پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
بریتانیا، فرانسه و آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده‌اند که در آن حمله شیمیایی احتمالی در سوریه را محکوم کرده و خواستار تحقیقات کامل درباره آن شده‌اند.
شعار سال: به گزارش خبرگزاری فرانسه، در متن پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل، از سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی خواسته شده است تا هر چه سریعتر با تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره حمله شیمیایی سوریه، گزارش کاملی را به شورای امنیت ارائه دهد. در حمله شیمیایی در شهری در استان ادلب سوریه حداقل 58 غیرنظامی از جمله چند کودک کشته شده اند.

پیش نویس این قطعنامه در حالی در اختیار 15 عضو شورای امنیت قرار گرفته است، که این شورا قصد دارد امروز چهارشنبه نشست فوق العاده‌ای را به درخواست فرانسه و بریتانیا برگزار کند تا درباره حمله شیمیایی انجام شده در شهر خان شیخون سوریه مذاکره و رایزنی صورت گیرد.

دیپلمات ها تاکید کردند که بریتانیا، فرانسه و آمریکا تلاش زیادی را آغاز کرده‌اند تا در نشست امروز شورای امنیت، رای گیری درباره پیش نویس این قطعنامه انجام شود ولی هنوز معلوم نیست که روسیه از این اقدام حمایت خواهد کرد یا نه.

این قطعنامه به شدت استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به خصوص شهر خان شیخون را محکوم کرده و ناراحتی و خشم خود را نسبت به استفاده از گازهای سمی در جریان جنگ سوریه اعلام نموده است.

این قطعنامه از سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی خواسته است تا با انجام تحقیقات کاملی مشخص کند که مسئول این حمله شیمیایی چه کسی بوده است. از دمشق خواسته شده است تا نام کلیه فرماندهان اسکادران های بالگردهای نظامی را در اختیار بازرسان سازمان ملل قرار دهد تا آنها بتوانند با ژنرال ها و سایر مقام های ارشد نظامی سوریه دیدار کنند.

این قطعنامه تهدید کرده است که بر اساس بند 7 منشور سازمان ملل، تحریم هایی علیه عاملان اصلی این حمله شیمیایی اعمال خواهد شد.

بریتانیا، فرانسه و آمریکا دولت بشار اسد را به خاطر این حمله شیمیایی سرزنش کرده اند ولی ارتش سوریه هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است.

حداقل 11 کودک در این حمله شیمیایی کشته شده اند. متیو رایکرافت نماینده بریتانیا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: این اقدام یک جنایت جنگی آشکار است. من از اعضای شورای امنیت که قبلا نیز از حق وتوی خود برای دفاع از اقدامات غیرقابل دفاع استفاده کرده اند، می خواهم تا مسیر خود را تغییر دهند.

در ماه فوریه چین و روسیه قطعنامه شورای امنیت برای اعمال تحریم علیه عاملان حملات شیمیایی 2015 و 2014 میلادی در سوریه را وتو کردند.

"ایگور کوناشینکوف" سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه امروز، چهارشنبه، اعلام کرد که هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه در جریان حملاتی در نزدیکی منطقه مسکونی خان شیخون در استان ادلب، انبار نگهداری مهمات و مرکز تجمع تسلیحات نظامی تروریستها را منهدم کردند که در آنها مقادیر زیادی مواد سمی و شیمیایی که از عراق به این کشور وارد شده بود، وجود داشت.

این مقام نظامی روس گفت: «بر اساس اطلاعات مرکز کنترل پروازهای هوایی روسیه، شب گذشته از ساعت 11.30 الی 12.30 به وقت محلی، جنگنده های نیروی هوایی سوریه حملاتی را به مناطق شرقی در نزدیکی منطقه مسکونی خان شیخون انجام دادند که در جریان آن انبار مهمات و مرکز تجمع تجهیزات نظامی تروریستها منهدم شد. در این انبار مقادیر زیادی مهمات و مواد سمی و شیمیایی که تروریستها از خاک عراق وارد کرده بودند، نگهداری می شد.»

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 16 فروردین 1396، کد مطلب: 651642، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین