پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کلاس احکام ویژه ناشنوایان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شب‌های ماه رمضان ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ در شبستان نجمه خاتون برگزار می‌شود.
شعار سال: اجرای طرح مشترک بین دفتر آیت الله وحید خراسانی و موسسه خاتم‌النبیین برای آموزش زبان اشاره به روحانیون به‌منظور ارتقای سطح اطلاعات ناشنوایان و به‌ویژه مسائل اعتقادی، که حرکتی کاملاً جهادی است، بیش از 3 سال است که با رویکرد تبلیغی در حال اجرا و برگزاری است.

اینجا حرم حضرت معصومه(س) است، برای انجام فریضه الهی و رسیدن به فیوضات بیشتر آمده‌ایم تا نماز مغرب و عشا را در مجاورت و فضای ملکوتی حرم بی‌بی بخوانیم.

اینجا ضیافتی به پاست، همه حتی ناشنوایان هم هستند، اما برخلاف همیشه سال، که گاهی آن‌ها را می‌بینیم، امشب تعدادشان به نسبت بیشتر است.

می‌بینی که بعد از انجام مراسم نماز و افطار حرم، با اشاره همدیگر را فرامی‌خوانند، امشب مثل هر شب ماه رمضان، خوشحال‌اند چراکه آن‌ها کلاس احکام دارند.

مادر طه، با گویش خاص خود که اکنون با سمعک خیلی بهتر از گذشته می‌تواند صحبت کند با خوشحالی و خرسندی می‌گوید: ناشنوا اصلاً از چیستی احکام خبر ندارد، ما سه سال است که از این کلاس‌ها بهره می‌بریم و این کلاس‌ها واقعاً خوب و مفید هستند.

او با ناراحتی می‌گوید: ما اصلاً نمی‌دانستیم گناه چیست؟ ما قادر به برطرف کردن مشکلات زندگی خود نبودیم، از قرآن و تاریخ چیزی نمی‌دانستیم.

مادر مریم، یکی از ناشنوایان حاضر در کلاس، در حال دعا است و می‌گوید: فرزند من ناشنوا نیست ولی زبان اشاره را خوب می‌داند و اکنون او به کمک روحانیونی که اقدام به این کار خیر کرده‌اند، او هم احکام را یاد می‌گیرد و در خانه و بین دوستان، احکام را به ما آموزش می‌دهد. مریم 10 سال بیشتر ندارد، اما خوب می‌داند که چگونه به مادر ناشنوای خود و در کنار آموزش‌دهندگان نقش ایفا کند،او به‌خوبی افراد ناشنوا را درک می‌کند ودغدغه‌های مادر و دیگر ناشنوایان را می‌داند.

محمد بهادری مسئول برگزاری این کلاس‌ها درحرم مطهر حضرت معصومه(س) می‌گوید: برنامه احکام و مسائل اساسی مربوط به ناشنوایان را متناسب با مسائل و احکام مربوط و گاهی خاص ناشنوایان عزیز، تدارک دیده‌ایم تا سعی کنیم موضوعات و مشکلات ناشنوایان را جمع‌آوری کنیم و برای آموزش آن‌ها اهتمام ورزیم.

وی بیان می‌کند: ناشنوا معمولاً بعد از یک زمان 15 دقیقه‌ای، خستگی به سراغ او می‌آید چراکه تمام حواس خود را باید در چشمانش معطوف سازد و ما با توجه به این نکته، کلاس‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در هر 15 دقیقه، یک استاد حضور داشته باشد و با یک موضوع مرتبط با ایام یا اخلاق و یا مشکلات آموزش‌های لازم، این کلاس را برگزار کنیم.

بهادری می‌گوید: اکنون 3 سال است که از شروع این برنامه و اجرای این رویکرد می‌گذرد،3 سال پیش و بعد از اتمام نخستین برنامه مراسم شب قدر بود که دیدیم گریه این عزیزان تمام نمی‌شود و در حال گریه هستند،گریه آن‌ها از آن جهت بود که، آن‌ها اصلاً تا به آن شب، نمی‌دانستند شب احیا یعنی چه؟ نمی‌دانستند شب قدر به چه معنا است،آن شب برای نخستین بار تازه فهمیده بودند معنای شب قدر و معنای شهادت را... آن‌ها فقط معنای شب قدر را، در قران به سر گرفتن می‌دانستند.

او خاطرنشان می‌کند: سختی‌های کار با این افراد بسیار است چراکه تمام حواس و تمرکز باید سمت آموزش اشاره باشد و این کار بسیار سختی است که انرژی زیادی را می‌طلبد.

بهادری در ادامه بیان می‌کند: زندگی و استفاده از موهبت الهیِ گفتار و شنیدار، آنقدر گران‌بهاست که حتی اگر سالیان سال برای این عزیزان خدمت کنیم باز هم کم است. و ما برای شکرگزاری هم که شده ، باید به این عزیزان کمک کنیم.

پس از پیگیری‌ها در می‌یابی که تلاش برای تربیت روحانیون برای برگزاری کلاس‌های آموزشی ناشنوایان کمابیش از قبل نیز بوده است،اما به علت تازه بودن موضوع و مشکل تفهیم مسائل به ناشنوایان، درصد قبولی کار و حضور در این آموزش‌ها بسیار کمتر از آن چیزی که توقع می‌رود بوده است، کمی ناامید می‌شوی، اما با خود می‌گویی که شاید هم امکانات محدود و عدم حمایت‌های لازم از ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه و نبود یک کارگروه واحد برای ناشنوایان دلیلی برعدم همکاری‌های لازم است.

اما وقتی می‌شنویم که حوزه علمیه استان قم، از حمایت تحصیلی ناشنوایان خبر می‌دهد دلخوش می‌شوی و اطمینان حاصل می‌شود که ناشنوایان سهم ویژه ای را در این استان در بخش آموزش دارند.

و دیگر حتی اگر از 80 نفر ورودی و داوطلب، 6 تا 8 نفر برای اجرای این رویکرد باقی بمانند ناراحت نمی‌شوی چراکه با خود می‌گویی، همین تعداد هم غنیمت است.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1396، کدخبر: 1436395، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین