پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
اهدای خون خالص‌ترین نمونه رفتار انسان‌دوستانه است در مرداد ‌سال ١٣٥٣ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به‌خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.
شعارسال: اهدای خون خالص‌ترین نمونه رفتار انسان‌دوستانه است

در مرداد ‌سال ١٣٥٣ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به‌خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مردادماه، به‌عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است. جمع‌آوری خون از داوطلبان اهدای خون و آماده‌سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و... ازجمله کارهای سازمان انتقال خون ایران است. بین اندیشه خوب و عمل خوب اختلاف وجود دارد. کمتر کسی است که در طبقه‌بندی و تفکیک اعمال خوب و نیک از بد و شر، شک و شبهه‌ای داشته باشد، اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، همه اندیشه خوب و نیک را به مرحله اجرا نمی‌گذاریم. به عبارت دیگر همه می‌دانیم که اهدای خون عملی خوب و پسندیده است که جان همنوعان و ازجمله خود و خانواده‌مان را ممکن است نجات دهد، اما معدودی از افراد جامعه این اندیشه خوب را به عمل تبدیل، کار و زندگی را رها و وقت طلایی خود را صرف طی مسیر صف اهدای خون، تکمیل پرسشنامه، مصاحبه با پزشک و تحمل سوزن می‌کنند و ٤٥٠سی‌سی از مایه حیاتی خود را با دیگران به شراکت می‌گذارند. خون سالم، نجات‌دهنده زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کنند، به‌طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند. بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود عبارت است از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی. روز ملی اهدای خون فرصتی است تا به خاطر آوریم که زندگی انسان‌های بسیاری به خون اهدایی ما وابسته است. اهدای خون فرصتی برای شکر نعمت سلامتی است. اهدای خون ضمن این‌که خالص‌ترین نمونه رفتار انسان‌دوستانه است، پایبندی به ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی است که موجب رضایت خداوند متعال با کمک به همنوعان می‌شود که می‌فرماید: هرکس در نجات جان انسانی بکوشد، مانند آن است که در نجات جان همه انسان‌ها کوشیده است (سوره مائده). نیاز به خون همیشه هست و نیکوکاری و ایثار همیشه با اجر و ثواب حق‌تعالی همراه است. تأمین کافی خون سالم در گرو ترویج مسئولانه ضرورت اهدای مستمر خون و نیز مشارکت روزافزون و آگاهانه افراد سالم جامعه است. اهدای خون علاوه بر کمک به سلامتی شخص، نوعی اهدای زندگی به همنوع است و برای کسانی که از نعمت سلامتی برخوردار هستند شکرانه به جای آوردن این نعمت، اهدای خون ارزشمندشان است.

بشردوستی ازجمله اهداف مهم و همیشگی جمعیت هلال‌احمر است که اهدای خون نیز به صورت داوطلبانه در راستای تحقق این هدف صورت می‌گیرد. متاسفانه در کشور ما اهدای خون مستمر و در بازه‌های زمانی مشخص نهادینه نشده است که امیدواریم با طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی که از سوی هلال‌احمر و سازمان‌های مردم‌نهاد دیگر برای اهدای خون انجام می‌شود، این عمل خداپسندانه در بین اعضا و عموم مردم فرهنگ‌سازی شود. طرح اهدای خون از اولویت‌های سازمان جوانان هلال‌احمر است که در مناسبت‌های مختلف و طرح‌های گوناگون با عناوین مختلف ازجمله (اهدای خون، اهدای زندگی؛ حیات دوباره؛ قرار مهربانی و.....) انجام می‌شود. در کشور ما جوانان ۵۰ تا ۶۰درصد اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند بنابراین لازم است برنامه‌ریزی‌های منسجمی در این زمینه صورت گیرد. با توجه به گستردگی فعالیت جمعیت هلال‌احمر، نیروهای پرتلاش این نهاد اعم از جوانان از این امر خیر غافل نبوده بلکه سعی کرد‌ه‌اند به‌طور مناسب و مطلوب در این صحنه‌های خیرخواهانه حاضر شوند و در اهدای خون به‌عنوان اهدای سلامتی مشارکت داشته باشند. بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی و اعمال جراحی است، اما بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های آن هستند. بسیاری از بیماران دیگر، مانند مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی نسبتا طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم، خون یا فرآورده‌های خونی دریافت کنند. به‌علاوه خانم‌های باردار هنگام زایمان، نوزادان و به‌ویژه نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند نیز نیازمند خون هستند. در کنار این نیازمندی‌های اساسی به خون و فرآورده‌های خونی، حرکت جامعه به سمت سالمندی و افزایش نیاز مصرف خون ضرورت تغییر نگرش به اهدای خون را دوچندان کرده است؛ در شرایط کنونی ٤٠‌درصد جمعیت کشور فاقد شرایط لازم برای اهدای خون هستند و از ٦٠‌درصد باقیمانده نیز تنها ‌درصدی به جمع اهدا‌کنندگان خون می‌پیوندند. از این‌رو، بایستی از عوامل موثر همچون خانواده، رسانه‌های جمعی، فضای مجازی و سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه اهمیت، فواید و ضرورت اهدای خون در جامعه استفاده کرد.

همچنین کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر در ایام ‌سال در حرکتی بشردوستانه با حضور در سازمان انتقال خون در این امر خداپسندانه به یاری همنوعان خود شتافته و با اهدای خون خویش به افراد نیازمند، ایثار بخشی از هدیه الهی را به شکرانه سلامت تن به نمایش می‌گذارند. ایثارگران جمعیت هلال‌احمر نه تنها از وقت خود که ارزشمند‌ترین دارایی هر فرد است، بلکه از خون خود که زندگی آنها به آن بسته است، ایثار و با این کار ثابت می‌کنند در همه حال به یاری نیازمندان می‌شتابند.

* ١٤هزار داوطلب در بهار خون اهدا کردند

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: در سه‌ماهه نخست ‌سال‌ جاری افزون بر ١٤‌هزار نفر داوطلب هلال‌احمر، اهدای خون داشته‌اند. دکتر رضا اندام اظهار کرد: در سه‌ماهه نخست ‌سال ‌جاری ١٤هزار و ٩٢ داوطلب برای اهدای خون به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کرده‌اند. وی تأمین خون سالم و فرآورده‌های خونی برای بیماران را به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از دیرباز تا کنون عنوان کرد و افزود: این سازمان در راستای تشویق مردم برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، با انجام فراخوان‌های عمومی و اختصاصی (شرایط عادی و اضطرار) در قالب برنامه ملی حمایت ماندگار، سعی در یکسان‌سازی میزان دسترسی مناسب بیماران در مراکز استانی با بیماران ساکن در مناطق حاشیه‌ای و دورافتاده دارد. رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که درحال حاضر نیز بیماران زیادی نیازمند دریافت خون هستند و این امر ضرورت ایجاد آگاهی و اطلاع‌رسانی در جامعه را تبدیل به وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر می‌کند، اضافه کرد: تمام تلاشمان در سازمان این است که اهداکنندگان به‌طور مستمر این امور انسان‌دوستانه را انجام دهند. اندام با تأکید بر این‌که ٩ مرداد، روز ملی اهدای خون، فرصت بزرگی برای یادآوری انجام این وظیفه‌ انسانی است و بی‌تردید تنها محدود به این روز نبوده و در تمام‌ سال نیاز به آن احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین تمامی مردم نیکوکار می‌توانند با مراجعه به شعب و خانه‌های هلال سراسر کشور و تکمیل فرم عضویت داوطلبی، در تمامی برنامه‌های انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه جمعیت هلال‌احمر به‌ویژه اهدای خون در مواقع وقوع سوانح مشارکت کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند، تاریخ انتشار: 9 مرداد 1396، کدخبر: 107281، www.shahrvand-newspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین