پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۱۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
مدیر کل انتقال خون استان از راه‌اندازی مرکز سلول‎های بنیادین خون‌ساز در لرستان خبر داد.

شعار سال: امید علی عادلی در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی مرکز سلولهای بنیادین خون‌ساز در استان خبرداد و گفت: این مرکز در پایگاه انتقال خون استان راه‌اندازی شده و نمونهای از خون افراد در قالب چند سی سی از طریق مرکز سلول‌های بنیادین گرفته و به تهران ارسال میشود تا اطلاعات آنان در سیستم ذخیره شد.

وی اظهارکرد: نیاز است مردم لرستان در این مرکز نیز با گذشت و بخشش خود حضور داشته باشند تا از آنان خونگیری شود چرا که خون آنها برای بیماران سرطانی، پیوندیهای کلیه و مغز و استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عادلی افزود: در ماه مبارک رمضان نیاز به خونگیری افزایش پیدا میکند و این درحالیست که در روز باید 7 برابر نیاز روزانه خون ذخیره داشته باشیم.

مدیر کل انتقال خون لرستان یادآورشد: خون سالم از جامعه میخواهیم اگر فردی 5 بار خون اهدا میکند 5 بار مورد آزمایش قرار میگیرد و این صحت سلامت فرد را گوشزد میکند.

وی اضافه کرد: از مجموع 12هزار و 668 مراجعه کننده در سال گذشته 9311 نفر موفق به اهدای خون شدند که 80 درصد این افراد متاهل، 90 درصد مردان، 10 درصد زنان و 17 درصد برای بار اول مراجعه کردند.

عادلی گفت: اهداکنندگان مستمر خون در سال 95، 57 درصد بودند و تعداد اهدا کنندگان 8درصد نسبت به سال گذشته(1394) افزایش داشته است.

عادلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 24 خردادماه هر سال مصادف با روز جهانی انتقال خون است، اظهار کرد: آمارها نشان میدهد از هر سه نفر در کل دنیا یک نفر به خون و فراوردههای خونی نیاز پیدا میکند.

وی با تاکید براینکه اگر بخشش مردم نباشد قطعا سازمان انتقال خون معنا ندارد، افزود: براساس معیارها اهدای خون شرایطی (سن، وزن و جنسیت ) دارد به این معنا که افراد بین 18 تا 65 سال می‌توانند خون اهدا کنند و وزن این افراد نباید کمتر از 50 کیلوگرم باشد.

مدیر کل انتقال خون لرستان تصریح کرد: آقایان در سال می‌توانند 4 بار و بانوان 3 بار اهدای خون داشته باشند البته بانوان پس از یائسگی می‌توانند به مانند آقایان 4 بار اهدا داشته باشند.

عادلی اضافه کرد: در شهرستانهای خرم‌آباد( دو مرکز) و در بروجرد(یک مرکز) و الیگودرز (یک مرکز) انتقال خون وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند باید دارای شرایط اختصاصی سلامت جسمانی از لحاظ مغز و اعصاب، کلیهها، دستگاه گوارش و قلب و عروق باشند، عنوان کرد: افرادی که در زندان و معتاد تزریقی بودند و یا رفتارهای پرخطر داشتند امکان وجود بیماریهای عفونی( هپاتیت، ایدز، سیفلیس) در آنها زیاد است پس این افراد جایز به اهدای خون نیستند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی افلاک نیوز، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1396، کد مطلب: -:www. aflakvarzeshi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
راه اندازی این مرکز از الزامات و ضروریات بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
سلول بنيادي چيست؟
سلول بنيادي نامي كلي است و به گروهي از سلول هاي بدن گفته مي شوند كه داراي چند وپژگي مهم مي باشند:

1) اين سلول ها تخصص نيافته هستند.

2) مجددا در بدن از طريق تقسيم سلولي خود را توليد و تكثيرمي كنند.

3) عمري طولاني دارند.

4) در شرايط آزمايشگاهي، مي توان آنها را به سلول هايي متخصص با اعمال و فعاليت مشخص تبديل كرد . به عبارتي در محيط كشت و در مجاورت عوامل مغذي خاصي با دست كاري يك سلول بنيادي در حالت پايه, در سلول ژن هايي را فعال نموده و سلول بنيادي مجبور به ايجاد عواملي پروتئيني در داخل و سطح خود مي شود و در نهايت به يك سلول مشخص تبديل مي شود .

سلول هاي بنيادي تقريبا در همه بافت هاي بدن يافت مي شوند و به نوعي مسئول ترميم آنها هستند. اين سلول ها داراي انواع متفاوتي مي باشند. بدون توجه به انواع سلول هاي بنيادي اين خواص در همه آنها ديده مي شود.
مبناي ديگر تقسيم بندي سلول هاي بنيادي بر حسب محل حضور آنها مي باشد :

به عبارتي سلول هاي بنيادي برحسب نوع بافتي كه در آن ديده مي شوند انواع مختلفي دارند. هربافت بدن داراي يك سلول بنيادي مخصوص خود مي باشد نظيرسلول بنيادي خون ساز, سلول بنيادي مزانشيمي, سلول بنيادي عصبي, سلول هاي بنيادي عضلاني , سلول هاي بنيادي اپي تليالي , سلول بنيادي بافت همبندي( چربي , غضروف , استخوان) و.....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین