پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۴۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۴
اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر جوابیه ای به نگرانی های اخیر درباره وضعیت آهوان مند پس از سیل اخیر ارائه کرد.

شعارسال: جوابیه ای به نگرانی های اخیر درباره وضعیت آهوان مند پس از سیل اخیر ارائه داده است که در ادامه خواهیم خواند:

حیات وحش به مانند همه اجتماعات برای خودش قاعده و قوانین زیستی در جهان را دارد و درک این مساله با مطالعات پیچیده و تخصصی شکل می گیرد. توجه انسان به محیط پیرامون خودش در دهه های اخیر با مطالعات علمی و تخصصی به مرحله ای از رشد و پویایی رسیده که کاربردی تر شده و توانایی تاثیرگذاری بیشتری دارد. ازهمین رو براساس نظرات تخصصی کارشناسان و شناختی که طی این سالها از حضور در محیط برای انسان ها به وجود آمده، دیگر نمی توان با هیجان و بدون شناخت مواردی را مطرح کرد که اساس و پایه واقعی ندارد و صرفا وجهی تبلیغاتی و یا ضد آن هست. بقول یونسکو بیشترین ضربه به محیط زیست را کج فهمی نسبت به آن می زند تا عدم اگاهی.

در همین زمینه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در مورد برخی از جریانات خبری که در حوزه محیط زیست راه می افتد و بعد از زمانی کوتاه، از وجه تبلیغاتی اش تهی می شود، هشدار داد که همین رفتارهای تبلیغاتی که از دانش و شناخت علمی تهی هستند چه بسا خود در میان مدت آسیبهای جدی به حفاظت محیط زیست وارد آورد. حسین دلشب با قدرشناسی از دغدغه های فعالان محیط زیستی، این درخواست را نیز از آنها داشت که با افزایش دانش تخصصی درحوزه محیط زیست، از تبلیغاتی شدن فعالیتهای محیط زیستی اجتناب نمایند.

حسین دلشب در ادامه از رسانه ها هم درخواست کرد که با مساله محیط زیست در جهان کنونی که به حساس ترین مساله حیات زمین و انسان گره خورده، تبلیغاتی و یا دم دستی مواجه نشوند، بلکه با ارائه پرسشهای منسجم و مشخص، هر واقعه ای را برای افکار عمومی روشن نمایند. هشداری که در این زمینه باید داد این هست که دادن نشانه ها و آدرس های غلط، افکار عمومی را به جای اینکه در مسیر کمک کردن به حفاظت محیط زیست هدایت نمایند، در اغلب موارد منحرف می نماید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در رابطه با مباحثی که حول و حوش مساله آهوان منطقه مند و وضعیت آنان پس از وقوع سیل اخیر اینچنین توضیح داد: با اقدامات صورت گرفته و تلاش فراگیر پرسنل محیط زیست خسارات مرتبط با طغیان رودخانه مند و بروز سیلاب در روزهای پایانی بهمن ماه سال جاری ، کاهش چشمگیری یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ضمن اعلام این خبر افزود در پی پیش بینی و اخطاریه هایی که از طریق سازمان هواشناسی در خصوص خطر وقوع سیل در استان بوشهر اعلام شده بود، این اداره کل هماهنگی ها و تمهیدات لازم را با ادارات و واحدهای تابعه خود جهت به حداقل رساندن خسارات احتمالی به زیستگاه ها و حیات وحش استان معمول داشت که در این میان منطقه حفاظت شده مند به واسطه موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی آن (که میزان آسیب پذیری آن نسبت به وقوع سیل را بیشتر می کند)، با تمرکز و حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گرفت . در این راستا با محدود نمودن توزیع علوفه در محدوده های با خطر و ریسک بالاتر و همچنین جرگه نمودن آنها ، تلاش گردید آهوان حتی الامکان به مناطق با توپوگرافی بالاتر و بخصوص قسمت های جنوبی محدوده منطقه ( منطقه شیبرم و پیرامون آن ) رانده شوند. هرچندکه بعد از سیل سال 1365 و 1382 که بیش از 90 درصد از آهوان منطقه متاسفانه ازبین رفتند، این گونه به طور غریزی هرساله جمعیت عمده ای از آنها در فصل بارندگی از کنار رودخانه به زیستگاه های بالادست مهاجرت می کنند.

دلشب در ادامه به ابعاد وسیع سیل اخیر اشاره کرده و افزود: طبق قرائن و شواهد مشهود این سیلاب و آبگرفتگی در منطقه که بیش از 90 درصد از محدوده منطقه حفاظت شده را زیر آب برد، در پنجاه سال أخیر کم نظیر بوده است و حتی نسبت به سیلاب حادث شده در سال 65 که متاسفانه طی آن 90 درصد از جمعیت آهوان تلف گردید، وسیع تر بوده است . بدیهی است با توجه به اینکه تالاب مند در منتهی الیه حوزه آبریزی قرار دارد و از چند صد کیلومتر دورتر تغذیه آبی آن آغاز می شود، حجم آبگرفتگی و رسوبات و خطرات بروز سیلاب در آن بیشتر از سایر مناطق است . خوشبختانه پس از فروکش نمودن نسبی سیلاب، اکیپی متشکل از محیط بانان منطقه مند و کارشناسان و مأموران اجرایی حوزه محیط طبیعی اداره کل با وجود عدم امکان تردد هرگونه وسیله نقلیه زمینی ، به صورت پیاده و با وجود شرایط بسیار مشقت بار نسبت به گشت زنی در محدوده های قابل پیاده روی اقدام نمودند و آهوانی را که در شرایط مناسب نبودند به محلهای مساعد منتقل کرده و نسبت به تعلیف دستی آنها اقدام کردند . این اقدامات پایشی و تغذیه ای همچنان و پس از گذشت یک هفته از وقوع سیلاب ادامه دارد و جمعیت های آهو با علوفه تازه که در روزهای اخیر تهیه شده است، تعلیف می گردند .خاطر نشان می شود در سال جاری و قبل از وقوع سیلاب بواسطه خشکسالی شدید در منطقه طی ماههای أخیر توزیع علوفه در منطقه بصورت مستمر انجام شده است. خاطر نشان می شود در شرایط متعادل اقلیمی و بارندگی نیز حداکثر ظرفیت چرای دام در محدوده این منطقه طی تحقیق صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، 600 رأس آهو برآورد شده است .بدیهی است طبیعت بصورت ذاتی حالت خودپالایی و تعادل بخشی به یک جمعیت را ایفا می کند و از اینرو تلفات مشاهده شده نیز بیشتر در آهوان سالخورده یا ناتوان دیده می شوند وآهوان سالم و سر زنده تر شرایط بهتری برای گذر از این بلای طبیعی داشته اند.

برآورد دقیقتر از میزان تلفات و تعداد آهوان کنونی نیاز به پایش های بیشتر در محدوده منطقه و مناطق پیرامونی آن (که طبق تجربیات پیشین محل گدار آهوان در شرایط نامساعد زیستگاهی می باشند)، دارد .علیهذا، خوشبختانه مشاهدات چند روز أخیر در منطقه (با وجود آنکه همچنان سطح کل منطقه برای پایش مساعد نیست) حاکی از حضور جمعیت پایه مناسبی از آهوان دارد که به سلامت از این سیلاب مهیب عبور کرده اند و این جمعیت چند صدتایی ( آمار دقیق تر آن پس از امکان سرشماری جامع تر در منطقه مشخص می گردد ) با تداوم اقدامات حفاظتی و بهینه سازی زیستگاه، به راحتی قادرند رشد صعودی جمعیت را همچون گذشته رقم بزنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در پایان ضمن تشکر از تلاش شبانه روزی پرسنل خدوم محیط زیست بویژه محیط بانان تلاشگر منطقه حفاظت شده مند در چند هفته أخیر ،که منجر به کاهش خسارات قابل انتظار وارده به حیات وحش شاخص این منطقه گردید و همچنین قدردانی از همه فعالان و سمن های زیست محیطی شهرستان دیر که ضمن پیگیری کسب مجوزهای لازم برای همکاری متقابل بهینه با این اداره کل با تعصب و دغدغه زیست محیطی، پرسنل این اداره کل را یاری رساندند اظهار امیدوار نمودند که در سایه همکاری و تعامل بیشتر این عزیزان و عموم مردم پیرامون منطقه و دستگاههای اجرایی شهرستان و بخش بردخون، تنوع زیستی شاخص منطقه بویژه آهوان منحصر بفرد مند، همچنان پویا و سرزنده مانده و شرایط مساعدتر زیستگاهی را در آینده داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی سوک، تاریخ انتشار: 9اسفند1395 ، کدخبر: 199272: WWW.sook.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
خوشمزه بودند؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین