پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۷۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
ایالات متحده آمریکا و روسیه بر سر تلاش واشنگتن برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره نقض‌های حقوق بشری دچار اختلاف شدند. آمریکا ماه جاری ریاست این نهاد قدرتمند سازمان ملل متحد را در دست دارد.
شعارسال: شورای امنیت سازمان ملل متحد دستورکار ماه آوریل را بدون در نظر گرفتن مطرح شدن مسائل حقوق بشری در شورای امنیت تایید کرده است اما چنانچه دست‌کم ۹ تن از ۱۵ عضو این شورا به آن رای بدهند می‌تواند به دستورکار فوق افزوده شود. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم بعدا به خبرنگاران گفت: ایالات متحده "انتظار دارد" بحث مذکور در ۱۸ آوریل برگزار شود.

نیکی هیلی گفت: چنانچه به درگیری‌هایی که ما در سراسر جهان داریم نگاهی بیندازید، همواره آنها به مسائل حقوق بشری آن کشورها باز می‌گردد.

او در سخنانش به عنوان نمونه به خودسوزی یک دست‌فروش تونسی اشاره کرد که مورد آزار و اذیت پلیس قرار گرفته بود و همین باعث شد تا اعتراضات سراسری به راه بیفتد.

به گفته هیلی، حکم شورای امنیت با هدف تضمین صلح و امنیت بین‌المللی است بنابراین "وظیفه" کشورهای عضو است که ببینند شرایط حقوق بشری چگونه با آن درگیری‌ها ارتباط دارد. او تاکید کرد که بحث مذکور "قصد ندارد به هیچ عنوان کشورهای خاص را هدف بگیرد و یا آنها را مورد انتقاد قرار دهد و یا از ‌آن سوءاستفاده کند."

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد، هدف بررسی مسائل حقوق بشری‌ای است که به درگیری و یا افراط‌گری ختم می‌شود تا از ظهور یک سوریه و تونس دیگر جلوگیری به عمل آید.

نیکی هیلی تاکید کرد: گمان نمی‌کنم دولت به مسائل حقوق بشری پشت کرده باشد چرا که آنها از من کاملا حمایت می‌کنند تا درباره این مسائل در شورای امنیت صحبت کنم.

او گفت، ایالات متحده آمریکا برای ارزش نهادن به حقوق بشر به خود مفتخر است و "این رویه تغییر نخواهد کرد." با این حال نیکی هیلی گفت، این بدین معنا نیست که دولت آمریکا با مصر، عربستان و یا دیگر کشورها درباره اولویت اصلی‌اش که همان شکست داعش و سایر گروه‌های افراطی است، گفت‌وگو نکند.

او همچنین گفت، آمریکا درباره مسائل حقوق بشری هم بحث و گفت‌وگو خواهد کرد چرا که "این همان کاری است که شما با دوستانتان می‌کنید."

در واکنش به مطرح شدن مسائل حقوق بشری در شورای امنیت پتر ایلیچف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت، "این اظهارات کلی درباره اینکه صلح و ثبات بین‌المللی با نقض‌های حقوق بشری تهدید می‌شود،‌ صحت ندارد." او به این مساله اشاره کرد که هیئت‌های دیگر سازمان ملل از جمله مجمع عمومی و شورای حقوق بشر مستقر در ژنو اکنون به مسائل حقوق بشری رسیدگی می‌کنند.

ایلچیف تاکید کرد: چرا باید تمام مسائل را به شورای امنیت ببریم؟ پس آن نهادها باید منحل شوند. با این حال روسیه با آمریکا رایزنی خواهد کرد تا یک فرمول مناسب برای برگزاری یک جلسه در صورت امکان پیدا کند. نظارت و ارتقای شرایط حقوق بشری بخشی از ماموریت‌ صلح‌بانی و سیاسی سازمان ملل است و همین می‌تواند راهی برای رسیدن به سازش درباره آن موضوع باشد.

از سوی دیگر نماینده چین در سازمان ملل هم که با پیشنهاد آمریکا مخالف است، به خبرنگاران گفت: گمان می‌کنم می‌توان راه برون‌رفت را پیدا کنیم.

در حالی تلاش آمریکا برای مطرح شدن مسائل حقوق بشری در سازمان ملل متحد پس از آن انجام شده که دولت ترامپ اشاره کرد که در جریان حضور عبدالفتاح سیسی،‌ رئیس‌جمهوری مصر به کاخ سفید به صورت علنی از وضعیت حقوق بشری مصر انتقاد نخواهد کرد. واشنگتن همچنین محکومیت‌ عمومی بحرین و سایر متحدان آمریکا را کم اهمیت خواند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 15 فروردین 1396، کدخبر: 96011503940، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
0
0
وای به روزی که بگندد نمک
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین