پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
برای تکمیل بنای موزه منطقه‌ای خوزستان به سازمان میراث فرهنگی بودجه‌ای داده شده که لازم است این سازمان کار تکمیل این طرح را دنبال کند
شعارسال: اهواز مرکز خوزستان و از مهم‌ترین شهرهای ایران است که قدمت آن را به پیش از دوران حکومت ساسانیان نسبت می‌دهند، شهری که با وجود فرهنگ غنی، تاریخ کهن و میراث گرانبها متأسفانه موزه‌ای برای نمایش گذشته خود ندارد. سال هاست که اهوازی‌ها هنگام پیاده روی روی پل سفید(معلق) با ساختمان نیمه کاره‌ای که درست وسط رودخانه کارون به حال خود رها شده مواجه می‌شوند، ساختمانی که ابتدا قرار بود به موزه و گنجینه آب خوزستان تبدیل شود. این ساختمان در سال 88، به منظور ساخت موزه منطقه‌ای و با هدف به نمایش گذاشتن تاریخ و فرهنگ خوزستان و استان‌های جنوب‌غرب ایران به سازمان میراث فرهنگی استان واگذار شد، حالا از زمان واگذاری این مکان حدود 8 سال می‌گذرد، اما همچنان خبری از تکمیل ساختمان نیمه کاره نیست.

* اهمیت ساخت موزه در اهواز

«ندا عزیزیه» کارشناس موزه در این باره اظهار داشت: اهواز به دلیل قدمت، پیشینه تاریخی، تنوع فرهنگی و قومی ظرفیت مناسبی برای ساخت موزه مردم شناسی دارد. بودن راه‌آهن، گذر رودخانه کارون از میان شهر، وجود بناهای ارزشمندی چون معین التجار، هتل قو و دانشکده ادبیات و همچنین سکونت چهره‌های ماندگار ادبی، فرهنگی و علمی از گذشته‌های دور تا امروز در اهواز؛امکان بهره‌برداری از انواع موزه در این شهر را فراهم می‌کند. عزیزیه گفت: هر ارگانی می‌تواند با توجه به داشته‌ها و فعالیت‌هایش موزه‌ای داشته باشد.

** برش

* میراث فرهنگی در تکمیل موزه جدی عمل کند

«فرامند هاشمی زاده» معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص تعیین تکلیف ساختمان نیمه تمام موزه منطقه‌ای استان، گفت: اگر طرح نیمه کاره‌ای که در اختیار سازمان میراث فرهنگی استان است تا دو ماه آینده فعال نشود و نحوه عملکرد این سازمان در خصوص تکمیل بنای موزه رضایتبخش نباشد قطعاً این ساختمان به سازمان آب و برق خوزستان واگذار خواهد شد. بودجه‌ای از مرکز برای تکمیل این طرح به سازمان میراث فرهنگی داده شده که در حال حاضر 800 میلیون تومان از آن باقی مانده و لازم است میراث فرهنگی کار تکمیل طرح را به‌صورت جدی دنبال کند.

در کشورهای پیشرفته عموماً دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، مؤسسات فرهنگی و همچنین مجموعه دارها متولیان اصلی ساخت موزه‌ها هستند. این کارشناس موزه‌داری با اشاره به نبود موزه در اهواز، افزود: سال هاست ساختمان نیمه کاره‌ای در وسط رودخانه کارون رها شده و مشخص نیست متولی اجرا و مسئول تکمیل این طرح کدام سازمان است. بنای موزه هنرهای معاصر نیز تنها نام یک موزه را یدک می‌کشد و متأسفانه اهواز از وجود موزه بی‌بهره مانده است.

* تلاش برای تکمیل ساختمان موزه

«مرجان شوشتری» معاون سازمان میراث فرهنگی خوزستان نیز گفت: ساختمان نیمه کاره‌ای که از آن یاد می‌شود، بنای موزه منطقه‌ای استان است که برای تکمیل و ساخت آن پیگیری‌های بسیاری از سوی سازمان صورت گرفته و در حال حاضر اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان هم برای تکمیل این ساختمان ابلاغ شده است. شوشتری افزود: کل اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل این طرح 20 میلیارد تومان است و قطعاً راه‌اندازی موزه منطقه‌ای پس از تکمیل بنا به صورت جدی از سوی سازمان میراث فرهنگی خوزستان پیگیری خواهد شد. وی با اشاره به تبدیل برخی از اماکن تاریخی شهر اهواز به موزه، افزود: دانشکده علوم انسانی و ادبیات که به ساختمان «سه گوش» شهرت دارد از بناهای ثبت شده و با ارزش شهر اهواز بوده که مالکیت آن در اختیار دانشگاه چمران است، اما براساس تفاهمنامه 3 جانبه‌ای که با سازمان‌های برنامه و بودجه و میراث فرهنگی و دانشگاه منعقد شده، بناست تا موزه علم و فناوری دانشگاه، خوزستان شناسی، مرکز پژوهش و بازسازی پس از جنگ و همچنین کتابخانه کتب خطی در عمارت سه گوش بنا شود. معاون سازمان میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: ساختمان فرمانداری نیز از دیگر بناهای ثبت شده شهر اهواز است که با توجه به ارزش ساختمان، موقعیت مکانی مناسب و وسعت آن، پیشنهاد تغییر کاربری آن به موزه از سوی سازمان میراث فرهنگی استان مطرح شده و سازمان آمادگی خود را برای همکاری در زمینه ایجاد موزه اعلام کرده است. پس از تأمین اعتبار لازم اداره کل میراث فرهنگی برای تکمیل طرح موزه منطقه‌ای خوزستان برنامه زمان‌بندی دقیقی را ارائه خواهد کرد و براساس پیش‌بینی‌ها 12 تا15 ماه زمان برای اتمام این طرح لازم است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1396، صفحه 19 ، شماره: 6487 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین