پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
از آنجا که زنان کشاورز و روستایی نقش پررنگی در توسعه اقتصاد کشاورزی، چه به‌طور مستقیم و چه غیر‌مستقیم در توسعه این بخش و امنیت غذایی داشته و دارند، می‌توان بر این باور بود که این مسئله ریشه در لایه‌های درونی جامعه داشته و دارد.

شعارسال: از آنجا که زنان کشاورز و روستایی نقش پررنگی در توسعه اقتصاد کشاورزی، چه به‌طور مستقیم و چه غیر‌مستقیم در توسعه این بخش و امنیت غذایی داشته و دارند و در دوران طولانی حیات انسان روی کره خاکی، تفکیک جنسیتی و نقش زنان و مردان در شکل‌گیری بخش عمده‌ای از مناسبات اجتماعی تعیین‌کننده بوده است، می‌توان بر این باور بود که این مسئله ریشه در لایه‌های درونی جامعه داشته و دارد.

چنانکه ویل دورانت، مورخ نامدار جهانی می‌نویسد: «در اجتماعات ابتدایی، قسمت اعظم پیشرفت اقتصادی به دست زنان اتفاق افتاده است، نه به دست مردان. در آن هنگام که مردان قرن‌های متوالی فقط به شکار اشتغال داشتند؛ زنان به تدریج در روستاها زراعت را ترقی دادند؛ هزاران هنر خانگی را ایجاد کردند که هر یک از آنها پایه‌گذار صنایع بسیار بزرگی شدند.»

زنانی که طبق آیین و رسوم جامعه خود در خارج از محیط خانواده و مزرعه ظاهر نمی‌شوند، سخت درگیر کارهای مربوط به صنایع تبدیلی و انبار کردن و توزیع محصولات کشاورزی بوده و در همان حال به کارهای خانواده همچون تولید سبزی‌ها و پرورش ماکیان و حیوانات کوچک همت می‌گمارند. بدین ترتیب در بخش‌های وسیعی از کشورهای جهان سوم، زنان نیز همانند مردان ساعت‌ها و روزها در مزرعه کار می‌کنند. کار زنان حتی گاهی بین 50 تا 100در صد بیش از مردان است، اما در سرشماری‌ها و آمارهای اشتغال مربوط به این کشورها، زنان کشاورز یا دیده نمی‌شوند یا حضوری اندک دارند. چرا که بابت کاری که آنان انجام می‌دهند پولی دریافت نمی‌کنند و چنین کارهایی در شمار کار خانواده طبقه‌بندی شده و از نظر اقتصادی، غیر‌فعال تلقی می‌شود.

بدیهی است چنین وضعی باعث می‌شود تا زنان و کار آنان در برنامه‌ریزی و سیاست و قانون‌گذاری مورد غفلت قرار گرفته و در نتیجه چنانکه حق آنها است به شمار نیایند. زنان روستایی و کشاورز در بازاریابی محصولات کشاورزی نیز نقش مهمی دارند. آنان گاهی بارهای سنگینی را به راه‌های دور حمل می‌کنند. زنان کشاورز هنوز هم ملزم به کار با ابزارهای ابتدایی هستند و این در حالی است که مردها در اکثر موارد از تجهیزات و ابزارهای جدید و سودبخش بهره می‌جویند.

فعال کردن انجمن مردمی مشارکت زنان در جوامع روستایی

محمد شفیعی فرماندار مریوان در اولین نشست فصلی مشاوران امور بانوان فرمانداران استان با اشاره به توانمندی های بسیار جامعه زنان در شهر و روستا افزود: فعالیت های اشتغال زایی و تولید در نیمی از افراد جامعه که همان بانوان را تشکیل می دهد نیازمند برنامه ریزی و تعامل زنان در حوزه های مختلف در جامعه شهری و روستایی است.

شفیعی تصریح کرد: تکریم واقعی بانوان در همه حوزه های اقتصادی و تولیدی و ایجاد بازار رقابت سالم برای بانوان و شناسایی پتانسیل ها و ظرفیت های خاص بانوان باید صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: همه دستگاه های اجرایی و افراد توانمند در جامعه و متولیان امر ، باید نگاه بسته به زنان روستایی را کم کرده و به هیچ عنوان به عنوان ابزار کار روستایی به زنان نگاه نکنند.

شفیعی در ادامه تصریح کرد: فعال کردن انجمن مردمی مشارکت زنان در جوامع روستایی و نگاه به استعدادهایی این قشر بزرگ جامعه در بخش تولید و اشتغال نیازمند بیشتر شدن است.

وی حمایت خود را تولیدات دستی و صنایع دستی بانوان در مریوان اعلام کرد و افزود: در نمایشگاه بهاره فروردین ماه سال 96 بیش از 16 غرفه به صورت رایگان در اختیار بانوان قرار گرفته است.

زنان کارآفرین در استان کردستان و روستا های مریوان هنوز نوپا هستند

در ادامه لیلا آژیر مدیرکل دفتر امور بانوان استان کردستان در ادامه این نشست ، با تأکید بر مستعد بودن زنان کردستان و مریوان و همچنین زنان روستایی مستعد در سراسر کشور و در امورات اقتصادی و تولیدی گفت: اشتغال بانوان استان، از مهمترین اولویت های فعالیت دفتر امور بانوان استانداری است .

لیلا آژیر افزود؛ ما با 160 دستگاه اجرایی استان در ارتباط هستیم و در هرکدام از این دستگاه ها یک نماینده دفتر امور بانوان نیز حضور دارد، که بی تردید حضور جامعه بانوان در جامعه نیازمند یک بسیج همگانی است.

آژیر گفت: ما در استان و مریوان ، بانوان فعال اقتصادی بسیاری داریم که در زمینه های مختلف تولیدی فعالیت میکنند ولی به دلیل ضعف در بخش سرمایه و همچنین عدم پرداخت تسهیلات مناسب از سوی بانکها، رغبت چندانی برای ادامه فعالیت خود ندارند که این مسئله اقتصاد استان را تحت و شعاع قرار خواهد داد.

وی تاکید کرد : دفتر امور بانوان استانداری میتواند صدای زنان را به گوش مسئولین مربوطه برساند تا گامی موثر را برای بهبود شرایط زنان کردستان بردارند.

وی تصریح کرد: زنان کارآفرین در استان کردستان و روستا های مریوان هنوز نوپا هستند و نیازمند حمایت مسوولان و بررسی مشکلات و مسائل آنها برای ارائه نتایج موفقیت‌آمیز هستند.

آژیر تصریح کرد: تعداد اندکی کارآفرین بانو در کردستان و شهرستان مرزی مریوان وجود دارد که با مشکلات و مسائل بسیاری مواجه هستند

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان گفت: تولیدات بازارمحور و آموزش دو حوزه کلی فضای کسب و کار است و هر چند که سیاست‌های دولت به سمت مشاغل خانگی می‌رود اما علاوه بر آن باید به سمت کارگاه‌ها و فضاهای مناسب نیز برویم.

آژیر گفت: زنان مریوان و روستا های آن توانمند هستند اما به دلیل نبود سرمایه، ضمانت بانکی و ریسک‌پذیری پایین آسیب‌پذیر بوده و باید به این مشکلات و موانع رسیدگی شود تا بتوانند توان ایستادگی در بازارهای کشور را داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آفتاب دل، تاریخ انتشار: 3اردیبهشت1396، کدخبر: 5908: WWW.aftabedel.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین