پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
زنگ تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در مازندران از سال‌ها پیش به صدا درآمد و تنها در شهرستان آمل که قطب صنعتی است، ۷۰ واحد تعطیل‌شده‌ است.

شعارسال: تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در آمل در حالی است که ۴۸ درصد صنعت مازندران در این شهرستان مستقرشده‌ و از آن به‌عنوان قطب صنعت استان یاد می‌شود.

امروزه رفع مشکل بیکاری در جامعه به‌عنوان یک موضوع مهم به شمار می‌رود که شهرستان آمل هم از این مهم دور نیست و با بیکاری جوانان و ورشکستگی شرکت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

۵۰۰ شرکت صنعتی و تجاری نزدیک به یک دهه قبل در شهرستان آمل مشغول به فعالیت بودند که بر اساس گزارش‌های میدانی در حال حاضر ۱۱۹ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی این شهرستان فعال هستند.

حمید احمدی عضو هیئت‌مدیره شهرک‌های صنعتی آمل در حاشیه جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری آمل  اظهار داشت: از مجموع ۲۳۷ واحد صنعتی و تجاری در شهرک امام‌زاده عبدالله آمل بیشتر از ۷۰ واحد تعطیل کامل هستند.

وی ادامه داد: در شهرک صنعتی جمشیدآباد آمل ۲۳ واحد صنعتی توسط بانک‌ها تملک شد که ۷ واحد از این ۲۳ واحد توسط بانک‌ها به غیر اجاره داده شد که ۱۶ واحد در این شهرک تعطیل هستند.

احمدی با اشاره به وضعیت شهرک صنعتی بابکان آمل اظهار داشت: از ۴۰ واحد بهره‌برداری شده در این شهرک ۱۵ واحد ورشکست یا تعطیل شدند که ۲۵ شرکت دیگر ۳ واحد زیر تملک بانک‌ها قرار گرفتند و مابقی تقریباً ۳۰ درصد ظرفیت خود را در حال کار هستند.

وی همچنین در مورد شهرک صنعتی لاریجان گفت: ۲۸ واحد صنعتی داریم که سه واحد در تملک بانک‌ها هستند.

محمد رضوی دیگر عضو هیئت‌مدیره شهرک صنعتی آمل نیز با اشاره به اینکه باید وقت و انرژی خود را بر روی شرکت‌های فعال و نیمه فعال بگذاریم، ادامه داد: اگر به شرکت‌های تعطیل تسهیلات بدهیم به دلیل عدم برنامه هیچ‌گونه رشد اقتصادی و افزایش اشتغال نخواهند داشت.

دوایر حقوقی بانک پس از اعلام ورشکستگی شرکت‌ها، حساب‌های ضامن را مسدود و شرکت‌های آنان را توقیف می‌کنند که این امر موجب عدم فعالیت می‌شود

فلاح که خود یکی از تولیدکنندگان است نیز معتقد است: دوایر حقوقی بانک پس از اعلام ورشکستگی شرکت‌ها، حساب‌های ضامن را مسدود و شرکت‌های آنان را توقیف می‌کنند که این امر موجب عدم فعالیت می‌شود.

محمدتقی جوادی رئیس انجمن کارفرمایان آمل نیز با اشاره به اینکه آمار بیکاری و اخراجی کارگران در این شهرستان زیاد است، خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ حدود ۱۴ هزار و ۷۰ کارگر در ۵۰۰ واحد این شهرستان مشغول بودند ولی در سال ۹۵ این شمار کاهش‌یافته است و اکنون کارگران در ۱۱۹ واحد مشغول هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آمل نیز با اشاره به پرداخت ۶۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بسته حمایتی رونق تولید در سال گذشته، بیان کرد: در سال جاری این روند افزایش خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که این تسهیلات در آمل به بیشتر از هزار میلیارد ریال برسد.

چنگیز فروزان ادامه داد: سال گذشته ۹۸ واحد صنعتی و کشاورزی موفق به دریافت تسهیلات شدند.

سید جعفر رسولی فرماندار ویژه آمل با تأکید بر حفظ اشتغال موجود در شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به نام‌گذاری سال ۹۶ توسط مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال جلسات کارگروه را فعال‌تر برگزار و به سمت افزایش تولید و اشتغال حرکت می کنیم.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه در شعبه یک تأمین اجتماعی بیشتر از ۴۹ هزار نفر بیمه‌شده داریم، افزود: اولویت دیگر را بر شناسایی افراد بیکار در شهرستان قرار می دهیم.

رسولی خاطرنشان کرد: اگر بانک‌ها با واحدهای صنعتی همکاری نداشته باشند موجب ورشکستگی واحد می‌شود که خواهش ما از بانک‌ها این است که جریمه تأخیر بازپرداخت تسهیلات را به واحدهای فعال و نیمه فعال ببخشند

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های لازم را از شرکت‌های فعال داشته باشیم، افزود: در شهرستان آمل باید اشتغال جدید ایجاد کنیم.

غلامرضا علی پور مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) آمل گفت: در سال گذشته به ۳۱۷ نفر برای اشتغال مبلغ ۴۲۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.

۷۰۰ کارخانه و واحد تولیدی مازندران در ۱۰ سال گذشته تعطیل شد و در حال حاضر ۶۵ درصد واحدهای صنعتی دارای بیش از ۱۰ کارگر در استان فعال هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23خرداد1396، کدخبر: 4003152: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین