پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۹۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کارخانه کرک بافت که روزی لقب بهترین تولید کننده کرک جهان را بر پیشانی داشت، پس از سال ها، دوباره صدای دستگاه ها و رفت و آمد کارگران را شاهد است و استان کرمان می تواند امیدوار باشد که فرش، شال، پارچه و گلیم خود را در آینده نزدیک با کرکی که دسترنج عشایر شهرستان بافت است، تولید کند.

شعار سال: صحبت از کارخانه ای است که از 12 سال پیش درب هایش بسته شده بود و گاه گاهی در رسانه ها از آن یادی می شد ودر جلسات برخی دستگاه های دولتی به تعطیلی آن اشاره می گردید. شاید دیگر مردم منطقه هم از باز شدن درب های کارخانه کرک بافت ناامید شده بودند و بازار داخلی هم به کرک و پشم های بی کیفیتی که از آمریکای جنوبی وارد می شد و به مرغوب بودن صنایع دستی کشورمان ضربه می زد، عادت کرده بود.
جیب دلالان از زحمت عشایران منطقه پر می شد و هیچکس به فکر اقتصاد عشایر و دامداران زحمت کشی که 90 درصد کرک کشور را تولید می کردند، نبود.
شاید وقتی علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان هم از استفاده از توان‌بخش بومی در راستای خلق ثروت و افزایش تولید در شهرستان بافت صحبت می کرد، کسی باور نداشت که با همت بخش خصوصی و دولت می توان به اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشید و کارخانه ای را که محل زندگی پرندگان شده بود، احیا کرد و دست صنایع بر زمین خورده را گرفت و دوباره بلند کرد.
کارخانه کرک بافت دوباره راه اندازی شد تا فاصله قیمت کرک 35 هزار تومانی تا کرک 100 دلاری به جای جیب دلالان، به رگ های اقتصاد استان تزریق شود اما باید از مشکلات پیش روی این کارخانه که تهدیدی برای تعطیلی دوباره آن هستند، جلوگیری کرد تا گوش های اقتصاد استان در سال های پیش رو از صدای چرخ این صنعت پر شود.


وجود 300 هزار راس دام مستعد تولید کرک در شهرستان بافت
فرماندار بافت با بیان این که کارخانه کرک این شهرستان 12 سال به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین سهامداران تعطیل بوده است، اظهار داشت: این کارخانه به دلیل بدهی که به بانک توسعه صادرات داشت، توسط این بانک تملک و در نهایت تصمیم گرفته شد که قطعات کارخانه اسقاط و فروخته شود.
فتحعلی حمزه جواران با اشاره به این که با پیگیری دولت و با تلاش استاندار محترم، گروه مالی گردشگری به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی وارد کار شد و احیای کارخانه کرک بافت در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: شرکت جمیل کرک به مدیریت آقای طهماسبی، در حال حاضر کارخانه را مجدداً راه اندازی کرده است.
وی ادامه داد: شهرستان بافت ازسرسبزترین مناطق کشور است که 7 ایل و 37 طایفه مختلف عشایری شامل 2000 خانوار را دارد که با تولید 900 تا 1000 تن کرک خام مرغوب در سال؛ رتبه اول را از نظر تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده و باعث شده است که کشورمان جایگاه سوم جهان را در زمینه تولید این محصول در دنیا کسب کند.
فرماندار بافت اظهار داشت:
۳۰۰ هزار رأس دام مستعد برای تولید کرک در شهرستان وجود دارد که اغلب توسط عشایر نگهداری می‌شوند و درنهایت کرک این دام‌ها توسط دلالان باقیمت اندک خریداری و در بازارهای جهانی چندین برابر قیمت اولیه به فروش می‌رود.
وی یکی از مشکلات عشایر منطقه را فروش این کرک‌ها و عدم‌حمایت از این صنعت دانست و افزود: باید با برنامه‌ریزی و حضور بخش خصوصی از پتانسیل‌های استان ثروت بسازیم که راه اندازی کارخانه بافت در همین راستا بوده است.
وی خواستار حمایت از بخش خصوصی و از میان برداشتن موانع در مسیر سرمایه‌گذاری شد و گفت: نباید بگذاریم به‌سادگی سرمایه‌های شهرستان از دسترس خارج و پتانسیل‌ها نادیده گرفته شود.
حمزه جواران با اشاره به این که ایران رتبه سوم تولید کرک را بعد از کشورهای چین و مغولستان دارد، اظهار داشت: 90درصد از کرک کشور از استان کرمان و شهرستان بافت تامین می شود ودر واقع استان کرمان قطب اصلی تولید کرک کشور است.


صنایع پایین دستی به کارخانه کرک بافت اضافه می شود
وی با اشاره به این که کارخانه کرک بافت قابلیت فرآوری بیش از 1000 تن کرک در سال را دارد، خاطرنشان کرد: این کارخانه تنها کارخانه کرک جنوب شرق کشور است؛ ضمن این که قابلیت توسعه را دارد و صنایع پایین دستی نیز در آینده به آن اضافه می شود.
فرماندار بافت، با اشاره به اشتغالزایی کارخانه کرک بافت برای 40
نفر به صورت مستقیم، اظهار داشت: اکثر این افراد بومی هستند.
وی هم چنین به راه اندازی ایستگاه اصلاح نژاد بز کرکی از سال 1344 در شهرستان بافت اشاره و خاطرنشان کرد: 500 راس بز کرکی در این ایستگاه نگهداری می شود که از این ظرفیت می توان برای افزایش تعداد بزهای کرکی در منطقه استفاده کرد تا کمک بزرگی به کارخانه کرک بافت باشد.
فرماندار بافت با بیان این که در حال حاضر قیمت هر کیلوکرک شسته و موکشی شده در دنیا 100 دلار است، اظهار داشت: این درحالی
است که قیمت خرید هر کیلو کرک خام تولید شده توسط عشایر شهرستان بافت که مرغوبترین نوع کرک کشور را تولید می کنند، تنها 35 هزار تومان است.


نبود یک برند مشخص برای کرک استان
حمزه جواران ادامه داد: با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی و فعال شدن صنعت کرک در استان، اقتصاد شهرستان بافت و به تبع آن اقتصاد استان رونق می گیرد و دست دلالان در عرصه تجارت کرک خام که به دامداران فشار می آوردند و کرک را با قیمت نازل از آن ها خریداری می کردند، کوتاه می شود.
وی
نبود یک برند مشخص برای کرک استان را یکی از مسائلی دانست که باعث می شود سایر استان های کشور، کرک استان کرمان را به نام خودشان صادر کنند و افزود: این امر به دلیل نبود صنایع مرتبط با تولید کرک در استان است که امیدواریم این صنایع در آینده نزدیک با همت سرمایه گذار بخش خصوصی ایجاد شود.
فرماندار بافت با بیان این که تشکیل تعاونی تولید کنندگان کرک با مشارکت عشایر و پرورش دهندگان بزکرکی در سطح استان و خرید کرک دامداران و عشایر و حذف دلالان، از جمله برنامه هایی است که با جدیت دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: درجه بندی کرک خریداری شده بر اساس پارامترهای مختلف این صنعت و پرداختی بر اساس کیفیت به تولید کنندگان کرک، باعث علاقه مندی دامداران به پرورش بز کرکی و استقبال از نژاد های خوب این دام می شود که در نهایت این شرکت تعاونی می تواند بازده اقتصادی خوبی برای استان و شهرستان بافت داشته باشد.
فرماندار بافت با اشاره یه این که کرک خام از ارزش اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست و با فرآوری و تبدیل آن به الیاف و منسوجات، ارزش اقتصادی آن چند برابر می شود، گفت: با توسعه کارخانه شستشو و موکشی و افزودن دستگاه های ریسندگی و بافندگی البسه و هم چنین راه اندازی کارگاه های صنایع تبدیلی در شهرستان، می توان باعث ایجاد تحول در اقتصاد استان شد که این امر در دستور کار گروه مالی گردشگری است.
حمزه جواران رونق دوباره صنایع شهرستان بافت را مرهون طرح مثلث توسعه اقتصادی و مشارکت دولت و بخش خصوصی در قالبی مناسب دانست و اظهارداشت: امیدواریم با پشتکاری که استاندار محترم و سایر مدیران استان دارند، رونق روزافزون صنایع و به تبع آن اقتصاد استان کرمان را شاهد باشیم.


مشکل آب کارخانه کرک بافت حل شود
مدیرعامل کارخانه کرک بافت نیز با بیان این که این کارخانه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی که مد نظر مقام معظم رهبری است، احیا گردیده، گفت: کمک به اقتصاد منطقه و به کارگیری نیروی انسانی بومی و هم چنین جلوگیری از خام فروشی کرک استان و ارز آوری به کشور از مهم ترین اهداف ما برای راه اندازی این کارخانه است.
طهماسبی با اشاره به این که میزان سرمایه گذری برای احیای این پروژه 85 میلیارد ریال برآورد شده است، اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه با 15 درصد ظرفیت خود کار می کند و با راه اندازی صد در صدی آن، برای 40 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود.
وی با اشاره به این که در کارخانه کرک بافت، کرک خام منطقه به کرک صد در صد یا همان کرک «کشمیر»، تبدیل می شود، اظهار داشت: در هر ساعت در این کارخانه حدود 350 کیلوگرم کرک شسته
وموکشی می شود.


صد در صد محصولات کارخانه صادر می شود
طهماسبی با بیان این که میزان صادرات محصول این کارخانه بستگی به تولید کرک خام توسط عشایر و دامداران منطقه دارد، گفت: به طور کلی تولید این کارخانه به صورت صد در صد صادر می شود.
وی مهم ترین مشکل فعلی کارخانه را کمبود آب دانست و اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مسئولان، این مشکل به زودی مرتفع شود.
وی با بیان این که در صورت راه اندازی کامل این کارخانه می توان در وضعیت اقتصادی مردم منطقه تغییر ایجاد کرد، گفت: خریداری کرک عشایر، جلوگیری از خام فروشی کرک و هم چنین بکارگیری نیروی انسانی بومی؛ از مهم ترین دستاوردهایی است که با راه اندازی این کارخانه شاهد آن خواهیم بود.
طهماسبی خاطرنشان کرد: برای تعمیر تجهیزات و خرید مواد اولیه نیاز به تامین مالی داریم و طی سه ماه آینده این مجموعه به صورت صد درصد راه اندازی می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کرمان مجازی، تاریخ 25 اسفند 95، کد مطلب: 42824: www.news.karmania.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین