پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
پس از گذشت 6 سال از بحران سوریه، دولت بشار اسد و نیروهای محور مقاومت برگ برنده را در تحولات میدانی این کشور در اختیار دارند.

شعار سال: شش سال از بحران سوریه می‌گذرد؛ بحرانی که در اوائل، داخلی بود اما پس از مدتی با ورود طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل به یک بحران بین‌المللی شد. این روزها تغییر و تحولاتی در بحران سوریه مشاهده می‌شود که تاکنون این بحران چنین تحولاتی را به خود ندیده بود؛ تحولاتی که خوشایند برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیست. چون این تحولات تقریبا در راستای منافع محور مقاومت صورت می‌گیرد.

داعش و حامیان آن‌، که یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین برهم‌زنندگان امنیت سوریه بودند، همانطور که در موصل متحمل شکستی سنگین و ننگین شدند، در رقه سوریه نیز شکست‌های سنگینی را متحمل می‌شوند. پس شکست‌ مستمر و سریالی این گروه تروریستی در تغییر معادلات میدانی به نفع محور مقاومت نقش مهمی ایفا می‌کند. سایر گروهک‌های تروریستی در سوریه نیز به جان هم افتاده‌ و شرایط را برای نیروهای محور مقاومت فراهم کرده‌اند تا آنها مناطق بیشتری را که تحت سیطره تروریست‌هاست، به کنترل خود در آورند.

تغییر و تحول در بحران شش ساله سوریه فقط محدود به تحولات میدانی نبوده است؛ چرا که در حوزه سیاسی نیز این بحران شاهد تحولاتی محسوسی است. این تغییر و تحول بیشتر در چرخش موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون در خصوص کناره‌گیری بشار اسد از قدرت نمود پیدا کرده است. این درحالی است که پیش از این، مقامات ارشد آمریکا و فرانسه خواستار کناره‌گیری بی‌قیدوشرط اسد از قدرت بودند.
یکی دیگر از تحولات سیاسی که به نفع محور مقاومت در بحران سوریه است، اقدام بشار اسد برای مبارزه با فساد اداری در سوریه می‌باشد،‌ که نشان می‌دهد، توطئه غربی‌ها و آمریکایی‌ها برای براندازی حکومت سوریه با شکست مواجه شده و از نشانه‌های این شکست هم این است که رئیس دولت سوریه را به این واداشته تا دست به چنین اقداماتی بزند.
مهم‌تر از همه تنشی است که بین روابط عربستان و قطر مهم‌ترین حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها ایجاد شد. این تنش روند حمایت سعودی‌ها از تروریست‌ها را با مشکل روبرو کرده است و موجب شده است از گشایش‌هایی که به همت ارتش سوریه و متحدانش در حلقه گره‌خورده بحران این کشور ایجاد شده است، حرفی به میان آورده شود. تحلیلگران معتقدند بحران خلیج فارس (عربستان و قطر) ناشی از پایداری و استقامت ارتش سوریه در مقابل تروریست‌ها می‌دانند.
بعد از اینکه تنش در روابط عربستان و قطر بوجود آمد، اهتمام ریاض به بحران سوریه و اهدافی که در آن برای خود تعریف کرده بود، کم شد و در نتیجه گروهک‌های تروریستی که سعودی‌ها از آن‌ها حمایت مالی می‌کردند با مشکل مالی مواجه شدند و از حمایت سیاسی منطقه‌ای نیز محروم ماندند. این درحالی است که ترکیه به عنوان رقیب رژیم سعودی در بحران سوریه مسئولیت بیشتری در پرونده این کشور دارد و همزمان نیز توجه خود را به قطر همپیمان خود معطوف کرده است.
علاوه بر آنکارا، تهران نیز یکی طرف‌هایی است که دوحه بعد از قطع ارتباط با ریاض به آن پناه آورده و گفت‌وگوی تلفنی حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور ایران با شیخ تمیم بن حمد امیر قطر در خصوص همکاری‌های مشترک معادلات منطقه‌ای را دگرگون ساخته و به نفع محور مقاومت رقم زده است. البته ناگفته نماند که تروریست‌هایی که از سوی قطری‌ها حمایت مالی می‌شدند نیز از فقدان حامی مالی منطقه‌ای رنج می‌برند.
اما بحران سوریه چه تاثیری بر رژیم صهیونیستی داشته است؟ رسانه‌های صهیونیستی با استناد به منابع مطلع تاکید می‌کنند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از بهره برداری برخی طرف‌های منطقه‌ای از وضعیت جدیدی که در جنوب سوریه مخصوصا بعد از توافقی که بین آمریکا و روسیه صورت گرفته است، نگران است.

بحران سوریه به چه سمتی می‌رود؟

در سطوح بین‌المللی نیز تلاش روسیه و آمریکا برای دست یافتن به مکانیزمی برای حفظ مناطقی که طبق توافق طرفین تنش در آنها کاهش یافته، ادامه دارد.
توافق دیگری که بین روسیه، آمریکا و اردن برای توقف آتش در مناطق جنوب غربی روسیه مخصوصا در استان‌های درعا، قنیطره و سویداء صورت گرفته، تاثیر مثبتی بر وضعیت میدانی سوریه گذاشته و طرفین را ملزم کرده است که بر اجرای آتش‌بس در این مناطق نظارت داشته باشند تا کمک‌های انسان دوستانه به دست نیازمندان برسد.

بحران سوریه به چه سمتی می‌رود؟

در نتیجه می‌توان گفت که تغییر و تحولات میدانی و سیاسی در سوریه به نفع محور مقاومت حقانیت این محور در مقابل محور شرارت را اثبات کرده است و در روزهای آینده بیشتر شاهد فروپاشی محور شرارت در منطقه خواهیم بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دفاع مقدس ، تاریخ انتشار 3 مرداد 96، کدمطلب:۲۴۹۴۱۵ ، www.defapress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین