پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد در گذشته از رونق نسبتا مناسبی برخوردار بود، اما چند سالی است که به دلایل مختلف از رونق اولیه فاصله گرفته است.

شعار سال: شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد در گذشته از رونق نسبتا مناسبی برخوردار بود، اما چند سالی است که به دلایل مختلف از رونق اولیه فاصله گرفته است. بنابر اظهارنظر تولیدکنندگان واحدهای زیادی در آن تعطیل و نیمه فعال است اما برخی مسئولان ادعای تعطیلی بخش قابل توجهی از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک را رد می‌کنند. آمار متفاوتی درباره فعالان واحدهای تولیدی در این شهرک صنعتی از سوی مسئولان و تولیدکنندگان مطرح می‌شود. بلاتکلیفی زیرگذر شهرک صنعتی هم از دیگر مشکلاتی است که درباره آن مطرح می‌شود و این مساله با فرارسیدن فصل سرما و بارندگی حساسیت بیشتری پیدا کرده است.


تعطیلی دوسوم واحدها
مدیرعامل شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد با اشاره به اینکه این شهرک به لحاظ زیرساخت‌‌های آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و راه دسترسی با مشکل خاصی روبه‌رو نیست، می‌گوید: به لحاظ امنیتی هماهنگی‌‌های مورد نیاز با عوامل نیروی انتظامی انجام شده و قطع برق و گاز هم هنگام تعمیرات از 48 ساعت قبل اطلاع‌رسانی می‌شود.
«محمدحسین توفیقی» می‌افزاید: اما مشکل اصلی شهرک به تعطیلی دو سوم واحدهای آن مربوط می‌شود. کل واحدهای شهرک 75 واحد هستند که حدود 27 واحد آن با ظرفیت بسیار پایینی فعالیت می‌کنند. بخشی از واحدها هم که فقط انبار هستند و تولیدی در آنها صورت نمی‌گیرد.
توفیقی نداشتن تفکر تولید از ناحیه مدیران، نبود کیفیت مناسب، بالا بودن قیمت تمام شده کالاها، کمبود توان رقابت در بازار، نبود فروش و بالا بودن نرخ تسهیلات را از عوامل ناتوان بودن واحدها برای ادامه فعالیت عنوان می‌کند.

کندی عملیات اجرایی
مدیرعامل شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد با اشاره به زیرگذر شهرک صنعتی عنوان می‌کند: پس از پیگیری‌‌های متعدد عملیات اجرایی احداث زیرگذر شهرک صنعتی سال 94 شروع شد اما پس از چند ماه با اینکه پروژه از سرعت خوبی برخوردار بود، متوقف شد. پس از توقف عملیات اجرایی چندین مرتبه به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کردیم که دلیل توقف را وجود معارضان عنوان کردند. زمین‌‌های اطراف متعلق به مردم بود و به دلیل اهمیت موضوع ما هم وارد عمل شدیم و کشاورزان را مجاب کردیم.
وی ادامه می‌دهد: پس از حل این موضوع اما بازهم کاری از پیش نرفت و همچنان پروژه تعطیل بود. اسفند ماه یا بهمن ماه سال گذشته با رایزنی نماینده مردم خرم‌آباد، مدیرکل راه و شهرسازی استان پس از بازدید از پروژه قول مساعد داد که در نهایت شهریورماه 96 زیرگذر تکمیل شود.
این مسئول تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت تکمیل زیرگذر و به منظور کاهش تصادفات در این مسیر، باید متولیان راه و شهرسازی نسبت به اتمام پروژه اقدام کنند و برای تامین اعتبارات مورد نیاز رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

فعالیت 70 درصدی واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک‌‌های صنعتی لرستان با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شماره یک از شهرک‌هایی است که 70 درصد واحدهای آنها فعال است، می‌گوید: کل مساحت شهرک صنعتی شماره یک 30 هکتار است. این شهرک دارای 60 واحد است که 42 واحد آن با بیشترین ظرفیت کار می‌کنند، 7 تا 8 واحد آن هم به صورت فصلی تولید دارند. واحدها با درهای بسته و با همه توان مشغول به کار هستند و شهرک پررونق است.
«بختیار رازانی» درباره علل مشکلات واحدهای تعطیل عنوان می‌کند: مهم‌ترین مشکل به کمبود نقدینگی واحدها مربوط می‌شود. نرخ بالای تسهیلات هم از دیگر مواردی است که می‌توان مطرح کرد. تسهیلات 18 درصد برای تولید نه تنها به صرفه نیست بلکه آن را قفل هم کرده است، زیرا بی‌ رغبتی تولید کنندگان برای دریافت تسهیلات را به دنبال داشته است. نبود بازار هم از دیگر مواردی است که می‌توان بیان کرد. زمانی که تولید صورت بگیرد اما بازار فروش فراهم نشود، نمی‌توان انتظار رونق داشت.
رازانی با اشاره به بلا‌تکلیفی زیرگذر شهرک، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه محوری پرحادثه است، بنابراین تکمیل آن ضروری است. از طرفی نبود زیرگذر برای تردد خودروهایی که قصد خرید و فروش محصولات را در شهرک صنعتی دارند، خطرناک است. اگر شهرک صنعتی که راه عبور مناسبی نداشته باشد، بدون شک تمایلی از سوی بازار و مشتریان برای ارتباط با آن وجود نخواهد داشت. امیدواریم مسئولان راه و شهرسازی لرستان تا قبل از فرارسیدن فصل بارش‌ها و سرما نسبت به تکمیل پروژه اقدام کنند.

تحقیق‌های میدانی
یکی از تولیدکنندگان شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد در خصوص اظهارنظرهایی مبنی برفعالیت نداشتن 70 درصد واحدهای شهرک صنعتی شماره یک، می‌گوید: برخلاف اظهارنظرها، 70 درصد واحدها تعطیل و تنها 30 درصد آن هم با ظرفیتی پایین فعال هستند. در واقع از 78 واحد شهرک صنعتی شماره یک تنها 15 واحد فعالیت دارند.
«سیاوش عرفانی» می‌افزاید: برخی برای حفظ جایگاه خود آمار واقعی ارائه نمی‌دهند. بهتر است تحقیق‌های میدانی صورت بگیرد تا مشخص شود چه میزان از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک فعال است. همه مستندات موجود است می‌توان به آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت و تامین اجتماعی در خصوص تعداد واحدهای فعال مراجعه کرد.
این تولیدکننده مدیریت ناصحیح و وجود شرکت‌‌های شبه‌دولتی در عرصه تولید را از عللی عنوان می‌کند که باعث شده بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی در بخش خصوصی تعطیل یا نیمه فعال باشند.
وی ادامه می‌دهد: سیاست‌‌های انقباضی دولت‌ها نیز از دیگر مواردی است که منجر به رکود در بخش تولید نه تنها در استان بلکه در کشور شده است. نوسانات ارز را هم می‌توان از جمله چالش‌‌های پیش روی واحدهای تولیدی عنوان کرد که افزایش قیمت مواد اولیه را به دنبال دارد.

لزوم تعیین تکلیف زیرگذر
عرفانی با اشاره به بلاتکلیفی زیرگذر شهرک صنعتی، اظهار می‌کند: این محور مسیر عبور خودروهایی است که از جاده شهنشاه می‌آید و جزو نقاط حادثه‌خیز است. همچنین محل تردد شاغلان و مراجعه‌کنندگان به زندان مرکزی است. از طرفی وجود شهرک صنعتی شماره یک، احداث زیرگذر را ضروری کرده است.
وی می‌افزاید: زاویه دید در این محور مثلثی است و واقعا برای رانندگان مشکل‌ساز است به طوری که همواره شاهد بروز حوادث تلخی بوده‌ایم. نکته مهم این است که اداره کل راه و شهرسازی همکاری و عزم جدی را برای اتمام این پروژه از خود نشان نمی‌دهد. ظاهرا مسئولان تنها برای رفع تکلیف اقدام می‌کنند. به دلیل رها کردن پروژه در فصل تابستان شاهد ایجاد گرد و خاک بودیم و هنگام بارش‌ها نیز شاهد انباشت آب‌های سطحی هستیم که برای واحدهای مستقر در این شهرک دردسرساز است.

پایان یافتن پروژه، وابسته به اعتبارات
«صادق مریدی» مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به وضع احداث زیرگذر شهرک صنعتی شماره یک خرم آباد، می‌گوید: تقاطع ایجاد شده و برای احداث رمپ‌ها و لوپ‌‌های تقاطع به اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان نیاز است. زمان اتمام پروژه مشخص نیست و بستگی به اعتبارات دارد. تا بودجه تامین نشود کاری از پیش نمی‌رود، بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی برای تکمیل این زیرگذر اعلام کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همشهری ، تاریخ انتشار 11 مهر 96، کدمطلب: ---، www.ostani.hamshahrilinks.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین