پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده ثبت جهانی جنگل های ارسباران که اول فوریه به یونسکو ارسال شده بود با تایید این سازمان جهانی، جهت ارزیابی های نهائی به اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (آی یو سی ان ) ارسال شده است.

شعار سال: محمدحسن طالبیان افزود: بر همین اساس برای ارزیابی میدانی عرصه، حریم، برنامه ها و مدیریتی که در این منطقه وجود دارد از سوی اتحادیه مزبور در زمان توافقی طی تابستان امسال دو نفر ارزیاب به این منطقه اعزام خواهند شد.
وی، ویژگی های طبیعی و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد جنگلهای ارسباران را از دلایل مهم ثبت جهانی این جنگل ها برشمرد و با بیان اینکه در این منطقه همه چیز با ثبات و ضابطه مند و قانونی و از روی برنامه انجام می شود، اظهارکرد: با اثبات این موضوع، بازرسان اتحادیه به ثبت جهانی این جنگل ها رای مثبت می دهند.
طالبیان ادامه داد: باید محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و میراث فرهنگی با همکاری ساکنان بومی تلاش کنند با رعایت الگوهای بومی سبک معماری، ارتفاع رنگ و مکان در ساخت وسازها در این محدوده یک ضابطه درست حاکم شود.
وی اضافه کرد: با نصب تابلوهای علایم و راهنما و اصلاح ساخت وسازهای نادرست در محدوده جنگل های ارسباران، محیط زیست، تاریخ و فرهنگ منطقه به خوبی حفظ می شود.
طالبیان گفت: ثبت جهانی جنگل های ارسباران نقش بسزایی در معیشت و اشتغال ساکنان بومی خواهد داشت که لازمه آن رعایت رفتار و آداب جهانی است.
وی با بیان اینکه برای معرفی بیشتر و تخصصی جنگل های ارسباران و آمادگی در مواقع بحرانی و تهدیدات طبیعی و نیز ارایه خدمات درمانی دو مکان تاریخی عمارت تومانیانس در آینالو و کانتور وینق در نظر گرفته شده است، افزود: کانتور وینق از سوی سازمان میراث فرهنگی تملک شده است و از هفته آینده کار خود را شروع می کند.
طالبیان از اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت تملک عمارت آینالو خبر داد و گفت: ثبت نهائی جنگل های ارسباران دومین اثر طبیعی ایران خواهد بود که به چنین موقعیتی می رسد.
منطقه ارسباران (قره داغ) ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال آذربایجان شرقی با وسعت 164 هزار هکتار که از این میزان حدود 148 هزار هکتار به عنوان جنگل حمایتی و حفاظتی می باشد.
گونه‌های گیاهی ارسباران شامل بلوط اوری، بلوط سفید، ممرز، کرب، کرکو، کیکم، سرخدار، بارانک، گیلاس وحشی، آردوج، بنه، تیس، ملچ، اوجا، ذغال اخته، قره غات، ال، پر به این منطقه در فصول مختلف سال چهره ای رنگین بخشیده است.
میانگین بارندگی در جنگل‌های ارسباران حدود 300 تا 450 میلی ‌متر گزارش شده است.
ارسباران به دلیل شرایط اقلیمی خاص آب و هوایی، دارای بیش از یکهزار گونه گیاهی و 97 گونه چوبی است
این منطقه از نظر تنوع زیستی نیز بسیار متنوع بوده و یگانه زیستگاه یکی از نادرترین پرندگان دنیا به نام سیاه خروس است.
از دیگر گونه‌های جانوری می‌ توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گراز، شوکا، کل و بز، کبک دری، کبک چیل و قرقاول اشاره کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تاریخ انتشار 22 اردیبهشت 96، کد مطلب: 82526533: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین