پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۴۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
انتشار بوی نامطبوع در شهر خاش سبب نگرانی مردم و داغ‌شدن بازار شایعات شد و ۵۲ نفر را راهی بیمارستان کرد که در نهایت مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان اعلام کرد فعالیت آتش‌فشان "تفتان" علت احتمالی حادثه است.

شعار سال: سه شنبه بویی نامطبوع و غیرعادی شهر خاش واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان را فرا گرفت که در پی آن خبر رسید تعداد زیادی از مردم این شهر راهی بیمارستان شده‌اند.

در پی این ماجرا بیش از 50 نفر از مردم خاش که عموماً مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم بودند با علایمی از جمله "تنگی نفس و حالت تهوع" راهی بیمارستان شدند.

بیمارستان "امام خمینی‌(ره)" خاش نیز که بیمارستان اصلی شهر محسوب می‌شود در حالت آماده‌باش قرار گرفت و به بررسی وضعیت مراجعان پرداخت که در نهایت حدود 25 نفر از آنان به منظور دریافت خدمات طبی بیشتر بستری شدند.

اعزام تیم تخصصی جهت بررسی علت انتشار بو/ مردم از تردد بی‌مورد خودداری کنند

مردم در مناطق مختلف شهر خاش از استشمام بوی شبیه به بوی "گوگرد" خبر می‌دادند و به همین دلیل کارشناسان مرکز فوریت‌های پزشکی، اورژانس 115 و مراکز بهداشتی و درمانی مشغول بررسی میدانی موضوع شدند.

هر چند با گذشت زمان روند کاهش شدت بوی استشمام شده آغاز شد اما دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پی این شرایط یک تیم تخصصی را جهت بررسی وضعیت و علت حادثه به خاش اعزام کرد و با صدور اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد تا حد امکان تا زمان رفع کامل بوی نامطبوع از منزل خارج نشوند و در صورت بروز هرگونه علائم تنفسی، گوارشی و پوستی به پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها یا بیمارستان مراجعه کنند.

بازار داغ شایعات در پی انتشار بوی نامطبوع

در شرایطی که انتشار و دست به دست شدن خبر استشمام بوی نامطبوع و غیرعادی در خاش سبب نگرانی مردم شده بود، بازار شایعات هم در فضای مجازی داغ شد و گزارش میدانی خبرنگار تسنیم نشان می‌داد بخشی از مراجعات مردم به بیمارستان‌ها ناشی از شوک وارده و اضطراب و استرس بوده است.

روابط عمومی فرمانداری خاش نیز در کانال تلگرام خود اعلام کرد: خبرهایی مبنی بر استشمام بوی غیرطبیعی در شهر خاش در فضای مجازی پیچیده و به صورت گسترده منتشر شده، به استحضار مردم عزیز می‌رسانیم به اخبار نادرست توجه نکنند.

عدم اظهار نظر مسئولان ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در ساعات اولیه انتشار این خبر نیز به داغ‌شدن بازار شایعات کمک کرد تا جایی که عده‌ای از شهروندان دلیل اصلی این بوی بد را تولید "گاز آمونیاک" در شهرک صنعتی خاش و یا فعالیت‌های دیگر واحدهای صنعتی در همین منطقه عنوان کردند و عده‌ای نیز گفتند بوی نامطبوع ناشی از فعالیت آتش‌فشان تفتان است و برخی نیز پا را فراتر گذاشته و به نقل از ستاد مدیریت بحران گفتند شهر خاش را تخلیه کنید.

"فعالیت آتش‌فشانی" عامل احتمالی انتشار بوی نامطبوع

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اما در این رابطه اظهار داشت: از اوایل سه شنبه بوی نامطبوع در سطح شهرستان خاش استشمام شد که در پی آن 52 نفر از ساکنان شهر خاش که عموماً مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم بودند با علائمی از قبیل تنگی نفس و حالت تهوع به بیمارستان مراجعه کردند و در حال حاضر نیز 40 نفر از این افراد ترخیص شده‌اند.

رضا اربابی با بیان اینکه شرایط شهرستان خاش به حالت طبیعی بازگشته، افزود: گروه‌های مختلفی از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، محیط زیست استان و گروه زمین‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان به منطقه اعزام شده‌اند و در حال بررسی موضوع هستند و داده‌های دریافتی نشان می‌دهد احتمالاً این بوی نامطبوع مربوط به فعالیت‌های کوه آتش‌فشانی "تفتان" است اما هنوز علت به طور دقیق مشخص نشده و تا زمان ارائه نشدن نتایج تحقیقات کارشناسان نمی‌توان اظهار نظر قطعی داشت.

وی با اشاره به شایعات منتشر شده مبنی بر تخلیه منازل نزدیک به محل انتشار این بوی نامطبوع، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا شرایط به حالت عادی بازگشته است.

ستاد مدیریت بحران نیز در پی این شرایط در شهرستان خاش تشکیل جلسه اضطراری داد که در این جلسه مقرر شد از فعالیت واحدهای صنعتی غیرمجاز که مخاطرات زیست‌محیطی دارند و از عوامل تهدید‌کننده سلامت مردم محسوب می‌شود، جلوگیری شود.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30 خرداد 1396، کد مطلب: 1441622:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین