پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
سه شهر ایران که در زمینه گلیم، کلاش و سفال در کشور شناخته شده هستند و از ظرفیت های بالایی هم درتولید این آثارهنری برخوردارند، کاندیدای جهانی شدن هستند ومریوان یکی از این شهرها است.

شعار سال: مریوان شهر ملی کلاش بافی واقع در استان کردستان، سیرجان شهر ملی گلیم شیرکی پیچ واقع دراستان کرمان، روستای کلپورگان از توابع ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان روستای ملی سفال ایران، سه شهر کاندیدای جهانی شدن هستند.

غادا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و کوین مورای رئیس منطقه ای شورای جهانی صنایع دستی از ۲۶ تیرماه تا دوم مرداد ماه امسال از روستا و شهرهای مذکور کاندیدای جهانی شدن بازدید می کنند.

مریوان نخستین شهری بود که در ۲۶ تیرماه امسال مورد بازدید این ارزیابان شورای جهانی قرار گرفت و مردم این شهر استقبال بی نظیری از این هیات کردند.

بر اساس آمار اعلامی از سوی مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی در حال حاضر، ۱۱ هزار نفر در این شهر مشغول کلاش بافی هستند که از این تعداد تاکنون برای بالغ بر چهار هزار و ۳۰۰ نفر پروانه کسب صادر شده است.

مشاور معاون صنایع دستی در امور توسعه و ترویج و مسئول امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی صنایع، دستی و گردشگری کشور با اشاره به میزبانی دفتر منطقه ای غرب آسیا از این هیات در ایران گفت: بازرسان شورای جهانی از موارد حائز اهمیت در سه استان تعیین شده، بازدید کرده و می کنند.

ویدا توحدی با اشاره به اینکه سه استان مورد بازدید به طور کامل در زمینه استقبال و فراهم سازی شرایط لازم برای جهانی شدن آماده شده اند، افزود: در این راستا در استان کردستان میدان ورودی شهرمریوان به نام کلاش(گیوه مختص مریوان) با استفاده از المان کلاش نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد بازارچه صنایع دستی، موزه زنده تولید صنایع دستی و کلاش، نمایشگاه عکس با محوریت کلاش، تهیه کلیپ مستند مرتبط و اطلاع رسانی عمومی به مردم از طریق رسانه ملی برای استفاده مردم از گیوه در سطح شهر در روز بازدید از عمده برنامه های ضمنی این شهر برای استقبال از بازرسان بوده است که به بهترین حالت به انجام رسید.

وی بیان کرد: مردم شهرمریوان با اشتیاق غیر قابل وصفی با پوشیدن کلاش و لباس محلی به استقبال ارزیابان شورای جهانی آمده بودند و انتظار می رود که این گونه اقدامات در راستای ثبت جهانی این پای افزار موثر باشد.

مشاور معاون صنایع دستی در امور توسعه و ترویج ومسئول امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی صنایع، دستی و گردشگری کشور ادامه داد: ارزیابان شورای جهانی از کارگاه های خانگی و محلی کلاش بافی بازدید کردند.

وی بیان کرد: در بخشی از بازدیدها ارزیابان از کارگاهی بازدید کردند که چهار نسل از پدربزرگ تا نتیجه درحال بافت کلاش بودند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: بازدید از روستای دره تفی از جاذبه های توریستی و محیط زیستی منطقه، بازدید از کارگاه های قدیمی کلاش بافی شهر از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای این هیات بود.

فرماندار مریوان نیز و با بیان اینکه قدمت صنعت کلاش‌بافی در این منطقه بیش از یک‌هزار سال است، گفت: مریوان ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیاری از جمله مرزی بودن است.

محمد شفیعی با اشاره به اینکه کلاش برای کسانی که کمردرد یا وزن زیادی دارند، بسیار مفید است، بیان کرد: این نوع از پاپوش سبک و با نخ کاملا بهداشتی تولید می‌شود و مواد اولیه آن با طبیعت و محیط زیست سازگار است و پا در این کفش عرق نمی‌کند.

وی با بیان اینکه کلاش از دو قسمت زیره و رویه تشکیل شده است، اظهارداشت: زیره آن توسط مردان و با قدرت بازوی آن‌ها تولید می‌شود و رویه کلاش نیز توسط دستان خوش‌ذوق زنان و مادران بافته می‌شود.

وی کلاش را نماد مقاومت و صلح در خانواده‌های مریوانی خواند و افزود: در حال حاضر هزار و ۶۳۴ نفر زن به‌صورت رسمی و سه‌هزار نفر زن دیگر به‌صورت غیررسمی مشغول به کلاش‌بافی هستند.

بعد از اتمام بازدید بازرسان شورای جهانی از سه استان کاندیدای جهانی شدن کلاش، سفال و گلیم بعداز طی پروسه بررسی مواردی که در بازدیدها مشاهده کردند، نتایج به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می شود.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 31 تیر 1396، کد مطلب: 4035376:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین