پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا کنون 1600 واحد خون اهدایی از همدان به استآن های تهران، فارس و خوزستان ارسال شده است.

شعار سالافشین محمدی با بیان اینکه امسال اهداکنندگان باراولی را حذف کرده و از استان های پیشرو در اجرای این طرح بوده‌ایم، افزود: با توجه به اینکه 25 تا 30 درصد از اهداکنندگان نیز باراولی هستند بنابراین درصدی از خون‌های اهدایی کاهش یافته است اما با این وجود کمبودی نداشته‌ایم.

محمدی با تأکید بر اینکه 95 درصد از آلودگی‌ها در بین اهداکنندگان باراولی است، تصریح کرد: برای کاهش آلودگی‌ها از این افراد نمونه دریافت و پس از گذشت سه ماه با آن ها تماس گرفته می‌شود.

وی با اعلام اینکه کیفیت و سلامت خون اهدایی با حذف اهداکنندگان باراولی، بسیار افزایش یافته است، عنوان کرد: نه تنها کمبودی در ذخیره خون نداریم بلکه تمام نیازهای استان را تأمین و در چند روز گذشته 300 واحد خون به استان فارس ارسال کرده‌ایم.

مدیرکل انتقال خون استان از گسترش و ترویج فرهنگ اهدای خون در همدان خبر داد و گفت: طی 15 سال گذشته شاخص اهدای خون در استان پایین بوده اما به همت مسئولان و مشارکت مردم خوشبختانه طی سال‌های اخیر این فرهنگ در استان گسترش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با روش پلاکت و پلاسما فرزیس دیگر نیازی نیست چند واحد خون بگیریم بلکه تنها پلاکت خون را از اهداکننده دریافت می‌کنیم بنابراین این روش تعداد دفعاتی که هر فرد می‌تواند خون اهدا کند را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: نیاز ما به پلاکت بسیار بیشتر است چرا که قابلیت نگهداری و ذخیره پلاکت حداکثر سه روز است و باید اهدای آن مستمر باشد.

محمدی افزود: آقایان طی سال قادر به اهدای 4 نوبت خون و خانم‌ها سه نوبت در سال هستند و این درحالیست که در روش پلاکت فرزیس خانم‌ها و آقایان می‌توانند 24 بار در سال پلاکت خون خود را به نیازمندان اهدا کنند.

وی به حساسیت گروه‌های خونی منفی اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعاتی کاملی از اهداکنندگان گروه خونی منفی داریم که در صورت نیاز با آن ها تماس می‌گیریم و آن ها هم برای اهدا حاضر می‌شوند.

محمدی با تأکید بر اینکه در امر اهدای خون سلامت دهنده و گیرنده خون را درنظر می‌گیریم، اظهار کرد: در زمینه سلامت اهداکننده، مواردی نظیر کم‌خونی، وزن نامناسب، فشارخون نامناسب، بیماری‌های زمینه‌ای، آسم و ... را درنظر می‌گیریم و اگر احساس کنیم فرد با اهدای خون دچار مشکل می‌شود این کار را انجام نخواهیم داد.

وی گفت: ابتلا به یک اسهال ساده هم در بحث اهدای خون دارای اهمیت است چرا که اگر همان خون فرد ابتلا به اسهال وارد بدن نوزاد ضعیفی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد وارد شود ممکن است بسیار خطرناک باشد.

محمدی از اهداکنندگان خواست تا در ماه‌های گرم سال مانند تابستان پس از اهدای خون آب و مایعات فراوانی بنوشند.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 28 تیر 1394، کد مطلب: 964-13090-5 :www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین