پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت به عنوان خلأهای جدی نظام آموزش عالی کشور یاد کرد.

شعار سال: معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت به عنوان خلأهای جدی نظام آموزش عالی کشور یاد کرد.

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات فناوری در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: امروزه عناصر تشکیل دهنده توسعه، دچار تغییرات اساسی شده و عواملی همچون سرمایه‌های فکری، مغزافزارها و نرم افزارها در فرآیند توسعه، جایگاه اساسی پیدا کرده‌اند.

وی افزود: اکنون شاهدیم کشورهای بزرگ، پایه و اساس اقتصادشان را بر شرکت‌های نو مبتنی بر نوآوری، خلاقیت، ابتکار و مفاهیم جدید این حوزه قرار داده اند.

دکتراحمدی، وجود و فعالیت شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و اسمارت فون‌ها در فضای فناورانه را محصول نگرش توسعه به عناصر جدید نوآوری و فناوری تلقی کرد.

وی همچنین طرح مباحث اقتصاد دانش بنیان در کشور را برگرفته از نوع نگرش جهانی برشمرد و گفت: برای موفقیت نظام علمی کشور باید برنامه ها و ابزارهای خود را دگرگون کنیم و به مفاهیم جدیدی مثل دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین، فن بازار، سرمایه گذاری های خطرپذیر(VC)، کارگزاران علمی (بروکرهای علمی) که امروز مطرح می شود، توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه در اکوسیستم علمی جدید، انتظارات از دانشگاه، دانشجو و اعضای هیات علمی به طور کلی متحول شده است، افزود: اگر در گذشته، استاد دانشگاه فردی بود که خوب درس می داد، امروز استاد خوب کسی است که شرکت دانش بنیان داشته باشد.

دکتر احمدی افزود: تجاری سازی در دانشگاه و تولید ثروت از علم عناصر جدید اکوسیستم جدید علمی و فناوری است و ما برای تحقق این اهداف، در مسیر تغییر نظام فکری و فرهنگی جامعه و دانشگاه گام‌هایی برداشته ایم و در یک سیر تحولی قرار گرفته‌ایم به گونه‌ای که یک زمان، ساعت تدریس به عنوان ملاک اصلی کار استاد دانشگاه مطرح بود و به تدریج، میزان تولید مقاله، میزان ارجاعات و استنادات به تولیدات علمی و اکنون تعداد اختراع و تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی آنها جایگزین ملاک‌های اولیه شده است.

وی تأکید کرد: در فضای فعلی، چنانچه دانشگاه های خود را بر مبنای نوآوری، متحول نکنیم برگ برنده ای نخواهیم داشت، از همین رو وزارت علوم، تمام تلاش خود را بر ماموریت گرایی، تحول آفرینی و کارآفرینی دانشگاه ها و پرورش نیروی توانمند و خلاق توسط آنها قرار داده است.

وی با بیان اینکه با تفکر سنتی نمی‌توان دانشگاه کارآفرین و نسل سوم یا چهارم ایجاد کرد، بیان داشت: مقصود ما از داشتن نظام آموزشی مهارتی، یک نظام سنتی نیست بلکه مهارتی از نظر ما قابل قبول است که منجر به ایجاد شرکت های زایشی، استارتاپ ها و شغل مولد شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: خوشبختانه کشور ما از ظرفیت خوبی به لحاظ نیروی انسانی خلاق و علاقمند به فعالیت های نوآورانه برخوردار است و این توانمندی ها باید به خوبی مدیریت شود.

وی از تعاملات صورت گرفته میان صنعت و دانشگاه و انعقاد تفاهم نامه های همکاری میان وزارت علوم و وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت، نیرو، نفت، دفاع و جهاد کشاورزی ابراز رضایت کرد و گسترش این همکاری ها را از رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ 28 آذر 95 ، کد مطلب: 95102818325: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین