پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با بررسی به ولیعهدی رسیدن بن سلمان، نوشت که اقدامات و ماجراجویی‌های وی در یمن و قطر تهدیدی برای منافع امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید.

شعار سال: روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در مقاله‌ای به بررسی انتصاب "محمد بن سلمان" 31 ساله به پست ولیعهدی عربستان پرداخت.

این روزنامه آمریکایی در این مقاله نوشت: محمد بن سلمان که هفته پیش به عنوان ولیعهد عربستان معرفی شد سخت تلاش کرده تا بر دوستان عربستان در واشنگتن تاثیر بگذارد. وی در این مسیر تحسین‌های زیادی را برانگیخت که از جمله می‌توان به تحسین دولت جدید ترامپ اشاره کرد. وی توانست چارچوب طرح نوسازی اقتصاد عربستان را مشخص کرده و ده‌ها میلیارد دلار خرید تسلیحات از آمریکا انجام دهد.

در حال حاضر، شاهزاده محمد بن سلمان به صورت رسمی جایگاه جانشینی پدر 81 ساله خود را در دست دارد اما تردیدها درباره توانایی‌های این فرد همچنان در حال افزایش است.

به نظر می‌رسد که اصلاحات اقتصادی بازار محور وی متوقف شده است. از سوی دیگر، ابتکارهای تهاجمی وی در موضوعات خارجی برای منافع آمریکا ویرانگر بوده است.

محمد بن سلمان که نقش مستقیمی در مداخله نظامی عربستان در یمن دارد اندکی پس از آنکه پدرش به قدرت رسید جنگ علیه یمن را در ابتدای سال 2015 آغاز کرد.

وی در این جنگ به هدف اعلام شده خود که بیرون راندن نیروهای حوثی از "صنعا" پایتخت بود نرسیده و جنگ وی باعث تلفات شدیدی به دلیل بمباران اهداف غیر نظامی شده است.

گروه‌های حقوق بشری، عربستان و دیگر متحدینش از جمله امارات متحده عربی به "جنایات جنگی" متهم کرده است.

از آن بدتر، ائتلاف سعودی، باعث ایجاد یکی از بدترین بحران‌های بشری که بشر در چند دهه گذشته آن را ندیده، شده است.

حدود 17 میلیون یمنی در خطر قحطی قرار دارند. بر اساس آمارهای سازمان ملل، از ماه آوریل تا کنون بیش از 200 هزار نفر مبتلا به بیماری وبا شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملل، در هر 10 دقیقه یک کودک در یمن به دلیل سوء تغذیه، بیماری‌های عفونی و دیگر بیماری‌های قابل پیشگیری می‌میرند.

اگر چه بسیار پیشتر کاملا مشخص شده بود که جنگ در یمن به پیروزی نمی‌انجامد، اما مقامات سعودی بر ادامه این جنگ اصرار داشته و موفق شدند که دولت ترامپ را در تجدید حمایت‌ها از جمله فروش بمب‌هایی که در دوران دولت اوباما تعلیق شده بود متقاعد کنند.

سعودی‌ها گفته‌اند که حوثی‌ها یکی از گروه‌های وابسته به ایران هستند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که آنها در حال مبالغه در این باره هستند.

از سوی دیگر، اقدام دیگری که توسط عربستان از روز پنجم ژوئن آغاز شده، محاصره قطر از سوی کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس است.

مقامات سعودی گفته‌اند که هدف آنها پایان دادن به حمایت قطر از تروریسم است، ادعایی که نتوانست حمایت "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا را به همراه داشته باشد.

از جمعه گذشته و پس از انتقاد آشکار وزارت امور خارجه، کشورهای محاصره کننده قطر خواسته‌های خود را مطرح کردند. به طور مثال آنها از قطر خواسته‌اند که شبکه تلویزیونی الجزیره را که یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های خبری به شمار می‌آید و یکی از منتقدان حکومت‌های دیکتاتوری منطقه است، تعطیل کند.

یکی دیگر از خواسته‌های سعودی‌ها تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه که یکی از اعضای ناتو بوده، است. بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه در قطر قرار داشته و مرکز عملیات علیه داعش به شمار می‌آید. با وجود حمایت ترامپ از بیانیه عربستان علیه قطر، تحریم‌ها خطر آسیب جدی برای منافع آمریکا به شمار می‌آید. این موضوع همانند جنگ یمن، می‌تواند دلیلی برای هوشیار بودن در پذیرفتن سلمان به عنوان ولیعهد جدید باشد.

اگر چه بن سلمان فرد جذابی به نظر می‌آید اما ماجراجویی‌های وی باعث می‌شود که یک متحد سوال برانگیزی باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 5 تیر 96، کد مطلب: 1447157:www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
0
0
ایشان همان قاعده فعالیت صدام حسین را دنباله گیری می کند. بنظر می رسد که حتی اگر لازم باشد، برای فروش تسلیحات و یا افزایش واردات و همچنین تثبیت مداخلات آمریکا در منطقه وارد کشمش با ایران شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین