پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
شورای شهر تهران در پنجمین پله مهم و حساس خود تجربیات و تحولات جدید و البته قابل‌توجه و خوبی را پشت‌سر گذاشت؛ تحولاتی نظیر حضور چشمگیر زنان و افرادی دور از انتظار از دل مردم که مردم به آنها اعتماد کرده و رأی دادند. دوره پنج، دوره کنار گذاشته‌شدن افراد مشهور بی‌ربط مانند ورزشکاران و... و انتخاب و اعتماد به افراد کمترشناخته‌شده بود.

شعار سالشگفتی‌های نتایج انتخابات شورا از تهران تا روستاهای سیستان‌و‌بلوچستان کم نبود. در تهران برای اولین‌بار در کل تاریخ شورا، شش زن انتخاب شدند که این خود حکایت از سهم ٣٠درصدی زنان در کرسی‌های سبز شورای شهر دارد. در استان سیستان‌وبلوچستان هم میزان راهیابی زنان به شوراهای شهر و روستا رکوردی چشمگیر بر جای گذاشت. در دیگر شهرهای کشور هم انتخابات چهره‌های شگفتی‌ساز کم نداشت، از خرم آباد و رشت تا شهر بیجار و... . در این گزارش به بخشی از نتایج غیرقابل انتظار و پیش‌بینی انتخابات شوراهای شهر و روستا پرداخته‌ایم.

دست‌فروش تحصیل‌کرده با یک بنر در شهر

خرم‌آباد کلان‌شهر نیست، اما با جمعیت ٣٥٠‌‌هزار‌نفری‌اش آن‌قدر بزرگ هست که انتخاب یک دست‌فروش ناشناس که در مدتی محدود و تنها با یک بنر تبلیغاتی، بیش از ٤٠‌ هزار رأی کسب کرده و نفر اول انتخابات شده، در آن عجیب و خاص باشد. ولی‌الله رستمی (رستمی‌نژاد) همان دست‌فروشی است که با ٤٠هزارو ٨٦ رأی، نفر اول منتخبان شهر خرم‌آباد شده است، او در بنر معرفی خود که شخصا در شهر می‌چرخاند و به مردم نشان می‌داد آورده است که علاوه بر معروفیت خود و پدرش برای همه مردم شهر، ادیب، مسلط به زبان انگلیسی و فارسی، شاعر، سخنور، دارای تحصیلات نظام قدیم، دارای مقام قهرمانی در رشته دوو‌میدانی و دبیر دبیرستان‌های استان لرستان بوده و هست.
او که سال‌هاست به دست‌فروشی و پرنده‌فروشی معروف و مشغول است، از دانشگاه تهران فوق‌لیسانس ادبیات فارسی دارد و زندگی، او را به این شکل، پس از دورانی سخت، بالا کشیده است. رستمی‌نژاد در تبلیغات انتخاباتی خود به مردم قول داده پاک و بی‌ریا باشد و از اعتماد مردم که مهم‌ترین تبلیغ اوست، بیشترین صیانت را داشته باشد. رأی این منتخب خرم‌آبادی‌ها آن‌قدر شگفتی‌ساز بود که از نفر دومی که پس از او قرار گرفت ٢٧‌ هزار رأی بیشتر باشد.
به گفته اهالی این شهر، این اولین‌بار است که در خرم‌آباد یک کاندیدای شورای شهر این تعداد رأی کسب می‌کند. او که به کمک هواداران پرتعداد خود حالا کانالی برای ارتباط با مردم دارد، در پیامی مکتوب که با دست خط خود در کانالش گذاشت، از زنان و مردان خرم‌آباد تشکر کرد و نوشت: «به خود می‌بالم که افتخار شهروندی شما دلاورمردان و دلاورزنان را دارم که در این برهه زمانی در جامه‌عمل‌پوشیدن به این امر خطیر من را و سرزمین‌تان را یاری دادید».

‌شنیدن آوای صداقت از رفتگر 

مورد عجیب دیگر انتخابات دوره پنجم، محمدحسن علی‌پور، رفتگر ساده و بدون توقعی است که می‌گوید حدود یک‌ میلیون تومان، هزینه تبلیغات انتخاباتی‌اش شده و حالا نفر پنجم فهرست منتخبان شهر رشت است. پوسترهایش ساده است و تنها با لباس نارنجی و جاروی خودش عکس انداخته و شاید خودش هم این‌قدر باور نداشت که ١٧‌ هزار نفر از مردم رشت انتخابشان همین لباس نارنجی ساده و آن جمله کوتاه بالای سرش، یعنی «صداقت شعار اول من است» باشد. علی‌پور در گفت‌وگویی اعلام کرده کارگر پیمانکار خصوصی شهرداری است و در دانشگاه فرهنگ و هنر رشته روابط‌عمومی را انتخاب کرده و خوانده تا بتواند با مردم ارتباط بیشتری برقرار کند.

او می‌گوید، تحصیلات در زندگی‌اش هیچ تغییری نداده و به دلیل اینکه شرایط اقتصادی و وضعیت شغلی او و همکارانش خوب نیست، در انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده است و حالا خود را نماینده همه مردم، از جمله همکارانش و همه قشرآسیب‌پذیر شهر رشت می‌داند. او می‌گوید همیشه حقوقشان عقب می‌افتاد، بیمه‌ها رد نمی‌شد و حق و حقوقشان را نمی‌دادند و افرادی هم که در شورا می‌رفتند، این مردم را فراموش می‌کردند و در نهایت به دل او می‌افتد که در انتخابات ثبت‌نام کند و از خدا می‌خواهد تا این راه سخت را بر او هموار کند و این‌گونه می‌شود.

او کسی است که گفته به این لباس و این شغل افتخار می‌کند و چون مردم با این لباس به او اعتماد کرده‌اند، می‌خواهد با همین لباس یا با‌ «لباسی که خیلی‌خیلی خاکی و معمولی» است، در شورا حاضر شود. این رفتگر منتخب مردم، گفته برای تبلیغات پوستر زیادی را به در و دیوار شهر نچسبانده؛ چون خودش می‌داند که همکارانش خیلی موقعِ تمیز‌کردن این پوسترها اذیت می‌شوند. او رسیدگی به وضعیت محله‌های زندگی اقشار آسیب‌پذیر و دوری از بحث‌های حاشیه‌ای و جنجالی و خدمت به مردم را در برنامه خود اعلام کرده است.

‌انتخاب در اوج حاشیه‌نشینی

یکی از زنانی که در اوج بی‌نشانی حتی در یک روستا، منتخب روستاییان روستایی در اسلامشهر می‌شود. رقیه گزمه، ساکن روستای قلعه‌سیمون است، همان روستای محرومی که بارها و بارها درباره مشکلات فقر و محرومیت و بهداشت و... آن گزارش‌ها و تصاویر مختلفی منتشر شده، اما هنوز وضعیتش تغییری نکرده است.
او حالا با همه ترس و پرهیزی که از ورود به جامعه جدی و مردانه داشته، عضو شورای روستایشان شده و قرار است مطالبات مردمی را که به او رأی داده‌اند، دنبال کند. رقیه، زنی میان‌سال است که زندگیش با حداقل‌ها می‌گذرد و اتفاقا مثل اعضای شوراهای شهری، عضو شورای روستایی مثل قلعه‌سیمون‌بودن برای او درآمدی نخواهد داشت. پس او باید با وجود این شرایط، سختی زیادی را به جان خریده باشد.

روشندلی که رؤیای ریاست دارد

حضور معلولان در انتخابات شوراها از دوره‌های قبلی مرسوم شده و تعداد زیادی از معلولان با شرایط مختلفی منتخب مردم شده‌اند و حضور علی صابری و مجتبی شاکری، دو روشندلی که در شورای پایتخت حضور دارند نمونه‌ای از این دست است. حالا این روند در شهرهای دیگر ادامه یافته و مازیار توکلی در شهر بیجار در استان کردستان در صدر منتخبان مردم قرار گرفته است و به دنبال ریاست شورای شهر بیجار هم هست.
این جوان روشندل، نزدیک به چهار هزار رأی مردم بیجار را دارد که از همین حالا برای شرایط خود و موقعیتش در شورا، حتی در مقابل دیگر اعضای شورا بجنگد؛ چراکه به گفته او دیگر اعضا با ریاست او و داشتن منشی به دلیل شرایطش موافق نیستند. این منتخب مردم در بیجار هم مانند بسیاری از منتخبان ملت در شوراها به دنبال شفاف‌سازی درآمد و هزینه در شهرداری و نظارت بر درآمدهاست.

٤١٥ ستاره روی شانه سیستان‌وبلوچستان

استان سیستان‌وبلوچستان در انتخابات‌های اخیر همواره مشارکت و عجایب زیادی را آفریده و در انتخابات شورای پنجم با ٤١٥ زنی که برای شوراهای شهر و روستا انتخاب شده‌اند، رکورد این تحولات را در اختیار داشته است و می‌توان گفت این تغییر مهم یکی از تحولات مهم در این دوره انتخابات شوراها در کل کشور است که باید بارها و بارها گفته شود و از آن درس گرفت. براساس اعلام علی اوسط‌ هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در این استان، ٤١٥ زن به‌عنوان منتخبان مردم به شوراهای شهر و روستای استان سیستان‌وبلوچستان راه یافته‌اند؛ درحالی‌که این تعداد در دوره فعلی (دوره چهارم) تنها ۱۸۵ زن بوده است. در این مورد، به‌خصوص باید به اقدام زنان در روستاهای شهرستان خاش اشاره کرد که در برخی موارد مشارکت صد‌درصدی داشتند و حالا طبق اعلام استاندار، ۱۳۱ زن از کل تعداد زنان منتخب استان سیستان‌وبلوچستان مربوط به شهرستان خاش‌هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری فرارو، تاریخ انتشار 2 خرداد 96، کدمطلب:۳۱۶۷۲۱، www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین