پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
شهرستان سلسله با مشکلاتی همچون نبود صنعت و بیکاری جوانان تحصیلکرده دست و پنجه نرم می‌کند به گونه‌ای که سهم این شهرستان مستعد و سرسبز از صنعت در استان لرستان متأسفانه کمتر از یک درصد می‌باشد!

شعارسال: دردآور است بیکاری جوانان تحصیل‌کرده‌ای را ببینی که والدین با تحمل رنج‌ها و هزاران زحمت و مشقت، آنان را به رتبه‌های تحصیلات عالیه علمی رسانده‌اند تا بلکه پس از تحمل این همه مشقات بسیار روی پای خود بایستند و زندگی و معیشت خود را تأمین نمایند و نیازمند دیگران نباشند.

کمبود استخدام در ادارت دولتی، کمبود صنایع کوچک و بزرگ در شهرستان و نیز نبود منابع مالی کافی برای ایجاد یک شغل مناسب توسط جوانان و خانواده های دغدغه مند آنان، موانعی جدی پیش روی این قشر برای ورود به بازار کار ایجاد کرده است.

درد بزرگی است وقتی دیده می‌شود در جامعه ما، جوانی با طی تحصیلات دانشگاهی و پیمودن مدارج علمی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی در بهترین روزهای عمرش، اما هنوز بیکار است!

یکی از طرح‌هایی که قرار بود با اجرایی شدن آن، چرخ صنعت در شهرستان سلسله بچرخد و از جوانان گرفتار در معضل بیکاری دست‌گیری نماید، شهرک صنعتی سلسله واقع در روستای امیرآباد ندر بود. این طرح بیش از یک دهه است که در بلاتکلیفی بسر می‌برد و موجبات نارضایتی و انتقادات ساکنان این منطقه را فراهم کرده است.

*به استراتژی زمان جنگ برای رفع معضل بیکاری نیازمندیم

امام جمعه موقت الشتر  با بیان اینکه بیکاری از جمله مهم‌ترین معضلات موجود در لرستان و نیز در شهرستان الشتر است، گفت: پیامدهای معضل بیکاری بسیار است و حتی زندگی شخصی و خانوادگی و نیز اجتماعی افراد را متأثر از آثار منفی خود می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی افزود: طلاق، اعتیاد، تأخیر در ازدواج جوانان و بزهکاری‌های اجتماعی، تنها گوشه‌ای از پیامدهای بیکاری در بین جامعه و بخصوص نسل جوان به عنوان سرمایه انسانی جامعه است.

وی با بیان اینکه اشتغال و بیکاری دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: بزهکاری، اعتیاد و بیکاری بزرگترین معضلات کنونی جامعه ماست و ما به همان استراتژی‌های زمان دفاع مقدس برای مقابله با این مشکلات و معضلات نیاز داریم.

امام جمعه موقت الشتر ابراز داشت: برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و بخصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده باید اتاق فکرهایی تشکیل و همه مسئولین همت خود را برای مقابله با آن بکار بندند که البته این اتاق فکرها و استراتژی‌های جدید نیازمند ادبیات جدید و به روز نیز هست.

وی با بیان اینکه شهرستان سلسله و استان لرستان به لحاظ گستردگی جغرافیایی، امکانات و فراوانی نعمت چیزی کم ندارد خاطرنشان ساخت: باید در مسیر حرکت به سمت توسعه کشور، چالش‌ها و ظرفیت‌ها شناخته شده و بر اساس آنها راهکار ارائه شود و فقط در این صورت است که می‌توان به رفع مشکلات امیدوار بود.

*نرخ بالای سود تسهیلات مانع جدی سرمایه‌گذاری است/ زیرساخت‌های شهرک صنعتی سلسله کاملاً آماده است

فرماندار سلسله نیز در این رابطه گفت: یکی از راه‌های رونق تولید و اشتغال، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است.

وی افزود: متأسفانه در راستای رونق تولید و اشتغال در سلسله، کمتر از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده است.

قدرت‌الله فلاح‌نژاد با انتقاد از سود بالای تسهیلات، این امر را یکی از موانع رشد تولید و سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: نرخ سود 18 درصد تسهیلات اعطایی به متقاضیان سرمایه‌گذاری، رغبت آنان را به حضور در بازار صنعت و تولید کم می‌کند.

وی از ضعف عملکرد بخش صنعت و معدن در سلسله انتقاد کرد و گفت: ضعف عملکرد این بخش موجب شده تا شهرستان سلسله با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا بایستی در اعطای تسهیلات، طرح‌های کوچک زودبازده اقتصادی در اولویت قرار گیرند

وی با اشاره به لزوم توجه به جهت‌دهی پرداخت تسهیلات به طرح‌های کوچک، عنوان کرد: متاسفانه بخش صنعت و معدن در این شهرستان بسیار ضعیف عمل کرده است به گونه‌ای که شهرستان سلسله با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در حوزه‌های مختلف، دارای پایین‌ترین مشارکت در سرمایه‌گذاری در استان لرستان باشد.

فرماندار سلسله با بیان اینکه سهم سلسله از صنعت در لرستان اندک است، گفت: شهرک صنعتی این شهرستان با وجود کلیه امکانات اعم از برق، راه دسترسی و حذف موانع دست و پا گیر سرمایه‌گذاری اما متأسفانه فقط یک واحد تولیدی در آن فعال می‌باشد و این پروژه مهم عمرانی-زیرساختی بلاتکلیف رها شده است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش سهم اشتغالزایی دستگاه‌های عمرانی، بیان داشت: این موضوع نشان از کاهش فعالیت‌های دستگاه‌های عمرانی در شهرستان سلسله است.

فلاح‌نژاد با اشاره به اینکه بخش کشاورزی سلسله، مهم‌ترین بخش اقتصادی شهرستان محسوب می‌شود، تأکید کرد: سلسله قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی است اما در این حوزه با برخی مشکلات از جمله عدم سرمایه‌گذاری در بخش آب و نیازمندی برخی واحد تعاونی به تسهیلات روبرو هستیم.

به هر حال امیدواریم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است، شاهد حرکت محسوس مسئولین برای ریشه‌کن کردن معضل بیکاری و چرخش چرخ‌های صنعت در سلسله به عنوان قطب گردشگری استان و سرشار از منابع طبیعی و نیروی انسانی کارآمد باشیم و با برنامه ریزی و کار کارشناسی شده، موانع تولید و سرمایه‌گذاری در این شهرستان مرتفع گردد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی لرسو، تاریخ انتشار: 17خرداد1396، کدخبر: 21383: www.loreso.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین