پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
دیروز چهارشنبه مردم هلند پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان خود را برای پارلمان انتخاب کنند. این مساله باعث شده این باور در بسیاری از محافل سیاسی شکل گیرد که احتمالا موج پوپولیستی جدیدی در راه باشد. از آنجا که تا شروع دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه کمتر از یک ماه زمان باقی مانده است، آلمانی‌ها هم اواخر سال 2015 پای صندوق‌های رای رفتند، اکنون انتخابات هلند به شدت زیر ذره بین نگاه کارشناسان قرار گرفته است

شعار سال: نخست‌وزیر محافظه‌کار هلند وارد رقابتی نفس‌گیر با گرت ویلدرز، رهبر راست افراطی شده است. او دیدگاهی ضدمهاجرتی، ضد اسلام و ضد مسلمانان دارد. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب «آزادی و دموکراسی» روته اکنون از حزب «آزادی» ویلدرز جلوتر است، اما هنوز حس ترس وجود دارد. چشم‌انداز سیاسی هلند عرصه‌ای متفرق را نشان می‌دهد که در آن 28 حزب سیاسی وجود دارد و نظام نمایندگی تناسبی در این کشور هم به این معناست که دولت ائتلافی گزینه‌ای تقریبا مسلم است.

روته در منگنه

روته به‌دنبال این است که برای بار سوم برگزیده شود. برخی این احتمال را مطرح کرده‌اندکه او بار دیگر دولت ائتلافی آینده را هدایت خواهد کرد. دولت او احتمالا متشکل از 3 حزب خواهد بود. به گزارش سی‌ان‌ان، «حفظ وضع موجود» چیزی است که بسیاری از هلندی‌ها از آن خسته شده اند. به همین دلیل برخی نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌دهد او به‌دلیل دیدگاه‌های مناقشه‌انگیزش جایگاه خوبی در افکار عمومی دارد. برخی چهره‌های هنری هلند نیز ابراز نگرانی کرده‌اندکه ممکن است محبوبیت ویلدرز کار دست کشور بدهد. آنها می‌گویند برخی دیگر از نامزدها هم ادبیات ویلدرز را پذیرفته‌اندو این نگران‌کننده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، «روود کول» استاد سیاست در دانشگاه لیدن می‌گوید ویلدرز ممکن است بیشتر کرسی‌ها را در مجلس نمایندگان از آن خود کند. اگر چنین شود، نظام سیاسی اداره کشور را مشکل خواهد یافت. او می‌افزاید: «ما همیشه دولت‌های ائتلافی داشته‌ایم. اگر حزب ویلدرز بزرگ‌ترین حزب پارلمانی شود... با دیگر احزاب ائتلاف خواهد کرد. مشکل ویلدرز این است که شاید هیچ حزبی مایل به ائتلاف با او نباشد.»

کول می‌افزاید ویلدرز محبوب است به این دلیل که نگرانی‌هایی را مطرح می‌کند که خواسته مردم است. در واقع، این نگرانی‌ها بیشتر جنبه پوپولیستی دارد: «نگرانی‌هایی در مورد شغل، بهداشت عمومی و به‌طور اخص در مورد هویت ملی هلند که در نهایت انگشت اتهام را به سوی خارجی‌ها، مهاجران، آوارگان و پناهجویان و ... می‌گیرد. کول معتقد است: «رای‌دهندگان واقعا باور ندارند که وی راه‌حلی برای این مشکلات داشته باشد.» با این حال، دیدگاه‌های مخالفی نیز هست. برخی معتقدند محبوبیت ویلدرز طی هفته‌های اخیر کاهش یافته و برخی کارشناسان می‌گویند افت محبوبیت او به‌دلیل افت محبوبیت ترامپ است. «کنتین پیل»، همکار در چتم‌هاوس، می‌گوید: «محبوبیت ویلدرز زیر 20 درصد است و حمایت از او طی هفته‌های اخیر کاهش یافته است. معتقدم یکی از دلایل محبوبیت او روی کار آمدن ترامپ بود و یکی از دلایل افت محبوبیت او نیز کاهش محبوبیت ترامپ است.»

با توجه به ماهیت انتخابات در اروپا طی یک سال اخیر، انتخابات هلند زیر ذره بین قرار گرفته است. اروپایی‌ها می‌ترسند هلند نیز به دام راست‌گرایی بغلتد. با این حال، سرمایه‌گذاران نسبت به وقایع این کشور واکنش آرامی نشان داده‌اندو همین باعث شد سال گذشته اقتصاد این کشور رشدی 1/ 2 درصدی داشته باشد. سی‌ان‌ان می‌نویسد اقدامات ریاضتی روته در سال‌های 2011- 2012 موجب آسیب به فقرای جامعه شده و باعث شده آنها تغییر او را در ذهن خود بالا و پایین کنند. کارشناسان می‌گویند بزرگ‌ترین نگرانی این است که طبقه کارگر هلند در حال آب رفتن است و کارگرانی که وارد می‌شوند زندگی بهتری نسبت به آنان دارند. رابطه هلند با اتحادیه اروپا نیز نگرانی دیگر در پایتخت‌های اروپایی است. آنها می‌ترسند هلند نیز مسیر خروج را در پیش گیرد و ضربه دیگری بر پیکر اتحادیه اروپا وارد آید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 26 اسفند 1395، کد مطلب: :1095152 www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین