پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
برخی از اهالی روستای عصرآباد اعلام کردند: برخی از مسئولان از جمله شهرداری و شورای اسلامی با بی توجهی به خواست های به حق اهالی روستای عصر آباد سعی در مقصر جلوه دادن آنها را دارند

شعار سال: داشتن شهری و روستایی آباد و پاکیزه یکی از انتظارات هر شهروندی است و هر فرد انتظار دارد که در محیط پاک و زیبا زندگی کند مسئله ای که این روزها شهر مریوان با آن مواجه شده، انباشت زباله ها در سطح شهر می باشد.

روزانه صدها تن زباله در سطح شهرها جمع آوری و به مناطق تعبیه شده انتقال داده می شود تا شهرها از انباشت زباله ها در امان باشند امروزه به بدلیل افزایش تولید زباله با مشکل کمبود مکان برای دفن و دپوی زباله درسطح شهرها مواجه هستیم و این مسئله در شهرهای استان کردستان و به ویژه شهر مریوان به دلیل شرایط توپوگرافی بیشتر نمود پیدا می کند و در مدت گذشته شهر مریوان با مشکل زباله مواجه شده و این امر سبب گلایه‌مندی شهروندان از وضع موجود شده است.

در چند ماه گذشته با اعتراض اهالی روستای «عصر آباد» از توابع شهرستان مریوان به عملکرد شهرداری مریوان در خصوص سایت و محل دپو و دفع زباله این شهر سبب شد که سیستم جمع آوری و دفع زباله با مشکل مواجه شود و سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی در سطح شهر شده است و آنچه تاکنون در رسانه های مختلف پیرامون این مشکل مطرح شده است به صورت سطحی بوده و اهالی روستای «عصر آباد» که از وضع موجود گلایه‌مند بوده‌اند نادیده گرفته شده‌اند در راستای رسالت رسانه ای و به درخواست ساکنین این منطقه برای بررسی این موضوع به سراغ اهالی روستا رفتیم تا از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شویم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

مشکلات روستا
یکی از اهالی روستای «عصر آباد» به نمایندگی از اهالی روستا عنوان می کند: در سال 1380 و در زمان تصدی شهردار وقت آقای لهونیان اطراف روستا را به عنوان مکانی برای دفن زباله جانمایی کردند که با اعتراض شدید اهالی روستای عصر آباد روبرو شد.

«امید محمودی» ادامه می دهد: در آن زمان برای پیشگیری از ایجاد محل دپوی زباله ها در کنار این روستا نزدیک به 12 روز از سوی اهالی عصرآباد از دپوی زباله ها ممانعت به عمل آمد که پس از این مدت در شهرداری یک جلسه با حضور برخی از مسئولان وقت و نماینده های مردم این روستا برگزار شد و شهردار وقت متعهد شد تا با ایجاد دیوار حائل و فنس کشی تا زمان احداث سایت باز یافت زباله از سوی شهرداری برخی از عوارض و مشکلات سایت مذکور را برطرف کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تمهیداتی را برای رفع مشکلات زیست محیطی در نظر گرفته بودند اضافه می کند: شهردار وقت قول مساعد دادند که برای امر دپوی زباله های مریوان ضمن ایجاد دیوار، یک دستگاه غلطک و یک دستگاه بولدزر نیز به صورت شبانه روز در این مکان فعالیت کنند تا دپوی زباله‌های مریوان به صورت بهداشتی صورت گیرد.

این روستایی در ادامه با انتقاد از تحقق نیافتن وعده های مسئولان برای رفع مشکل موجود عنوان می کند: شهردار وقت مریوان قول مساعد و تعهدی کتبی داد که تمام امر دپوی زباله های این شهر به مدت یکسال یا حداقل دو ساله در این مکان صورت گرفته و سپس با استفاده از ابزار آلات پیشرفته و ماشین های تفکیک زباله این امر انجام گیرد.

وی با اشاره به پیگیری های اهالی روستا ادامه می دهد: اهالی روستای عصر آباد بارها برای پی گیری این امر به شهرداری و شوراهای اسلامی شهر به ویژه در چهار ساله اخیر مراجعه نمودند که متاسفانه هیچ گونه ثمری برای آنها نداشته است و اکنون 15سال اهالی این روستا با مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می کنند.

محمودی می افزاید: در 9شهریور ماه سال گذشته نسبت به این مسئله در شهرداری اعتراض کردیم و نشستی با مسئولان داشتیم و شهردار مریوان متعهد شد که نسبت به رفع مشکل دپوی زباله های این شهر اقدام نموده و برابر صورتجلسه کتبی متعهد شد که این معضل را ظرف مدت زمان کمتر از 6 ماه رفع کند.

محقق نشدن وعده های شهرداری
این روستایی به مشکلات زیست محیطی اشاره می کند و می گوید: عوارض ناشی از وجود سایت زباله در اطراف روستای عصر آباد و ضلع جنوبی روستا باعث شیوع انواع بیماری همچون آسم و تنگی نفس در میان مردم روستا شده است.

«امید محمودی» ادامه می دهد: شهردار فعلی مریوان طی تعهدی رسمی و کتبی که به امضاء خود وی و برخی از مسئولان شهرستان رسیده اعلام نموده است که در ظرف شش ماه و تا پایان سال 1395این معضل را رفع خواهد نمود اما شهرداری تاکنون به هیچکدام از وعده های خود عمل نکرده است

وی اظهار می کند: امروزه بیش از 15 سال از وعده ایجاد کارخانه بازیافت و ایجاد دیوار برای این محل دپوی زباله و دیگر تعهدات مسئولان می گذرد لذا باید به جای تفرقه افکنی بین مردم و انتشار مطالب نادرست به فکر عملی نمودن وعده هایشان باشند.

مطالبات اهالی روستا
«امید محمودی» با اشاره به برخی مشکلات می افزاید: چرا شورای شهر در فضای مجازی از تریبون خود مشغول به فرا افکنی هستند و مردم را اغتشاش گر عنوان می کنند آیا همین مسئولان نیستند که به وعده های خود هیچ گونه جامه عملی نمی پوشانند.

محمودی تصریح می کند: مردم روستای عصر آباد تا اکنون قانونی رفتار نموده و از راه قانون خواستار رسیدن به حقوق اولیه خود را داشته اند اما برخی از مسئولان از جمله شهرداری و شورای اسلامی با بی توجهی به خواست های به حق اهالی روستای عصر آباد سعی در مقصر جلوه دادن آنها را دارند.

وی می افزاید: در حالی که شهرداری در مدت زمان معین توان اجرای تعهدات خود نسبت به اهالی روستای عصر آباد را نداشته است بر چه اساسی مردم روستای عصر آباد را طی اطلاعیه ای از پایگاه خبری شورای شهر مریوان را اغتشاشگر و مخل نظم عمومی معرفی می کند؟! و این مسئله جای تامل دارد.

مسئولان و رفع مشکلات روستا
«امید محمودی» به برخی بیانه‌ها اشاره می کند و می گوید: اطلاعیه ای با عنوان انجمن های مردم نهاد ادبی و همچنین انجمن‌های زیست و برخی اقشار جامعه شهر مریوان منتشر شده که با توجه به متن اطلاعیه می‌توان گفت، که این اطلاعیه به هیچ عنوان در راستای کمک به رفع مشکل و معضل موجود نبوده است.

وی ادامه می دهد: این بیانیه ها بدون کار کارشناسی ارائه شده است و آنها به موقعیت جغرافیایی منطقه آگاهی لازم را نداشته اند زیرا که مکان فعلی دپوی زباله های مریوان با محیط شهری بسیار نزدیک بوده و امر دپو نی به صورت کاملا غیر بهداشتی و غیر علمی انجام می گیرد؟

این روستایی اضافه می کند: در چند ماه اخیر شهرداری مریوان اقدام به انتقال آرامستان شهر به محلی در نزدیکی همین سایت زباله نمود که در واقع آرامستان جدید مریوان با عنوان بهشت مصطفی فاصله چندانی با با سایت دفن زباله ندارد و خواستار پاسخ برخی از مسئولان به این پرسش هستیم که چگونه حاضر هستند مردم شهر مریوان اجساد عزیزانشان را در جوار زباله ها تدفین کنند؟ چرا که فاصله این دو مکان در حدود 100 متر می باشد. و آیا شیرابه این زباله ها وارد این آرامستان نمی‌شود؟

شایعات را باور نکنید
یکی دیگر از اهالی روستا به نام «حسین امینی» ضمن تشکر از فرماندار شهرستان مریوان برای پیگیری رفع مشکلات این روستا می گوید: در اطلاعیه ای که از سوی وب سایت شورای شهر مریوان منتشر شده خبری مبنی بر توهین اهالی روستای عصر آباد در فضای مجازی منتشر شد که باید گفت: این امر دروغی بسیار بزرگ و دسیسه ای است و این نوع برخوردها سبب نگرانی شده است.

«حسین امینی» توضیح می دهد: تا اکنون از سوی مردم روستای عصرآباد هیچ گونه توهینی به مسئولان شهرستان نشده است.

این روستایی که بیش از 55 سال سن دارد اظهار می کند: بیش از 16 سال است که بوی تعفن زباله‌های مریوان و همچنین شیرابه‌های موجود آن و سگ‌های ولگردی که در این مکان زندگی می کنند امان ما را بریده و حتی قادر به ادامه زندگی عادی خود در این مکان نیستیم.

وی می‌افزاید: شهرداری در تعهدنامه‌ای که امضاء نموده اظهار کرده است اگر تا اولین روز از فروردین ماه سال 1396 امر دپوی زباله‌های مریوان در محل فعلی رفع نشد مردم روستای عصر آباد حق دارند با تمام توان خود از دپوی این زباله ها جلوگیری به عمل آورند پس چرا امروزه ما را اخلال گران نظم عمومی و اختشاشگر عنوان می کنند؟!

«حسین امینی» توضیح می دهد: چرا مسئولین شهرستان مریوان به جای انجام وظایفشان انجمن زیست محیطی چیای سبز را برای سخنرانی به بین مردم و اهالی روستای عصر آباد می فرستند به جای این که برای رفع این معضل راه چاره ای بیندیشند.
یکی دیگر از اهالی روستای عصر آباد نیز می گوید: فردی که امروزه به عنوان روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشغول به فعالیت است خود شماره موبایلش را به یکی از جوانان اهالی این روستا داد و پس از مدتی با ارسال مطالبی توهین آمیز مشغول به تحریک مردم شد ولی به دلیل عدم توجه مردم خود در فضای مجازی شروع به نوشتن مطالبی دروغین خواستار برخورد قاطع مسئولان با مردم روستای عصر آباد شد تا بتواند از این راه اهمال کاری های شورای شهر را از جلو چشم مردم دور کند.

زنگ خطر سلامت اهالی روستا
یکی دیگر از اهالی روستا نیز پیرامون موضوع گزارش اظهار می کند: امروزه پس از 16 سال از تعهدات مسئولان هنوز هیچ اقدامی برای رفع این معضل نشده است و هم اکنون بیش از 5 نفر در بین 137 خانوار موجود دچار نارسایی کلیوی شده و پیوند کلیه شده اند و چندین نفر نیز دچار بیماری تنگی نفس و آسم شده اند

«امید محمدی» اضافه می کند: در زمانی نه چندان دور این روستا دارای بیش از شش هزار راس دام از نوع گاو و گوسفند بود که امروزه به کمتر از 450 راس رسیده است و تمامی آنها را از دست داده ایم و این یعنی مرگ تدریجی روستا و اهالی آن.

وی تصریح می کند: وجود 15 نفر با بیماری آسم که منجر به فوت یکی از آنها نیز شده است، آلرژی، بیماری های عفونی و ریوی ارمغان زباله های شهری است و علاوه بر عوارض انسانی, عوارض اقتصادی نیز برای اهالی این روستا داشته است.

محمدی به ظرفیت های روستا اشاره می کند و ادامه می دهد: روستای عصر آباد که زمانی یکی قطب دامداری و دامپروری این شهرستان بوده و بهترین تولیدات دامی و لبنی را به خود اختصاص داده بود مردمانش امروزه برای یک کیلو شیر باید به سوپر مارکت ها و مغازه داران مراجعه نمایند و این یعنی از دست دادن کار و فعالیت دامداری در روستا.

گفتنی است که برای پیگیری این گزارش با چند نفر از مسئولان ذی ربط تماس گرفته شد اما پاسخی دریافت نشد و برخی هم حاضر به مصاحبه نشدند و این گزارش در راستای رسالت رسانه ای تهیه و تنظیم شده است که مشکلات این روستا و روستاهای اطراف آن مرتفع شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی زریور خبر، تاریخ انتشار 4 اردیبهشت 1396، کد مطلب:4799 : www.zariwarkhabar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین