پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
در دیپلماسی عمومی، طرف صحبت نه دولت‌ها بلکه ملت‌هاست. کشورهای قدرتمند تلاش دارند ظرفیت‌هایشان در زمینه دیپلماسی عمومی را تقویت کنند تا پشتیبانی باشد برای دیپلماسی رسمی آنها. ایران کشوری است دارای تمدن کهن. ایران در منطقه پیرامونش دارای عقبه تمدنی است.

شعار سال:  پیرامون ایران، حوزه بزرگی به نام «حوزه نوروز» وجود دارد که از ۱۲کشور تشکیل شده است؛ کشورهایی که به شکل های مختلف جشن نوروز را برپا می‌کنند و نوروز به بخشی از هویت ملت‌های آنها تبدیل شده است. پرونده نوروز، پاییز امسال با مشارکت ۱۲ کشور و با مدیریت ایران در فهرست «میراث معنوی بشری» سازمان یونسکو به ثبت رسید. ایران، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان، قزاقستان، عراق و ترکمنستان در پرونده ثبت جهانی نوروز مشارکت داشتند. نوروز اکنون جزو بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مواریث معنوی جهان به شمار می رود.

پیش از این، در سال ۸۸ مجمع عمومی سازمان ملل نیز روز۲۱ مارس را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز به رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳هزار سال دارد، توصیف شده است. همه اینها نشان از اهمیت و جایگاه نوروز برای ما و کشورهای منطقه دارد.

دولت می‌تواند از این ویژگی بهره بگیرد و بدون آنکه آشکارا به دنبال گسترش فرهنگ ایرانی باشد، در زمینه توسعه نفوذ فرهنگی ایران در میان کشورهای منطقه گام بردارد. بسیاری از کشورهای دنیا تلاش می‌کنند وجه مشترکی با دیگر کشورها، به‌خصوص همسایگان‌شان پیدا کنند تا از آن به عنوان ابزاری برای نزدیکی بیشتر به هم استفاده کنند.

حال چنین وجه مشترکی با ویژگی های بی‌نظیر در قلمرو نوروز در محیط پیرامونی ما وجود دارد که تنها نیازمند برنامه‌ریزی برای استفاده از آن در چارچوب دیپلماسی عمومی خود هستیم. ما در قلمرویی که زندگی می کنیم یک ویژگی آیینی مشترک به نام نوروز وجود دارد که می تواند کشورهای این قلمرو را به هم نزدیک کند.

امسال جشن جهانی نوروز برای اولین بار با حضور نمایندگان ارشد ۱۲ کشور عضو حوزه نوروز در کاخ گلستان در تهران برگزار می شود. این اقدام دولت به لحاظ وجهه ملی و دیپلماسی عمومی اقدامی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. نوروز از معدود موضوعات وحدت‌بخش میان این ۱۲ملت است. جلوه های نوروز می تواند به عنوان محور قدرتمند دیپلماسی عمومی ایران مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب، دیپلماسی عمومی با محوریت یک مفهوم فرهنگی در خدمت دیپلماسی سیاسی قرار خواهد گرفت که جشن جهانی نوروز در تهران می‌تواند نقطه آغاز آن باشد.

بهرام امیراحمدیان

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نصر، تاریخ انتشار: 28 اسفند 1395، کد مطلب: 67281، www.nasrnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
صدرصد که همینطوره بسیار مطلب خوبی بود با تشکر از سایت خوبتون
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین