پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۷۹۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
حسن روحانی درحالی به انتقاد ازنحوه واگذاری ها در کشور پرداخته که براساس اصل ۴۴، سال ۹۳ سال پایانی خصوصی‌سازی است و بدلیل نبود اراده کافی در دولت یازدهم، واگذاری سهام دولتی در سال های اخیر تمدید شده است.

شعار سال: دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی در حالی از سال 92 مدیریت قوه مجریه را بدست گرفت که بر اساس سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سال 93 سال پایانی اجرای سیاست خصوصی‌سازی و واگذاری سهام دولت تعیین شده است.

بر این اساس نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در راستی اجرای خصوصی‌سازی نشان می‌دهد نه تنها سال 93 پایان رویای واگذاری ها در کشور نبوده است، بلکه بدلیل عدم کامیابی و وجود اراده در دولت یازدهم واگذاری سهام دولتی در سال های 94، 95 و 96 تمدید شده است و به باور کارشناسان امیدی به پایان واگذاری ها در سال جاری نیز وجود ندارد.

از این رو نگاهی به فهرست منتشر شده بنگاه های دولتی قابل واگذاری امسال دولت نشان می‌دهد در سال جاری نام 337 بنگاه در این فهرست قرار گرفته است که از این میان تعداد 230 بنگاه در گروه یک و 107 بنگاه در گروه دو قرار دارند؛ که این موضوع نشان می‌دهد دستکم اجرای سیاست خصوصی‌سازی در سال 97 هم ادامه خواهد داشت.

همچنین بررسی کارنامه واگذاری های دولت در سال های 93، 94، 95 و حتی 96 نشان می‌دهد در این سال ها یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور از ابتدای شروع این سیاست در سال 80 تاکنون رقم خورده است.

البته هر چند در این سال ها اقدامات خوبی چون تعطیلی رد دیون به عنوان یکی از روش های خصوصی سازی انجام شده است اما در زمان اجرای سیاست خصوصی‌سازی در دولت یازدهم تنها به بهانه وجود مقاومت ها در برابر واگذاری ها، واگذاری ها به تاخیر افتاده که از قضا عمدتا این مقاومت ها از درون ساختار دولت و توسط دولتی‌ها بوده است.

بر این اساس باید گفت در حالی دولت یازدهم کارنامه موفقی را در اجرای سیاست خصوصی سازی در چهار سال گذشته از خود بجای نگذاشته است رییس جمهور تازگی ها در انتقاد از نحوه اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی گفته «ما برای اجرای این اصل چه کرده ایم؟» پرسشی که به باور کارشناسان بهترین پاسخ آن در دستان خود رییس جمهور است.

همچنین حسن روحانی با واکاوی این موضوع که هدف از ابلاغ سیاست های اصل ٤٤ گامی برای واگذاری اقتصاد به مردم است تا دولت از اقتصاد دست بکشد، این پرسش را نیز بی‌پاسخ گذاشته است که چرا در دوران ریاست ایشان بر قوه مجریه در دولت یازدهم اقدامی در واگذاری شرکت های دولتی بویژه زیرمجموعه‌های وزارت نفت و نیز صنعت صورت نگرفته است؟

بعلاوه این که خود ایشان اذعان داشته که در ابتدای دولت همه وزرا قول می‌دهند اما بعد از گذشت مدتی گویا تصدی‌گری لذت بخش می شود و برای عبور از آن بهانه و دلیل می آورند که البته ممکن است این دلایل درست باشد؛ که این موضوع خود به گونه‌ای اعتراف به گناه محسوب می‌شود و نشان می‌دهد رئیس جمهور درد خصوصی سازی در کشور را می‌داند اما از عهده مداوای آن بر نمی‌آید.

افزون بر این مواردی همچون "اگر سیاست های اصل ٤٤ به درستی و دقیق اجرا می شد، واقعا انقلاب و تحول بزرگی در اقتصاد روی می‌داد"، "در دو سال اخیر برای ما آشکار شد که بخش خصوصی واقعا ضعیف است"، "باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود" و ... از دیگر مواردی است که حسن روحانی به آنها در حالی اشاره کرده است که باید گفت آقای روحانی شما در چهار سال گذشته برای سپردن امور به بخش خصوصی چه کارها و حمایت هایی کرده‌اید و در چهار سال پیش رو نیز چه برنامه ای برای اجرای سیاست خصوصی‌سازی دارید؟!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ انتشار 3 تیر 96، کد مطلب: 741344:www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
کار خاص و شاخصی توسط ایشان انجام نشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین