پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
ما معمولا فکر می‌کنیم قضاوت‌ مردم از شخصیت آدم‌ها بر اساس محتوای مکالمات و سایر رفتارهای مشخص آنها است، در حالی که تحقیقات چیز دیگری را نشان می‌دهند. در واقع بیشتر قضاوت‌های ما بر اساس جزئیات کوچک‌تر و ظریف‌تری است، مانند دست دادن و زبان بدن. معمولا عقیده‌ی کامل ما درباره‌ی افراد تنها بر اساس این رفتارها شکل می‌گیرد.

شعار سال: قضاوت کردن عمل ذاتی و جدانشدنی مغز انسان است. این عملکرد باعث می‌شود نتوانیم به سادگی از ارزش‌گذاری و تفسیر رفتار افرادی که ملاقات می‌کنیم بگذریم.

در واقع مهارت ما در قضاوت شخصیت افراد بر اساس جزئیات آنقدر زیاد است که در تحقیقی که در دانشگاه کانزاس انجام شد افراد مورد آزمایش توانستند ویژگی‌های شخصیتی‌ای نظیر درون‌گرایی/برون‌گرایی، پایداری احساسات، دلپذیر بودن، با وجدان بودن و صریح بودن افراد را تنها با نگاه کردن به تصویر کفش‌‌های آنها به درستی تشخیص دهند.

رفتار‌های ناخودآگاه ما زبان مخصوص به خود را دارند و لزوما مطالب خوبی را بیان نمی‌کنند. این رفتارها به بخش جدانشدنی شخصیت شما تبدیل شده‌اند و اگر تا کنون به اندازه‌ی کافی به آنها اهمیت نداده‌اید، بهتر است هر چه زود‌‌تر شروع کنید چون آنها می‌توانند زندگی حرفه‌ای شما را خراب کنند.

رفتار شما با پیشخدمت‌ها و مسئولان پذیرش


چگونگی رفتارتان با این کارمندان نشان‌دهنده‌ ماهیت شخصیت شماست، به حدی که به عنوان یک روش در مصاحبه‌های شغلی به کار می‌رود. مصاحبه‌کنندگان با زیر نظر گرفتن رفتار شما با کارمندان پشتیبانی هنگام ورود و ترک ساختمان متوجه می‌شوند که رفتار معمول شما با مردم چگونه است. بیشتر مردم هنگام صحبت با مدیر مسئول یا سایر افراد دارای مقامی مهم، محترمانه رفتار می‌کنند ولی بعضی از آنها به محض اینکه از در خارج می‌شوند تغییر شخصیت می‌دهند و با تحقیر و بی‌اعتنایی با سایر افراد برخورد می‌کنند. همچنین در ملاقات‌های حرفه‌ای در رستوران این رفتار به چشم می‌آید. اگر مخاطبان‌تان رفتار بد شما با دیگران را ببینند هر چقدر هم با آنها خوب برخورد کنید بی‌فایده است.

بررسی مداوم تلفن‌همراه


بیرون آوردن گوشی موبایل هنگام صحبت برای مخاطب بسیار ناخوشایند است. این عمل بی‌احترامی، عدم توجه، کمبود مهارت گوش‌دادن و بی‌ارادگی را می‌رساند. بهتر است مگر در موارد اضطراری از موبایلتان استفاده نکنید. تحقیقی در دانشگاه الون (Elon) تایید می‌کند که بیرون آوردن گوشی موبایل در هنگام مکالمه باعث کاهش کمّیت و کیفیت برهم‌کنش‌های چهره‌به‌چهره می‌شود.

عادت‌های عصبی مکرر


لمس کردن ناخن‌ها یا صورت یا کشیدن پوست‌تان نشان می‌دهد که عصبی، دستپاچه و خارج از کنترل هستید. با توجه به تحقیقی در دانشگاه میشیگان، این عادت‌های عصبی می‌توانند نشان‌دهنده‌ی شخصیت کمال‌گرای فرد باشند. همچنین احتمال بیشتری می‌رود که این افراد هنگامی که خسته و بی‌حوصله شوند بیشتر گرفتار این عادت‌ها شوند.

مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا مطرح کردن سوال را شروع کنید


تا به حال مکالمه‌ای داشته‌اید که در آن طرف مقابل‌تان مدام از خودش حرف بزند؟ مدت زمانی که طول می‌کشد تا نسبت به دانستن نظر مخاطب‌تان علاقه نشان دهید یک ویژگی مهم برای تعیین شخصیت شماست. افرادی که فقط راجع به خودشان حرف می‌زنند، افرادی خودنما و خود‌شیفته هستند که در واقع توجه شما را به نفع خود می‌گیرند. کسانی که کمتر از خودشان می‌گویند و بیشتر از شما راجع به خودتان می‌پرسند افرادی آرام و فروتن هستند که وقت و توجه‌شان را به شما می‌دهند. اگر بتوانید بین این دادن و گرفتن تعادل برقرار کنید می‌توانید تبادلگر دو‌جانبه و مخاطب خوبی باشید.

نحوه‌ دست‌دادن


مردم معمولا ضعیف دست‌ دادن را نشانه‌کمبود اعتماد‌به‌نفس و به طور کلی بی‌اشتیاقی می‌دانند. تحقیقی در دانشگاه آلاباما نشان داده است با وجود اینکه بهتر است شایستگی افراد را تنها با توجه به نحوه‌ی دست دادنشان قضاوت نکنیم، می‌توان با توجه به آن ویژگی‌های شخصیتی را به درستی شناسایی کرد. این تحقیق دقیقا نشان داده است که دست‌ دادن قوی و محکم مشخص می‌کند که شخص کمتر خجالتی و عصبی و بیشتر برون‌گراست.

دیر کردن


مردم دیر رسیدن سر قرار را حاصل بی‌احترامی، طفره رفتن، تنبلی یا بی‌علاقگی تلقی می‌کنند. نتایج تحقیقی در دانشگاه ایالتی سن‌دیه‌گو که توسط جف کنت صورت گرفته خلاف این را نشان می‌دهد. بر اساس این تحقیق افرادی که دیر می‌کنند معمولا کسانی هستند که چند وظیفه را به طور همزمان بر عهده دارند، یا دارای ویژگی‌های شخصیتی نوع ب، یعنی خونسرد و ریلکس هستند. تحقیق کنت نشان می‌دهد که دلیل دیر کردن شخصیت‌های نوع ب معمولا این است که آنها زمان را کند‌تر از دیگران تجربه می‌کنند. نتیجه‌ی نهایی این است که بهتر است زیاد از دیر رسیدن افراد نتیجه‌گیری نکنیم و به جای آن دلیل این تاخیر را بپرسیم.

دست‌خط


کلیشه‌های نادرست بسیاری در مورد ارتباط دست‌خط با شخصیت وجود دارد. مثلا مردم معتقدند میزان فشاری که روی کاغذ وارد می‌کنید با عصبی بودن شما مرتبط است، شییب‌دار بودن نوشته مشخص‌کننده‌ی درون‌گرایی یا برون‌گرایی شماست و تمیز بودن یا نامرتب بودن نوشته نشان‌دهنده‌ی میزان تمایل شما به سازماندهی است. تحقیقات در مورد رابطه‌ی دست‌خط و شخصیت تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند. در صورتی که قصد دارید نامه‌ی مهمی بنویسید بهتر است آن را تایپ کنید تا از این قضاوت مصون باشید.

ارتباط چشمی


کلید موفقیت در ارتباط چشمی تعادل است. حفظ ارتباط چشمی مهم است اما حفظ آن در تمام طول مکالمه عملی تهاجمی و غیر‌عادی تلقی می‌شود. در صورتی هم که ارتباط چشمی را تنها برای مدت کوتاهی حفظ کنید بی‌علاقه، خجالتی یا آشفته به نظر می‌رسید. تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ ارتباط چشمی در حدود شصت درصد طول مدت مکالمه تعادل صحیحی ایجاد می‌کند و شما را علاقه‌مند، دوستانه و قابل‌اعتماد نشان می‌دهد.

در نهایت

گاهی چیز‌های کوچک در زندگی تفاوت‌های بزرگی ایجاد می‌کنند. خوب است برای آنها آماده باشیم تا بتوانیم در ارتباط با دیگران تاثیر خوبی بر آنها بگذاریم.

اگر جزئیات رفتاری دیگری را می‌شناسید که بر قضاوت از شخصیت و بر برداشت اولیه در ارتباطات روزمره تأثیر می‌گذارند لطفا در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وسایت چطور، تاریخ ، کد مطلب: 8293: www.chetor.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین