پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۰۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
در حالی محور ساسانی کازرون فارس قرار است به ثبت جهانی برسد که چالشهای شهر باستانی بیشاپور به عنوانی یکی از آثار این محور هنوز برطرف نشده است.

شعار سال: بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در ۲۵ کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

شهر تاریخی بیشاپور با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۲۰کیلومتری غرب کازرون واقع شده است. این شهر ۱۷۰۰سال پیش و در دوره پادشاهی شاهپور ساسانی بنا شده است. بیشاپور در ردیف ۲۴ فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

چالش‌های ثبت جهانی شهر بیشاپور/ جاده و قبرستان دو مانع بزرگ

یکی از رویدادهای مهمی که قرار است برای این شهر باستانی به وقوع بپیوندد، ثبت جهانی بیشاپور در قالب آثار محور ساسانی استان فارس است.

اما یکی از مشکلاتی که فعالان میراث فرهنگی استان فارس را نگران کرده موانعی نظیر گورستان همجوار این محوطه، جاده و... است که شاید ثبت جهانی این شهر باستانی را دچار مشکل کند.

چالش‌های ثبت جهانی شهر بیشاپور/ جاده و قبرستان دو مانع بزرگ

عضو شورای انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در خصوص ثبت جهانی بیشاپور در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مسئولان بیش از ۱۷ سال است وعده ثبت جهانی این شهر تاریخی را داده اند، گفت: در حال حاضر مسئولان میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرده اند که بیشاپور نیز به همراه دیگر آثار ساسانی با عنوان پرونده ثبت محور ساسانی ثبت جهانی می شود.

محسن عباسپور بیان کرد: مشکلات محیطی متعددی پیش روی ثبت بیشاپور در فهرست آثار جهانی وجود دارد و سوال اینجاست که با داشتن این مشکلات محور ساسانی چگونه ثبت جهانی می شود.

این فعال میراث فرهنگی افزود: متأسفانه طی این همه سال که وعده ثبت بیشاپور در فهرست آثار جهانی داده شده هنوز سازمان میراث فرهنگی نتوانسته چند چالش اساسی این شهر را برطرف کرده و احتمال ثبت این اثر را قوت بخشد.

وی در خصوص چالشهای این مسئله اظهار کرد: به عنوان مثال در حال حاضر در حریم درجه یک این شهر تاریخی شاهد دفن اموات مربوط به روستاهای مجاور هستیم و سوال اینجاست که چگونه با دفن مردگان در حریم درجه یک بیشاپور قرار است ثبت جهانی شود.

عباسپور بیان کرد: امواتی که در بیشاپور دفن می شوند عموما متعلق به دو روستای جنوبی و غربی شهر تاریخی بیشاپور هستند که از سالیان گذشته در محوطه ای واقع در منتهی الیه جنوبی این شهر و در فاصله نزدیکی از دو بنای چارطاقی و همچنین بنای بزرگ دوره اسلامی شهر تاریخی بیشاپور دفن می شده اند.

وی یکی دیگر از چالشهای پیش روی بیشاپور را دو پلاک موجود در حریم دریه یک این شهر تاریخی دانست و افزود: قبل از انقلاب ۵۲ پلاک ثبتی این شهر تاریخی خریداری شده که سند مربوط به ۵۰ پلاک موجود است اما دو پلاک مالکیت خصوصی دارد و این موضوع از دیگر مشکلات پیش روی ثبت جهانی بناست.

این فعال میراث فرهنگی گفت: همچنان بخشی از این شهر تاریخی مدعی خصوصی دارد و علیرغم اینکه تمامی محوطه بیشاپور به نفع دولت تملک شده بود، اما سازمان میراث فرهنگی هنوز نتوانسته دعاوی مدعیان و شاکیان خصوصی را برطرف کنند.

وی عبور جاده از روی این شهر تاریخی نیز از دیگر چالش های اساسی پیش روی ثبت جهانی این بنا دانست و اظهار کرد: یکی دیگر ار مشکلات جاده ای است که از روی این شهر تاریخی عبور می کند چگونه می توان با عبور این جاده که خود به عنوان مشکلی برای ثبت جهانی این بناست اعلام کرد که این بنا ثبت جهانی می شود.

عباسپور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در صورت رفع این مشکلات بیشاپور باید خودش به تنهایی ثبت جهانی شود، بیان کرد: بیشاپور با تمامی پتانسیل ها و ظرفیت های بالای تاریخی خود، نه تنها در فهرست آثار جهانی ثبت نشده بلکه هم اکنون گفته می شود که قرار است به عنوان پرونده محورهای ساسانی ثبت جهانی شود که این موضوع قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه بیشاپور با اشاره به اینکه شهر تاریخی بیشاپور باید جدا از محور ساسانی ثبت جهانی شود، گفت: این شهر تاریخی دارای پتانسیلهای زیاد تاریخی است از این رو باید جدا ثبت شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: پرونده ثبت جهانی محور ساسانی به تهران ارسال شده است.

مصیب امیری در خصوص چالشهای پیش روی بیشاپور از جمله دفن مردگان و... بیان کرد: در این راستا ما گزارشات خود را نوشته و پیشنهادات خود را ارائه داده ایم اما اگر در سفر کارشناسان یونسکو به مشکلی برخورد کردیم به طور حتم نسبت به رفع آن اقدام می شود.

به گفته وی کار مقدماتی ثبت جهانی این محور به احتمال زیاد از بهمن ماه آغاز می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری کازرون ما، تاریخ انتشار: 20 آذر 1395، کد مطلب: ۱۶۰۶۷: www. kazeroonnema.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
0
0
میشود مسیر حرکت جاده را تغییر داد و آن را تخریب کرد ؛ این کار ها ارزش جهانی شدن این منطقه را دارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین