پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
وزیر بهداشت درباره بودجه سال 95 کشور از مجلس شورای اسلامی خواست که در بررسی لایحه بودجه در زمینه اعتبارات بیمه‌ها تجدیدنظر کند.

شعارسال: دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه جلسه تدوین دستورالعمل و راهنماهای طب بالینی که با حضور نمایندگان مختلف حوزه سلامت از جمله سازمان نظام پزشکی، بیمه، انجمن‌های علمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد،‌ گفت: این جلسه درخصوص صرفه‌جویی در مصرف و اقدامات درمانی و تشخیصی تحت عنوان راهنمای بالینی بود. بیمه‌ها با نظارت بر اقدامات تشخیصی، آزمایش‌ها، اعمال جراحی غیرضروری و همچنین تجویزهای دارویی می‌توانند در مصرف بودجه صرفه‌جویی کنند. در کشورهایی که نظام سلامت موفقی دارند، این راهنمای بالینی تدوین شده و در اختیار هزینه‌کننده‌ها که عمدتا بیمه‌ها هستند، قرار داده می‌شود. بیمه‌ها پول را در اختیار دارند و می‌توانند برای ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمت رفتارسازی کنند.

وی افزود: بیمه‌ها باید بر خدمات، میزان آن و همچنین جامعه ارائه‌دهنده این خدمات نظارت داشته باشند. قرار است در همه استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور افراد اثرگذار، ستادی تشکیل شود. قبلا هم این کمیته را داشتیم، اما ستاد جدید با ترکیب جدیدتر و موثرتری نظارت خواهد کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود 400 راهنمای بالینی که تاکنون اجرا نشده، گفت: از این 400 راهنمای بالینی که مدت‌هاست در اختیار سازمان‌های بیمه‌ای قرار داده شده است، به واسطه این ستادها استفاده موثرتری می‌شود. بیمه‌ها کمک کنند پولی که در اختیار نظام سلامت و طرح تحول قرار گرفته، به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش به تجویز و مصرف منطقی دارو اشاره کرد و افزود: در طول 20 سال گذشته تلاش‌های زیادی شد تا تجویز اقلام‌های دارویی از 4.5 قلم به 3.1 قلم برسد، ولی هدف ما رسیدن به تجویز 2.5 قلم دارویی است. در مورد داروهای گران‌قیمت نیز همه باید مراقبت کنیم که بی‌جا تجویز یا زیادی مصرف نشوند.

وی با تاکید بر اینکه هدف ضمن مراقبت از مردم، پیشگیری از اسراف است، ادامه داد: منابعی که باید برای بیمه‌ها تعریف شود، کامل نیست. این منابع یا از بودجه عمومی بوده یا بیمه‌شدگان که البته بیمه‌ها در زمان مقرر نتوانستند پول را تحویل بگیرند. بهتر بود بیمه‌ها بهانه نمی‌آوردند و بهتر از این مدیریت می‌کردند.

وزیر بهداشت همچنین در آستانه بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس، با بیان اینکه منابعی که برای بیمه‌ها در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده، با هزینه پیش‌بینی شده منطبق نیست، افزود: مجلس در بررسی لایحه بودجه برای اعتبارات بیمه‌ها تجدیدنظر کند.

هاشمی همچنین در ادامه به مبحث مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان سلامت اشاره کرد و گفت: هرکس بیماری بیشتری برای جامعه ایجاد می‌کند، باید حق بیشتری بپردازد. قرار بود عوارض کالاهای آسیب‌رسان از جمله سیگار را که معادل سالیانه 2500 میلیارد تومان است به وزارت بهداشت بدهند، اما متاسفانه این موضوع عملیاتی نشده است. در عین حال می‌شود این عوارض به بیمه‌ها تعلق گیرد.

وی درخصوص قاچاق سیگار نیز گفت: ما وقتی که می‌توانیم کوچک‌ترین جنبنده‌ای را در کشور رصد کنیم، چطور نمی‌توانیم تریلی قاچاق سیگار را پیدا کنیم، این یک بهانه است. اگر عزم کنیم دیگر نیازی به افزایش حق بیمه مردم و هزینه از بودجه عمومی نیست. از طرفی بار بیماری‌ها و هزینه‌های ناشی از آن کاهش پیدا می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 1 دی 1394، کدمطلب: 94100100475، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین