پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
سند اشتغال پایدار زنان شرق کشور در استانداری خراسان رضوی تهیه شد

شعارسال: زنان با ایفای نقش مادری، تداوم را به یک خانواده و جامعه می‌بخشند و به نوعی حیات ما به توانایی‌های زنان این سرزمین گره خورده است. زنانی که با تربیت فرزندان و مدیریت خانواده، از توانایی‌های خدادای خود خبر می‌دهند اما گاهی با نادیده گرفتن این عضو حیاتی جامعه، شاهد توقف قطار توسعه همه جانه هستیم.

فرشته سلجوقی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، در بررسی وضعیت مشارکت اقتصادی زنان استان، توجه به توانایی‌های بالایی این عناصر سازنده جامعه، به‌خصوص در روستاها را، راهی مطمئن برای سرعت بخشیدن به توسعه پایدار اقتصادی دانسته است.

تهیه سند اشتغال پایدار زنان شرق کشور در خراسان رضوی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به تلاش‌های ویژه استانداری در حوزه اشتغال زنان، گفت: جدای از تلاش‌هایی که در حوزه کارآفرینی در سطح ملی اتفاق می‌افتد، در استان، اولین کاری که ما در سال 1393 انجام دادیم، تهیه سند اشتغال پایدار زنان شرق کشور است که یک کار تحقیقی بوده و تقلید و کپی برداری در آن وجود ندارد و مبتنی بر نیازها و پتانسیل‌های شهر مشهد، استان خراسان رضوی و شرق کشور تنظیم و تهیه شده است که البته قابلیت گشترش و اجرا در کل کشور را داراست.

سلجوقی با این توضیح که سند اشتغال پایدار زنان با همکاری یکی از اساتید خانم دانشگاه فردوسی مشهد و در اتاق فکر اشتغال استانداری تهیه شده است، افزود: نرخ مشارکت زنان ما در استان بالاتر از نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور و نرخ بیکاری ما هم مقداری بهتر از نرخ کشوری بوده که البته مزیت رقابتی ما که می‌توانیم خیلی به آن اعتماد کنیم و بیشتر به آن ورود پیدا کنیم، بحث نرخ اشتغال زنان روستایی است.

وی با تأکید بر مزیت استفاده از توانمندی‌های زنان روستایی در استان تصریح کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی بیشترین تعداد روستاهای کشور را دارد و می دانید که اقتصاد روستا مبتنی بر فعالیت زنان است، بحث مشاغل جوار مزرعه و مشاغل روستایی، مشاغل خانوادگی و نه تنها خانگی که سالمندان، کودکان و حتی مرد خانواده در زمانی که به شغل کشاورزی و دامداری مشغول نیست می‌تواند در کنار زنان به این مشاغل بپردازد، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است. این سند تهیه شده و امیدواریم که شرایط به گونه ای باشد که دوباره به جریان بیافتد.

اجرای آزمایشی طرح اشتغال پایدار زنان در 50 روستای استان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اجرای آزمایشی این طرح در سطح استان، ادامه داد: این طرح دی ماه سال 1394 در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب و توسط استاندار ابلاغ شد و پس از آن در 50 روستای سطح استان که حدود 1000 نفر خانوار دارند به صورت پایلوت، با همکاری کلیه نهادهای ذیربط به ریاست فرماندار و دبیری دفتر زنان در هر شهرستان، به اجرا درامده است و ارتقاء توانمندی‌های زنان روستایی دنبال شده که که بعد از حدود یک سال نتایج خیلی خوبی به همراه داشته است.

سلجوقی اضافه کرد: ما صرفاً به زنان فکر نمی‌کنیم و به خانواده توجه داریم. زنان از آن جایی اهمیت دارند که رکن اصلی خانواده محسوب می‌شوند و به عنوان عامل نگهداری خانواده، مربیان فرزندان، حامیان همسران و مدیران برنامه ریزی در خانواده نقش آفرینی می‌کنند. به همین دلیل ما روی زنان برنامه ریزی جدی داشته که در سند و طرح تهیه شده از اداره کل ورزش و جوانان و تشکیل تیم‌های ورزشی بومی و محلی تا سازمان تبلیغات و امور مساجد، سازمان بهزیستی در تشکیل گروه‌های همیار، سازمان جهاد کشاورزی و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها و حوزه‌ها که بیش از 19 دستگاه مختلف را شامل می‌شوند، استفاده شده است.

زنان روستایی، نقطه قوت استان در مسیر توسعه اقتصادی

وی با تأکید بر بروز عینی نتایج این طرح در افزایش سطح آگاهی زنان استان، گفت: به هر شهرستانی که سفر می‌کنیم شاهد هستیم که مطالبه گری در زنان بالا رفته است و این خود نتیجه ای بسیار مهم است. این که ما می دانیم تحصیل زنان و دختران ما در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون چندین برابر شده، بسیار خوب است اما این که زیرساخت‌ها را فراهم کرده باشیم تا این قشر صرفاً به دنبال مشاغل دولتی نباشند هم بسیار مهم است. در سال‌های اخیر زنان و دختران تحصیل کرده استان با توجه به ظرفیت‌هایی که در شهرستان‌ها و روستاهای اطراف آن‌ها وجود دارد، کسب و کارهای کوچکی را راه اندازی کرده‌اند که در واقع نقطه قوت ما هم باید توسعه همین کسب و کارهای خرد باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در این باره خاطرنشان کرد: کار دیگری که ما انجام دادیم این بود که تقریباً 37 طرح را در بهمن ماه گذشته از محل جمع اضافات صندوق کارآفرینی امید با ظرفیت 500 اشتغال برای روستاها و با نزدیک به 30 میلیارد ریال اعتبار ارسال کردیم که شامل موضوعات و فعالیت‌های مختلفی از قبیل طرح پخت نان در 40 تنور، تولید عرقیات و گیاهان دارویی، بافت پارچه‌های محلی و قالیچه و ... می‌شوند. این طرح‌های ارسالی توسط صندوق کارافرینی امید تأیید شده و به دنبال رفع موانع در مسیر آن‌ها هستیم تا از این ظرفیت برای اشتغال زنان استفاده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اتفاقیه، تاریخ انتشار: 17فروردین1396، کدخبر: 20812: WWW.etefaghyeh.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین