پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۶
معاون صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: با توجه به مستنداتی که درباره گیوه‌بافی شهر «نودشه» ارائه کردیم، موفق شدیم این شهر را ثبت ملی کنیم. پرونده آن برای ثبت جهانی نیز آماده شده و در دست بررسی است.
شعار سال: معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری كل كشور در نشستي با اشاره به برگزاری نخستین جشن ملی تولید با همکاری مدیرکل دفتر توسعه‌ای صنایع‌دستی ادامه داد: «اولین دبیرخانه منطقه‌ای صنایع‌دستی در ایران در ساختمان کوشک راه‌اندازی شد. در حوزه ارزش‌یابی، کمیته ارزش‌یابی با رشد مناسبی فعالیت‌هایش را ادامه داد. ارزش‌یابی هنرمندان به‌خوبی دنبال می‌شود

نامور مطلق، با اعلام این خبر که انتخاب سه شهر به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی قطعی شده است، گفت: «شهر نودشه کرمانشاه به‌عنوان شهر ملی گیوه، شهر گنبد کاووس گلستان به‌عنوان شهر ملی قالی و زیور‌آلات ترکمن، و شهرضای اصفهان به‌عنوان شهر ملی سفال در نشست اولیه اعلام شده است. چند پرونده نظیر یک شهر در همدان، یک شهر در فارس و یک شهر در آذربایجان‌غربی نیز قرار است شهر ملی شوند

همچنين پروانه حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نودشه شهری از توابع شهرستان پاوه است و سال‌هاست که بیشتر مردم آن از طریق گیوه‌بافی درآمد دارند. بیش از پنج‌هزار نفر صنعتگر در زمینه گیوه‌بافی در این شهر مشغول به کار هستند و حدود پنج تعاونی فعال در این شهر داریم که یکی از تعاونی‌ها در زمینه طراحی روی گیوه فعالیت می‌کند.

او درباره تفاوت گیوه کرمانشاه و کردستان، توضیح داد: گیوه زیر پارچه‌ای این دو استان هیچ فرقی با هم ندارد، اما در کرمانشاه گیوه‌های روی ابریشمی هم تولید می‌شود. از طرفی ما روی طرح‌های گیوه‌ فعالیت زیادی داشتیم و در حال حاضر یک گروه جوان، طراحی روی گیوه را نمونه‌سازی کرده‌اند و قرار است پنج نمونه از این طراحی‌ها را ارائه دهند تا با توجه به حفظ اصول بافت سنتی، در این زمینه خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم به نحوی که همه سلیقه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

معاون صنایع دستی کرمانشاه در پاسخ به این‌که آیا کرمانشاه بازارچه دائم صنایع دستی دارد؟ گفت: ما بازارچه دائم صنایع دستی نداریم، اما در حال طراحی بازارچه دائم در فضای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هستیم. بودجه این کار تامین شده و امیدوارم در سه‌ماه دوم سال، این بازارچه حداقل با ۲۵ غرفه راه‌اندازی شود.

حیدری ادامه داد: از سال گذشته با همکاری معاونت میراث فرهنگی، طرح مرکز خلاقیت صنایع دستی را در دستور کار قرار داده‌ایم که قرار است امسال در حمام حاج شهبازخان اجرا شود. قرار است کارشناسان سازمان یونیدو که پیش از این دوبار به کرمانشاه سفر کرده بودند، امسال نیز بازدیدی از استان داشته باشند، طرح این کار را اعلام و پس از بررسی‌های لازم بتوانیم اولین فاز آن را عملی کنیم.

او همچنین اظهار کرد: ساختمان سه طبقه‌ای در کرمانشاه داریم که آن را به‌عنوان خانه صنایع دستی در اختیار صنعتگران قرار داده‌ایم. این فضا را طی قراردادی به مجمع صنایع دستی واگذار کردیم تا مکانی برای آموزش، ‌تولید و ترویج صنایع دستی در سال ۹۶ باشد. امسال چند فضا را برای صنعتگران کرمانشاه آماده خواهیم کرد.

معاون صنایع دستی کرمانشاه ادامه داد: بعد از سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کرمانشاه، این استان به‌عنوان پایلوت کیوسک صنایع دستی در نظر گرفته شده و قرار است سه کیوسک در سطح شهر طراحی شود. بعد از تامین اعتبار قرار است این کیوسک‌ها در مراکز تاریخی مثل تاق‌بستان، بیستون و معبد آناهیتا جانمایی شوند.

حیدری درباره این‌که این فضاها در اختیار کدام صنعتگران قرار می‌گیرد؟ توضیح داد: طبیعی است صنعتگرانی که در همه برنامه‌ها فعال هستند و کارهای شاخصی انجام می‌دهند، حمایت بیشتری هم می‌شوند؛ اما درصدد هستیم این فضا را بین همه‌ی صنعتگران ساکن در کرمانشاه تقسیم کنیم تا به‌طور مساوی بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

او درباره این‌که آیا این فضاها به‌صورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد؟ پاسخ داد: ما به واسطه دولتی بودن نمی‌توانیم این فضاها را به‌صورت رایگان واگذار کنیم؛ اما برنامه‌ریزی شده است تا با مبلغ کمی، این فضاها را واگذار کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کرمانشاه یکی از مشکلات این استان در گذشته را ثبت نشدن آمار صادرات صنایع دستی در سامانه دانست و توضیح داد: اطلاعات آماری در سال‌های گذشته در بازارچه مرزی «شوشمی» که رسمی نیست، وارد سامانه نمی‌شد. برای مثال یکی از بهترین صادرکننده‌های گیوه از این بازار صادرات انجام می‌داد، اما عملا آمار آن در جایی ثبت نمی‌شد. قرار شد این صادرات از مرز رسمی پاوه انجام و در سامانه ثبت شود، زیرا ما همیشه مشکل آماری داریم و کارمندان گمرک به کد تعرفه‌های صنایع دستی آشنا نیستند. سال گذشته هم برای آن‌که کارمندان گمرک با محصولات صنایع دستی آشنایی پیدا کنند، یک دروه آموزشی کارشناسان ارزیابی برگزار کردیم که نتیجه مثبتی داشت. ما سعی می‌کنیم شرایط صنایع دستی را در استان پررنگ کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی هزار ماسوله، تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 296079، www.hezarmasooleh.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین