه برون در گرگان موافقت کرده است.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.

اگرچه از زمان تصویب اساسنامه سازمان منطقه آزاد ماکو در هیات وزیران تنها 6 سال گذشته و قبل از تاسیس این سازمان، منطقه به لحاظ زیرساخت های لازم از جایگاه پایینی در سطح کشور برخوردار بوده است، امروزه این منطقه در زمان حاضر جلوه ای زیبا از تلاش مدیران تدبیر و امید به شمار می رود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395، کدخبر: 82447518 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
0
مناطق آزاد در ایران متاسفانه مشکل زیاد دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین