پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
جهانی شدن گلیم «شیریکی پیچ» سیرجان در شهریورماه امسال مزد زحمات مردمان حاشیه کویر بود.

شعار سال: گلیم سیرجان دستباف هنرمندانه مردمی است که با طبع و روحیه لطیف خالق این هنر اصیل هستند و میراث ماندگار ما به شمار می‌رود.

«محمود وفایی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به روند 2 ساله ثبت جهانی گلیم سیرجان، افزود: ثبت‌جهانی یک شهر یا روستا 3 مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهرهای نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود.
وی بیان کرد: شورای جهانی ‌صنایع‌دستی نیز بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران در سفر 31 مرداد ماه امسال به این شهرستان، با ثبت سیرجان و مریوان به‌عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.
وفایی گفت: ارزیابان یونسکو از استقبال و شور مردم سیرجان برای ثبت گلیم این شهرستان شگفت زده شدند و 3 موضوع آموزش، تولید و تجارت گلیم شیریکی پیچ را مورد بررسی قرار دادند و زیرساخت‌های این ثبت را بیشتر از آنچه تصور می‌کردند، دیدند.

مزایای جهانی شدن گلیم شیریکی پیچ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به مزایای جهانی شدن گلیم شیریکی پیچ سیرجان، گفت: تبدیل شدن به برند جهانی در بازار صنایع دستی، اعتماد مشتری برای خرید محصول، توسعه بازار صنایع دستی، رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی، اشتغالزایی، ارزآوری بالا، حفظ اشتغال موجود، توسعه اشتغال و حفظ اصالت‌های فرهنگی منطقه از رهاوردهای ثبت جهانی این محصول صنایع دستی است.
وی با اشاره به صادرات این گلیم به کشورهای اروپایی و آسیایی، بیان کرد: سالانه 50 هزار متر مربع به ارزش 50 میلیارد تومان گلیم در سیرجان تولید داریم که 20 درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد و 80 درصد آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود. با توجه به افزایش روز افزون گلیم شیریکی پیچ و تولید این هنر، باید به تعداد این تشکل‌های حرفه‌ای افزوده شود تا بتوانند گلیم این شهرستان را به بهترین شکل معرفی و به صادرکردن آن توجه کامل کنند.
وفایی بحث آموزش و زیرساخت‌های گلیم را در سیرجان بالاتر از استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت: متعاقب ثبت جهانی، توسعه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و سازمان‌های مردمی مرتبط بیش از گذشته و به طور حرفه‌ای‌تر ادامه خواهد یافت. همچنین در حوزه گلیم بافی از سیاست‌ها و مشاوره‌های توسعه کیفی استفاده می‌شود.وی با اشاره به لزوم ارائه خدمات آموزشی گلیم به علاقه مندان و متقاضیان، افزود: بدین منظور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان دانشکده هنر و معماری تأسیس شد. دراین دانشکده رشته فرش و گلیم آموزش داده می‌شود و ضمن راه‌اندازی رشته گلیم در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های کوتاه مدت توسط دستگاه‌های اجرایی کمیته امداد امام(ره) و فنی و حرفه‌ای در حال انجام است. برای هرچه بهتر معرفی شدن گلیم سیرجان در سطح بین‌المللی، سایت تخصصی دو زبانه به منظور معرفی گلیم سیرجان همزمان با حضور ناظران راه‌اندازی و رو نمایی شد و مستند گلیم سیرجان نیز به دو زبان به‌صورت حرفه‌ای در حال تولید است. موزه دستباف‌های عشایری و روستایی این شهرستان در موقعیت عالی با پیشرفت 80 درصدی در حال تکمیل است و پیشرفت بیش از 80 درصد دارد که تکمیل این طرح نیاز به مساعدت دارد.

دارستان، دهکده جهانی گلیم

«منصور مکی آبادی» فرماندار سیرجان هم با اشاره به ثبت جهانی گلیم سیرجان، گفت: با این اقدام افتخار آفرین خلاقیت‌های هنری که حاصل سرپنجه زنان روستایی و عشایر سیرجان است و بر گرفته از تلاش و هنرخلاق آنان است، ملی و جهانی شده است. از 2 سال پیش استعدادها و زیرساخت‌های هنر گلیم زنان روستای دارستان که از نامش پیداست، تقویت شد تا بتوانیم سیرجان را به‌عنوان شهر جهانی گلیم و دارستان را به‌عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی کنیم.
وی گفت: در حال حاضر 17 هزار بافنده گلیم در شهر سیرجان فعالیت می‌کنند که 4 هزار نفر از آنان تحت پوشش بیمه قرار دارند. در راستای شناساندن گلیم سیرجان به گردشگران داخلی و خارجی، المان‌های شهری با موضوع گلیم در چهار نقطه از شهرستان طراحی ونصب شده است.
مکی آبادی افزود: 200 کارگاه تولید انفرادی در این شهرستان و در روستای دارستان که مهد گلیم شیریکی پیچ سیرجان است، فعالیت دارند. ثبت سیرجان به‌عنوان شهر جهانی گلیم، فصلی جدید در تاریخ و فعالیت‌های مرتبط با صنایع دستی و گردشگری این شهرستان ایجاد می‌کند و باعث رونق هر چه بیشتر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 13 مهر 96، کدمطلب:202418، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین