پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت همزمان با رفراندوم ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار شد و آمارها موید آن است که مردم بویژه در کلان شهرها با برگزیدن کاندیداهای اصلاح طلب، خواستار تغییر در رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به نفع جامعه روستایی، شهری و کشور شدند.

شعارسال: نگاهی به آمارها نشان می دهد که مردم در کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز و شیراز در انتخابات شوراها با آرای قاطع خود، کاندیداهای اصلاح طلب را برای نهاد شورا برگزیدند و این وقتی بیشتر به چشم می آید که نتایج انتخابات شوراها در این شهرها در سال 92 و 96 مقایسه و تغییر در نگاه مردم را لمس کرد.

در انتخابات شورای سال 92 تهران، شورا با حضور 14 اصولگرا و 13 اصلاح طلب و اکثریت اصولگرا شکل گرفت اما در سال 96 مردم 21 اصلاح طلب را برای 21 کرسی شورا برگزیدند.

در 5 کلانشهر مشهد، اصفهان، کرج، تبریز و شیراز در سال 96 به ترتیب 15 اصلاح طلب برای 15 کرسی، 13 اصلاح طلب برای 13 کرسی، 12 اصلاح طلب و یک مستقل برای 13 کرسی، 8 اصلاح طلب، 4 اصولگرا و یک مستقل برای 13 کرسی و در شیراز نیز 12 اصلاح طلب و یک اصولگرا به شورا راه یافتند.

این انتخابات در سال 92 در پنج کلانشهر یاد شده با ترکیبی متفاوت و با اکثریت اصولگرا کرسی ها را از آن خود کردند به این شکل که در مشهد از 25 نفر اعضای شورا، 24 نفر اصولگرا بودند، در اصفهان 15 اصولگرا، 3 اصلاح طلب و 3 مستقل، در کرج با پیروزی اکثریت اصولگرایان و در تبریز 7 اصولگرا، 2 اصلاح طلب، مابقی مستقل و در شیراز هم 16 اصولگرا و 2 اصلاح طلب و بقیه مستقل بودند.

خبرنگاران از مراکز استانهای کشور با ارائه آمارهایی ترکیب پنجمین دوره شوراهای اسلامی را که حاکی از پیروزی قاطع اصلاح طلب است، گزارشی ارائه کرده اند. این گزارش 6 کلان شهر مورد توجه که نتایج و آمارهای سالهای 92 و 96 آنها بطور مقایسه ای ارائه شد را نیز بطور مشروح در بر می گیرد.

** رشت

در انتخابات شورای اسلامی سال 96 در رشت 6 عضو در ائتلاف اصولگرایان بوده، یک منتخب شورا مستقل و 4 منتخب دیگر نیز اصلاح طلب هستند.

همچنین شورای شهر رشت در سال 92 ، 15 عضو داشت که از میان آنها، 10 اصولگرا، 3مستقل و 2 اصلاح طلب حضور داشتند.

** زنجان

در شورای چهارم سال 92 شورای اسلامی شهر زنجان از 13 نفر 6 نفر اصولگرا، 2 نفر اصلاح طلب و 5 نفر مستقل بودند.

در انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی از 9 عضو شورا 3 نفر اصلاح طلب، 2 نفر اصولگرا و 4 نفر مستقل هستند.

** شیراز

از مجموع منتخبان پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شیراز از 13 عضو منتخب 12 نفر از لیست امید (اصلاح طلبان) و یک نفر از لیست توسعه و پیشرفت (اصولگرایان) هستند.

شمار اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در سال 92 در شورای چهارم 21 نفر بودند و با اکثریت اصولگرایان شکل گرفتند، 16 کرسی را اصولگراها و مابقی اصلاح طلب ها و مستقل بودند.

** ایلام

اعضای شورای اسلامی شهر ایلام در دوره چهارم 11 نفر بودند که 4 نفر از این تعداد اصولگرا، 3 نفر اصلاح طلب، 3 نفر مستقل و یک نفر نیز گرایش اعتدالگرایی داشت.

در دوره پنجم تعداد اعضای شورای شهر ایلام به 7 نفر کاهش یافت که 3 نفر از این افراد دارای گرایش اصلاح طلبی، 2 نفر اصولگرایی ، یک نفر اعتدالگرا و یک نفر نیز مستقل است.

** اراک

از مجموع راه یافتگان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر اراک 8 نفر اصلاح طلب و 3 نفر اصولگرا هستند.

همچنین ترکیب سیاسی اعضای شورای اسلامی اراک در دوره چهارم شورا 8 نفر اصولگرا ، 4 نفر مستقل و 4 نفر اصلاح طلب بودند.

** کرمانشاه

پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر کرمانشاه بین اصولگرایان، ‌اعتدالگرایان و جریان مستقل تقسیم شده است که 4 نفر از منتخبان منتسب به جریان اصولگرایی و 4 نفر دیگر نیز جریان اعتدال و اصلاحات گرایش دارند.

همچنین 3 نفر از منتخبان، مستقل شورای جدید شهر کرمانشاه هستند.

در شورای چهارم 6 نفر اصولگرا، یک نفر اصلاح طلب و 8 نفر مستقل بودند.

** ارومیه

پنجمین دوره شورای اسلامی شهر ارومیه نیز دارای 11 عضو اصلی بوده که از این تعداد 6 نفر اصولگرا، 4 نفر مستقل و یک نفر اصلاح طلب است.

چهارمین دوره شورای اسلامی شهر ارومیه دارای 15 عضو اصلی بوده که از این تعداد 11 نفر اصولگرا، 3 نفر مستقل و یک نفر نیز اعتدالی بود.

** اردبیل

از مجموع راه یافتگان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی اردبیل 7 نفر با گرایش سیاسی اصلاح طلب و 4 نفر مستقل به این دوره راه یافتند.

در دوره چهارم شورا در سال 92 هشت نفر اصولگرا، یک نفر اصلاح طلب و 4 نفر مستقل بودند.

** شهر کرد

اعضای منتخب پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرکرد در انتخابات 96 که تعداد کرسی های شورا به هفت نفر کاهش یافته یک کرسی به اصلاح طلبان، یک کرسی به مستقل و 5کرسی به اصولگرایان رسید.

در شهرکرد در سال 92 از مجموع 11 نفر راه یافته به شورای اسلامی 5 کرسی متعلق به اصلاح طلبان 2 کرسی مستقل و 4 کرسی در اختیار اصولگرایان قرار گرفت.

** مشهد

در دوره های گذشته، شورای شهر مشهد دارای 25 عضو بود که تمام این اعضا اصولگرا بودند و در شرایط فعلی شورای شهر مشهد دارای 15 عضو است که تمام آن ها اصلاح طلب و از اعضای لیست امید هستند.

** ساری

اعضای منتخب پنجمین دوره شوراهای اسلامی ساری از 9 کرسی شورای شهر پنجم، 4 کرسی در اختیار فهرست اصلاح طلبان قرار گرفت و 5 کرسی دیگر را افراد مستقل متمایل به اصلاح طلبان در اختیار گرفتند و هیچ یک از نامزدهای فهرست اصولگرایان موفق به راه یابی به شورای پنجم ساری نشدند.

شورای اسلامی شهر ساری در سال 92 با 13 عضو تشکیل شد که 3 عضو اصلاح طلب داشت و 10 عضو شورا اصولگرا بودند.

23 درصد از کرسی های شورای شهر ساری در دور چهارم در اختیار اصلاح طلبان و 77 درصد در اختیار اصولگرایان بود.

در دوره پنجم برای نخستین بار هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان برای شورای شهر ساری نامزد معرفی کردند که در نهایت از 9 کرسی شورای شهر پنجم، چهار کرسی در اختیار فهرست اصلاح طلبان قرار گرفت و پنج کرسی دیگر را افراد مستقل متمایل به اصلاح طلبان در اختیار گرفتند و هیچ یک از نامزدهای فهرست اصولگرایان موفق به راه یابی به شورای پنجم ساری نشدند.

** کرمان

از مجموع منتخبان پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی استان کرمان 7 نفر با گرایش سیاسی اصلاح طلب و 3 نفر اصولگرا و یک نفر به صورت مستقل در این دوره راه یافته اند.

ترکیب سیاسی شورای چهارم شهر کرمان با 15 نفر عضو اصلی شورا، شامل 10 اصولگرا، 4 مستقل و یک نفر اصلاح طلب بود .

این ترکیب پس از انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به 11 نفر عضو اصلی که شامل 7 نفر اصلاح طلب، 3 نفر اصولگرا، 1 نفر مستقل تغییر یافت؛اکثریت شورا از جناح اصلاح طلب هستند.

** اصفهان

با اعلام نتیجه انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان مشخص شد که همه اعضای فهرست امید که از سوی اصلاح طلبان اصفهان اعلام شده بود به این شورا راه یافتند.

از 21 نفر عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان سه نفر اصلاح طلب و بقیه به عنوان نامزدهای مستقل وارد شورای اسلامی شهر شدند.

منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان همگی برآمده از لیست امید(اصلاح طلب) هستند.

** بندرعباس

از 11 منتخب پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی بندرعباس 4 نفر آنها اصولگرا، 4 نفر اعتدالگرا و سه نفر اصلاح طلب هستند.

از این تعداد 6 نفر سابقه یک تا سه دوره عضویت شورا را دارند که سه نفر آنان اصولگرایان، دو نفر اصلاح طلبان و یک نفر اعتدالگرایان هستند.

سال 92 در بندرعباس از مجموع 13عضو راه یافته به شورای شهر، 6 نفر اصولگرا، پنج نفر اصلاح طلب و دو نفر مستقل بودند.

در انتخابات 96 تعداد اعضای شورا به 11 نفر کاهش یافت که از این تعداد، 5 نفر اصولگرا و 4 نفر اصلاح طلب هستند و موضع سیاسی 2 نفر هنوز مشخص نیست.

** زاهدان

گرایش های اعضای منتخب شوراهای اسلامی زاهدان تمام 11 نفر اعضای شورای شهر اصلاح طلب هستند.

**خرم آباد

2 تن از اعضای جدید شورای پنجم خرم آباد اصلاح طلب، 4 نفر اصولگرا و 3 نفر مستقل هستند.

در شورای چهارم دارای یک اصلاح طلب، 2 معتدل و 10 اصولگرا بود.

** گرگان

از مجموع منتخبان پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی در گرگان 2نفر اصلاح طلب، یک اصولگرا و بقیه بیشتر مستقل هستند.

این شورا در سال 92 با ترکیب هفت کرسی اصلاح طلب و 6 کرسی اصولگرا شکل گرفت.

**همدان

شورای شهر همدان در سال 92 با 15 کرسی و با اکثریت اصولگرا شکل گرفت که از مجموع 15 کرسی 8 نفر اصولگرا، یک نفر اصلاح طلب و بقیه مستقل بودند.

در سال 96 از مجموع 11 کرسی شورای شهر همدان 5 نفر اصلاح طلب ، 2 نفر مستقل و چهار نفر اصولگرا به شورا راه یافتند.

** کرج

با اعلام نتیجه انتخابات شورای شهر کرج در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی 12 اصلاح طلب و یک مستقل به شورا راه یافتند.

در دوره چهارم انتخابات شورای اسلامی افراد انتخاب شده اصولگرا بودند.

** بجنورد

بر اساس نتایج رسمی از پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی در شهر بجنورد که 9 نفر به عنوان عضو شورای شهر دوره پنجم منتخب شده اند، هشت نفر اصلاح طلب و یک نفر اصولگرا است.

بجنورد در سال 92 در انتخابات شوراها با اکثریت نسبی اصولگرا شکل گرفت با ترکیب 4 کرسی را اصولگراها و 3 کرسی را اصلاح طلب ها به خود اختصاص دادند.

** قزوین

براساس نتایج رسمی از پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی قزوین 6 نفر با گرایش سیاسی اصلاح طلب، 2 نفر اصولگرا و یک نفر نیز مستقل به شورا راه یافته اند.

در دوره چهارم انتخابات شورای اسلامی در سال 92 از 13 نفر 10 نفر با گرایش اصولگرا و 3 نفر دیگر مستقل بودند.

** تبریز

از مجموع 13 نماینده منتخب شورای اسلامی تبریز، 8 نفر اصلاح طلب، 3 نفر اصولگرا و 2 مستقل کرسی های شورای پنجم تبریز را به خود اختصاص دادند.

همچنین از 21 عضو شورای اسلامی دوره چهارم تبریز 8 نفر اصولگرایان، 2 نفر اصلاح طلب و 11 نفر را نیز مستقل ها تشکیل می دادند.

** بیرجند

در انتخابات شورای چهارم در سال 92 همه 9 عضو شورای شهر بیرجند از اصولگرایان انتخاب شدند.

در سال 96 نیز 6 نفر اصولگرا، 2 نفر اصلاح طلب و 1 نفر مستقل وارد شورا شدند.

** یزد

از مجموع منتخبان پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی مرکز استان یزد از 11 نفر اعلام شده 6 نفر اصلاح طلب، 2 نفر اصولگرا، 2 نفر مستقل و یک نفر اقلیت مذهبی (زرتشتی) به این دوره راه یافته اند.

در انتخابات سال 92 کرسی های شورای شهر یزد با توازن بین اصولگرایان و اصلاح طلبان شکل گرفت به طوری که از مجموع 13 کرسی، چهار کرسی را اصولگراها، چهار کرسی را اصلاح طلب ها و 5 کرسی را مستقل ها به خود اختصاص دادند؛ اما در سال 96 از 11 کرسی شورای شهر یزد 6 نفر اصلاح طلب هستند، 2 کرسی به اصولگراها رسید و 3کرسی هم به کاندیداهای مستقل اختصاص یافت.

** سنندج

از مجموع منتخبان پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شورای اسلامی سنندج ، از 9 عضو، 4 اصلاح طلب و 5 مستقل به شورا راه یافته اند.

همچنین شورای دوره چهارم سنندج دارای 13 عضو بود که سه عضو آن اصلاح طلب و بقیه مستقل بودند.

** یاسوج

در پنجمین دوره از انتخابات شوراها در یاسوج از 7 نفر عضو، 3 اصولگرا ، 3 اصلاح طلب و یک مستقل به نهاد شورا راه یافته اند.

** سمنان

در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی سمنان از هفت کرسی پنج نفر اصلاح طلب و 2نفر اصولگرا به نهاد مدنی شورا راه یافتند.

در سال 92 در انتخابات شوراها با اکثریت اصولگرا شکل گرفت که 6 کرسی از 11 کرسی شوراهای شهر سمنان را اصولگرا و 4 نفر مستقل و یک نفر اصلاح طلب به خود اختصاص دادند.

** بوشهر

از مجموع 9 عضو شورای اسلامی شهر بوشهر، یک نفر در لیست اصولگرایان، 4 نفر از لیست اصلاح طلبان و 4 نفر دیگر نیز مستقل هستند.

تعداد اعضای شورای بوشهر در سال ٩٢، ١١ نفر بودند که از این شمار 4 نفر اصولگرا، یک نفر اصلاح طلب و 6 نفر مستقل هستند. در سال ٩٦ تعداد اعضا به ٩ نفر کاهش یافت که چهار نفر اصلاح طلب، یک نفر اصولگرا و چهار نفر مستقل هستند.

** قم

براساس نتایج رسمی از پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی قم ، 12 نفر از 13 نفر افراد پیروز انتخابات شورای اسلامی قم مربوط به لیست شورای هماهنگی اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری است و یک نفر از ائتلاف بزرگ پیروان امام و رهبری است .

در دوره چهارم از 21 نفر راه یافته به شورا، 19 نفر اصولگرا و 2 نفر اصلاح طلب بودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 3خرداد1396، کدخبر: 82543876: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین