پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده رمان تحسین شده «برکت» رمانی تازه با عنوان «شاه‌کشی» را روانه بازار کتاب کرد.

شعارسال: رمانی تازه از ابراهیم اکبری دیزگاه با عنوان «شاه کشی» از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر و روانه بازار کتاب شد.

این نویسنده ضمن اشاره به رمان تازه خود گفت: «شاه‌کشی» را در سال ۹۰ نوشتم اما انتشار آن تا امسال طول کشید. در واقع پس از نوشتن این رمان، اعمال اصلاحات، رفع موارد مرتبط با ممیزی و سرانجام رسیدنش به مرحله چاپ، پنج-شش سال زمان برد.

وی ادامه داد: داستان این رمان حول زندگی خانواده‌ای در قم می‌چرخد که پدر آن‌ها در حوادث ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شهید می‌شود و این خانواده به نوعی به دلیل مشکلاتی که برایش به وجود می‌آید دچار نوعی سرگردانی می‌شود. از سویی این خانواده از سوی ساواک به شدت تحت‌نظر است. به جنازه پدر اجازه دفن داده نمی‌شود، تمامی رفت و آمدهایش کنترل می‌شود و حتی فرزندان او اجازه و امکان به دست آوردن شغلی مناسب را پیدا نمی‌کنند. از سوی دیگر از شدت فشارهای وارد شده به این خانواده تمامی اعضای آن دچار نوعی شک و بهت هستند.

اکبری ادامه داد: قهرمان رمان من یکی از فرزندان همین خانواده است که برادر و خواهرش را پس از شهادت پدر متمایل به جریان‌های چپ و مارکسیست کمونیستی وقت می‌بیند و همه این‌ها از او که فردی آرام است موجودی می‌سازد که تصمیم به انتقام از شاه و ترور او می‌گیرد. به همین خاطر دایی خود را که افسر گارد شاهنشاهی و مسئول تامین امنیت مراسم جشن‌های دو هزار و پانصد ساله است را پیدا و توسط او به کاری در این مراسم مشغول می‌شود تا بتواند شاه را ترور کند و انتقام آنچه بر خانواده‌اش رفته را از او بگیرد.

دیزگاه با تاکید بر اینکه این رمان در ژانر ادبیات انقلاب اسلامی نوشته شده است گفت: در شکل‌دهی به شخصیت‌ راوی این داستان می‌شود دید که چگونه یک عضو عادی جامعه تحت‌تاثیر فضای سیاسی اجتماعی سال‌های پیش از انقلاب، جذب فعالیت‌ علیه رژیم می‌شود. در واقع می‌خواستم نشان دهم که چگونه نابودی و اضمحلال یک خانواده در ساهای پیش از انقلاب از آن‌ها یک عنصر مبارزاتی فعال علیه رژیم پهلوی ساخته و اندیشه ترور شاه را در ذهن او خلق می‌کند.

ابراهیم اکبری دیزگاه از طلاب داستان‌نویس شهر قم است که به دلیل نگارش رمان «برکت»، در سال جاری نامزد دریافت جایزه ادبی جلال آل‌احمد بود و در جریان شانزدهمین دوره از جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور نیز به خاطر نگارش این رمان مورد تجلیل قرار گرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 21 اسفند 1395، کدمطلب: 3928261 ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین