پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۹
اتوبوس‌های حامل شهروندان مظلوم ساکن کفریا و فوعه که بامداد امروز از این مناطق تحت محاصره گروه‌های تروریستی خارج شده بودند، وارد مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در حلب شدند و قرار است تا ساعاتی دیگر سه هزار نفر دیگر از این شهرک‌ها خارج شوند.

شعارسال: 75 دستگاه اتوبوس حامل شهروندان کفریا و فوعه وارد نقطه تبادل در گذرگاه الراموسه در حومه حلب شدند و در انتظار ورود اتوبوس‌هایی هستند که از سمت مناطق الزبدانی و مضایا در حومه دمشق حرکت کرده‌اند تا مقدمات انتقال آنها به شهر جرابلس در حومه شمالی حلب فراهم شود.

منابع محلی  گفتند 75 دستگاه اتوبوس ساعت 2 بامداد امروز با سوار کردن حدود 5 هزار نفر از شهروندان کفریا و فوعه از این مناطق حرکت کردند، 20 دستگاه آمبولانس و خودروی امدادرسانی هم این اتوبوس‌ها را همراهی می‌کنند، خروج 45 دستگاه اتوبوس دیگر به خاطر محدودیت زمانی به امشب موکول شده است.

همچنین شماری از ساکنان کفریا و فوعه که در اتوبوس‌ها سوار هستند، تاکید کردند بدون هرگونه مشکلی در مسیر مربوطه تا حلب حرکت کرده‌اند.

گروه‌های تروریستی شب گذشته هنگام سوار شدن مردم کفریا و فوعه به اتوبوس‌هاف با 10 گلوله خمپاره آنها را هدف قرار دادند که به زخمی شدن یک زن و کودک و از رده خارج شدن یک دستگاه اتوبوس منجر شد.

همزمان با فوعه و کفریا، صبح امروز حدود 60 دستگاه اتوبوس حامل 2350 نفر از افراد مسلح و اطرافیانشان از شهر الزبدانی و مضایا در حومه دمشق در راستای اجرای توافق میان گروه‌های مسلح و دولت سوریه خارج شده‌اند، برخی خبرها اعلام کرده‌اند خروج برخی از اتوبوس‌ها به سبب خودداری برخی ساکنان مضایا از خروج به تاخیر افتاده است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سوری از خروج 80 دستگاه اتوبوس از کفریا و فوعه خبر داده بود، بر اساس این گزارش،روند خروج ساکنان شهرک‌های محاصره‌شده «کفریا و فوعه» در حومه ادلب از صبح امروز آغاز شده است و حدود 80 دستگاه اتوبوس و 20 دستگاه آمبولانس حامل شهروندان این مناطق از جمله مجروحان و بیماران از طریق گذرگاه الصواغیه تفتناز به حلب منتقل شدند.

قرار است روند خروج اتوبوس‌های باقی‌مانده در کفریا و فوعه طی ساعت‌های آینده تکمیل شود، همزمان با خروج شهروندان مظلوم از کفریا و فوعه، اتوبوس‌های حامل افراد مسلح و اطرافیانشان از الزبدانی و مضایا به‌سمت ادلب حرکت کردند.

خبرنگار گزارش داد مجروحانی که روز گذشته هنگام سوار شدن به اتوبوس هدف حملات تروریست‌های تکفیری قرار گرفته بودند، به بیمارستان حلب برای درمان منتقل شده‌اند.

همچنین 132 بیمار خارج شده از کفریا و فوعه نیاز به عمل فوری دارند .

ساکنان کفریا و فوعه هنگام سوار شدن به اتوبوس‌ها و ترک خانه و دیارشان چه گفتند؟

دو گزینه در برابر ساکنان فوعه و کفریا بیشتر نمانده بود، یا باقی ماندن و زندگی سخت و دشوار زیر گلوله‌باران و ویرانی و یا خروج و رها کردن وطن و دوستان، این‌ها روایاتی است که مادران هنگام سوار شدن به اتوبوس به خبرنگار در کفریا و فوعه بیان کردند.

یکی از این مادران می‌گوید : افراد مسلح ما را از اینجا راندند و مجبورمان کردند تا منازلمان را ترک کنیم، چرا؟ ما دیگر نمی‌توانیم به خاطر حملات مستمر موشکی و گلوله‌باران و کمبود غذا در اینجا زندگی کنیم، جوانان ما از شدت گرسنگی بر روی زمین می‌افتند.

یک زن دیگر  می‌گوید : شرایط در شهرمان روز به روز بدتر می‌شود، نه غذایی وجود دارد و نه دارو، هر روز شهید و زخمی داریم، بیماران ما جان می‌ دهند و مجروحان ما درد را تحمل می‌کنند، ما امیدواریم که سازمان ملل و رئیس جمهور بشار اسد، حزب الله و سید حسن نصرالله وضعیتمان را درک کنند و فورا راه حلی برای ما پیدا کنند، زیرا راه‌حل‌های موقت هیچ سودی نداشته و درباره فجایع انسانی هشدار می‌دهیم.

زن دیگری هم از وضعیت دشوار زندگی در سایه حملات مستمر تروریست‌های تکفیری سخن می‌گوید و تاکید می‌کند : ما در محاصره‌ بودیم، در معرض خمپاره و گلوله قرار داشتیم، و امروز تروریست‌ها ما را وادار به ترک خانه و دیارمان کرده اند، قطعا ما دیگر از اینجا خارج می‌شویم و عزیزترین کسان خود را جا می‌گذاریم، امیدواریم که خداوند ما را به خانواده‌هایمان ملحق کند.

 اتوبوس‌های حامل مردم فوعه و کفریا همچنان در نقطه تبادل در منطقه الراشدین در آستانه گذرگاه الراموسه حلب منتظر ورود اتوبوس‌های حامل افراد مسلح از الزبدانی و مضایا به به گذرگاه باب المضیق در حومه حماه هستند و پس از آن، اتوبوس‌های کفریا و فوعه به حلب و اتوبوس‌های افراد مسلح به ادلب می‌روند.

شمار کل افرادی که از مضایا و بقین در حومه دمشق خارج شده‌اند، حدود 2126 فرد مسلح و اطرافیانشان هستند که در میان آنها 20 فرد وابسته به گروه تروریستی داعش به چشم می‌خورند.

بر اساس این گزارش، روند امور تاکنون بدون مشکل پیش رفته است و تنها مسئله، حالت انتظار برای رسیدن دو طرف به منطقه تبادل به منظور ادامه مسیر است، منابع سوری گفته‌اند بعید است مشکل خاصی رخ دهد، چون اتوبوس‌های حامل مردم کفریا و فوعه تمام استان ادلب تحت اشغال تروریست‌های تکفیری را پیموده‌اند و در آخرین نقطه تحت سیطره آنها که با ارتش سوریه مشترک است، یعنی در نزدیکی حلب قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود اتوبوس‌های باقی‌مانده هم بامداد امشب به سمت حلب حرکت کنند.

هم اکنون اتوبوس‌های حامل مردم کفریا و فوعه در ایست مشترک ارتش و گروه‌های مسلح در آخر منطقه الراشدین در آستانه گذرگاه الراموسه در غرب حلب قرار دارند، هر چند ارتش هنوز آنها را تحویل نگرفته، اما کاملا اوضاع را زیر نظر دارد تا خدشه‌ای به اتوبوس‌های شهروندان کفریا و فوعه نرسد،‌ مردم هم ایست‌های ارتش و پرچم‌های کشورشان را از داخل اتوبوس‌ها می‌‌توانند مشاهده کنند، بر اساس توافق،آنها منتظر هستند تا اتوبوس‌های حامل گروه‌های مسلح مضایا و الزبدانی به حومه حماه که در مجاورت حومه ادلب است و آخرین ایست ارتش و اولین ایست گروه‌های تکفیری در آن قرار دارد‌،برسند تا بتوانند وارد حلب شوند.

حدود هشت هزار نفر از ساکنان کفریا و فوعه قرار است بر اساس توافق به دست آمده به حلب منتقل شده و در مقابل حدود سه هزار و 800 فرد مسلح به همراه اطرافیانشان از زبدانی و مضایا و مناطق دیگر در حومه دمشق به ادلب اخراج شوند.

دومین گروه از شهروندان فوعه و کفریا طی ساعات آینده خارج خواهند شد که تعداد آنها سه هزار نفر اعلام شده است تا به این ترتیب هشت هزار نفر از ساکنان این مناطق تحت محاصره گروه‌های تروریستی به مناطق امن منتقل شوند، درباره سرنوشت شهروندان باقی‌مانده، منابع سوری می‌گویند پس از خروج این هشت هزار نفر، شهروندان باقی‌مانده حدود هفت هزار نفر خواهند بود که تا یک ماه دیگر بر اساس توافق به دست آمده درباره کفریا-فوعه و مضایا و الزبدانی خارج خواهند شد.

در حال حاضر تمام افراد مسلح از شهر «مضایا» در حومه دمشق اخراج شده‌اند و این شهر کاملا از لوث تروریسم پاکسازی شده و امنیت و ثبات به آن بازگشته است و ارتش آماده ورود به این منطقه شده است.

بیشتر افراد مسلح از شهرک «الزبدانی» در حومه دمشق خارج شده‌اند و بقیه آنها فردا به ادلب مقر اصلی گروه‌های تروریستی تکفیری اخراج خواهند شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 25فروردین1396، کدخبر: 1378463: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین