پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۶۸۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
در ۴ سال دولت یازدهم به طور متوسط ۲۳ درصد واگذاری‌ها به صورت رد دیون بوده، در حالی که در ۸ سال دولت قبل، سهم رد دیون از کل واگذاری‌ها ۱۲ درصد بود.

شعارسال: در دولت یازدهم سهم واگذاری در قالب رد دیون ۹۲ درصد نسبت به دولت قبل افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است.

با این که مسئولان دولت یازدهم همواره عملکرد دولت قبل در خصوصی‌سازی را مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما خود بیشترین رکورد تاریخی در انحراف اصل ۴۴ را رقم زده‌اند.

مسئولان دولت یازدهم می‌گویند دولت قبل بابت بدهی‌های خود به سایر نهادهای دولتی و عمومی، از سیاست‌های اصل ۴۴ استفاده کرد و بسیاری از شرکت‌های دولتی را در قالب رد دیون به این نهادها واگذار کرد.

مثلا دولت بابت بدهی‌هایی که به سازمان تامین اجتماعی داشت، چندین شرکت متعلق به وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت و صنعت را به تامین اجتماعی واگذار کرد. یعنی در حالی که همچنان مدیریت این شرکت‌ها در زیرمجموعه دولت باقی مانده،‌ اما به طور صوری خصوصی‌سازی انجام شده و دولت قبل این نوع واگذاری‌ها را در کارنامه خصوصی سازی خود گنجاند.

مسئولان دولت یازدهم از همان ابتدا وعده دادند که خصوصی‌سازی‌های رد دیون را متوقف کرده و شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار خواهند کرد.

اما در این مورد هم مثل سایر وعده‌های دولت یازدهم، عملکردها کاملا با شعارها متفاوت است.

بر اساس آمار سازمان خصوصی‌سازی، در سال ۱۳۹۵ بدترین کارنامه خصوصی‌سازی رقم خورد به طوری که ۴۴ درصد خصوصی‌سازی از طریق رد دیون شرکت‌های دولتی صورت گرفت که از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون، بی‌سابقه است.

تا پیش از سال ۹۵، رکورد بدترین کارنامه خصوصی‌سازی‌ به تفکیک نوع واگذاری به بخش خصوصی واقعی یا رد دیون، مربوط به سال ۱۳۸۷ بود که رد دیون سهمی ۳۸ درصدی از خصوصی سازی داشت.

در مجموع، دولت یازدهم از لحاظ واگذاری شرکت‌های دولتی بابت رد دیون، عملکرد به مراتب بدتری از دولت قبل داشته است.

در ۴ سال دولت یازدهم به طور متوسط ۲۳ درصد واگذاری‌ها به صورت رد دیون بوده، در حالی که در ۸ سال دولت قبل، سهم رد دیون از کل واگذاری‌ها ۱۲ درصد بود.

بدین ترتیب می‌توان گفت در دولت یازدهم سهم واگذاری در قالب رد دیون ۹۲ درصد نسبت به دولت قبل افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 11تیر1396، کدخبر: 744285: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
بدبخت مردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین