پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
۲۴ خرداد روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است تا بتوان این فرهنگ زیبا را برای دسترسی همه به خون در سراسر دنیا نهادینه کرد.

شعار سال: ۲۴ خرداد یا ۱۴ ژوئن مصادف با روز تولد لند اشتاینر کاشف گروه‌های خونی، روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است، تا از اهداکنندگان خون که داوطلبانه خون خود را اهدا می‌کنند، تقدیر به عمل آید، در ماه می‌سال ۲۰۰۵، در پنجاه و هشتمین مجمع بهداشت جهانی، وزرای بهداشت دنیا بر اساس بیانیه‌ای حمایت خود از اهدای خون داوطلبانه را اعلام کردند.

بر اساس قطعنامه امضا شده برای اهدای خون، کشور‌های عضو ملزم به اجرای برنامه‌های منظم، ملی و هماهنگ با برنامه‌های جهانی هستند و در سال ۲۰۰۹ میلادی سیاست‌گذاران، متخصصان و نمایندگان غیردولتی ۴۰ کشور، اعلامیه ملبورن را امضا کردند که هدف آن تمین منابع خونی از اهدا کنندگان داوطلبانه تا سال ۲۰۲۰ است.


امسال «شعار خون سالم برای همه» به عنوان شعار روز جهانی اهدای خون انتخاب شده است تا اختلاف بین کشور‌های غنی و فقیر برای دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی از بین برود و رواندا کشور میزبان برای برگزاری مراسم روز جهانی اهدا خون در سال ۲۰۱۹ انتخاب شدهاست و این رویداد جهانی در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ در شهر کیگالی، رواندا برگزارمی شود.

آمار اهدای خون در ایران و جهان

پور فتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به آمار اهدای خون در ایران اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۱۷۷ میلیون اهدای خون در سال گذشته در دنیا صورت گرفته که ۴۲ درصد اهدای خون دنیا در کشور‌های پیشرفته صورت گرفته است که ۱۶ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و مفهوم آن این است که ۸۴ درصد دنیا سهم ۵۶ درصدی در اهداخون دارند واین نشان از نابرابری در اهدای خون بین کشور‌های توسعه یافته و توسعه نیافته وجود دارد وسهم ایران دو میلیون و یک صد هزار واحد خون بوده است.

وی ادامه داد: خون و فرآورده‌های خونی در نجات جان مادران بسیار می‌تواند کمک کننده باشد، چرا که مرگ مادران باردار حین زایمان سومین عامل مرگ زنان بین ۱۵ تا ۴۴ بوده و ۲۷ درصد مرگ‌ها مربوط به خونریزی‌های حین زایمان بوده که ۹۹ درصد در کشور‌های کم برخوردار و در حال توسعه اتفاق می‌افتد و دسترسی به خو ن و فرآورده‌های خونی می‌تواند از این مرگ‌ها جلوگیری کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: بر اساس گزارش شاخص اهدای خون در ایران بلاست و بر اساس آخرین امار ما دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد معادل ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت اهدای خون داریم و در کشور‌های با درآمد بالا ۳۲ واحد و در کشور‌های متوسط مشابه با ایران ۱۵ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و ایران نسبت به کشور‌های هم تراز جایگاه ویژه‌ای دارد.


میزان تولید دارو از پلاسمای ایرانی با صرف جویی ارزی ۱۷ میلیون دلاری

پورفتح اظهار کرد کرد: از سال ۲۰۰۷ میلادی در ایران اهدای خون صد درصد داوطلبانه است و سلامت خون و فرآورده ها‌ی خونی در ایران مشابه شور‌های و ۹۷ درصد خون‌های اهدایی را به فرآورده‌های خونیمثل گلبول قرمز و پلاسما و غیره تبدیل کنیم و یک میلیون واحد پلاسما را به کمک شرکت‌های اروپایی به دارو‌های مشتق از پلاسمای تبدیل کنیم و در این بین فاکتور نه و IVIG به طور کامل با پلاسمای ایرانی، آلبومین ۶۰ درصد و فاکتور هشت حدود ۲۰ درصد از پلاسمای ایرانی تولید می‌شوند.

مدیرعامل سازان انتقال خون ایران بیان کرد: حدود ۱۷ میلیون دلار کاهش ارزبری دارو در کشور با تولید دارو از پلاسمای ایرانی صورت می گیرد این مسئله به کاهش ارزش ریالی داروهای مشتق از پلاسما در کشور و دسترسی بیشتر بیماران مبتلا به بیماری‌های خون‌ریزی‌دهنده و نیازمند داروهای مشتق از پلاسما شده است.


آمار اهداکنندگان گروه خونی منفی در ایران

وی تصریح کرد: امروزه روش اهدای خون در ایران بسیار پیشرفت کرده است واهداکننده جزء مورد نظر را اهدا می‌کند و سازمان انتقال خون در اهای پلاسما در ۱۵ مرکز استان شرایط لازم را فراهم کرده است.

پورفتح اله بابیان اینکه در ایران دو درصد اهداکنندگان از هر گروه خونی در کشور گروه خونی منفی دارند، گفت: اینکه گاهی با کمبود گروه خونی منفی مواجه شویم طبیعی است و در این شیرایط ما لیست اهداکنندگان را داریم و با ارسال پیامک درخواست اهدای خون می‌کنیم و میزان ذخیر خون روزانه هفت برابر نیاز کشور بوده است.


شرایط اهدای خون

شمس معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به مشکل کم‌خونی و ترس از اهدا خون در برخی افراد، گفت: افرادی که کم‌خون هستند، شرایط اهدا خون را ندارند، اما می‌توانند به مراکز یا پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند تا بعد از معاینه پزشک مستقر در مرکز و تأیید او پلاسما یا پلاکت خود را اهداء کند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در ادامه به شرایط اهدا خون اشاره کرد و گفت: افراد بالای ۱۸ سال حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم از شرایط اهدا خون محسوب می‌شود همچنین افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم‌خونی یا بیماری‌های منتقله از راه خون را داشته باشند، کسانی که تزریق خون انجام داده باشند، افرادی که رفتار‌های پرخطر جنسی داشتند و بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند نمی‌توانند خون اهدا کنند.


تعجب اروپایی ها درباره سلامت خون ایرانی‌ها

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به سلامت بالای خون در ایران گفت: ما دو میلیون پلاسما در دو سال گذشته به اروپا ارسال کردیم و بر مبنای آمار ارائه شده پس از بررسی ژنوم ویروس از اروپا میزان رخداد هپاتیت بی، سی و ایدز در ایران مانند کشور‌های اروپایی و میزان رخداد هپاتیت بی و سی در خون‌های اهدایی در ایران کمتر از آمریکاست چرا که در آمریکا اهدای پولی داریم.

وی ادامه داد:این دستاورد بزرگی برای کشور است، هپاتیت آ از طریق گوارش منتقل می‌شود و آمار ما مثل اروپایی هاست و نشان از هداشت بالا در کشور است و در همایش‌های جهانی اروپایی‌ها تعجب می‌کنند که ما به عنوان کشور توسعه یافته آماری مانند اروپا داریم.

پورفتح اله بیان کرد: سلامت خون در ایران از طریق موسسه‌های اروپایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و ۸۰ ایزو و ۵ هزار استاندارد داریم و برنامه داریم انتقال هپاتیت از خون را به صفر برسانیم.


هر فرد سالیانه چند بار می تواند پلاسما اهدا کند؟

رضا محترمی رئیس و سوپروایزر بخش پلاسما انتقال خون وصال گفت: ما نیازمند افزایش آمار اهدا کنندگان پلاسما در کشور هستیم و شرایط در کشور باید به گونه‌ای باشد که افراد مثل اهدای خون برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی درباره دفعات اهدای پلاسما در هر سال گفت: هر فرد سالم سالیانه ۲۴ مرتبه می‌تواند پلاسمای خود را اهدا کند و بعد از ۷۲ ساعت پلاسما در بدن جایگزین می‌شود همچنین افراد هفته‌ای دو بار می‌توانند کاندید اهدای پلاسما شوند.

وی گفت: با رفع نیاز به پلاسما واردات داروی ویژه بیماران هموفیلی و کلیوی از بین می‌رود وخوشبختانه امروزه کشور بی نیاز به واردات پلاسما و مشتقات خون است.

محترمی افزود: هر فرد اهدا کننده حدود ۴۵۰ سی سی خون می‌دهد و اگر هماتیت و هموگلبین خون آن فرد نرمال باشد نصف کیسه خون اهدایی آن پلاسما است و در روش جداسازی خاصی ما می‌توانیم حجم بیشتری پلاسما دریافت کنیم تا نیازهایمان بر طرف شود.

وی یادآوری کرد: پلاسما یکی از مشتقات خون است که در دنیا بر روی آن تحقیقات و پژوهش‌های زیادی انجام می‌شود تا داروی موثری مانند فاکتور هشت و نه جهت درمان بیماری‌های مختلف ساخته شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 24 خرداد 98، کد مطلب: 6966511:www.yjc.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین