پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۲۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
زارعی با تأکید بر مقاومت قطر در برابر عربستان مطرح کرد: به نظر می‎رسد قطری‌ها علیرغم ضعفی که دارند، به‌اندازه بسیاری مقاومت خواهند کرد؛

شعار سال: «سعدالله زارعی»، کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص شروط 133 گانه شورای همکاری خلیج‌فارس برای قطر، با اشاره به اینکه قطر بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است، بیان داشت: شروط کشورهای عربی در خصوص قطر در حالی مطرح می‌شود که درواقع این موضع تنها موضع عربستان است؛ اما سعودی‌ها اصرار دارند آنچه را که در ارتباط با مسائل خارجی دنبال می‌کنند، تحت عنوان مجموعه‌ای از کشورها منعکس کنند تا ازیک‌طرف از تبعات اقدامات دیکتاتورمآبانه دور باشند و از طرف دیگر با ادعای اینکه این امر موضع جمعی از کشورها است، اثرپذیری موضع خود را افزایش دهند.

وی با تأکید بر اینکه بیانیه‌ای که در اوایل خردادماه به نام کشورهای اسلامی و عربی صادر شد، بیانیه عربستان بود، افزود: وزیر خارجه لبنان پس‌ازاین بیانیه تصریح کرد آنچه در این بیانیه آمده بود، در اجلاس مطرح نشده و به تصویب نرسیده بود؛ بنابراین بیانیه جمع محسوب نمی‌شود. کشورهای دیگر نیز موضع گرفتند و مشخص شد که این بیانیه موضع عربستان بوده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به پرسش «سرانجام مناقشاتی که عربستان در خصوص قطر به راه انداخته، چیست؟» اشاره داشت: اگر به ماهیت این نزاع توجه شود، مشاهده می‌شود این موضوع نزاعی است که عربستان در حوزه رسانه و سیاست برای داشتن یک جبهه سیاسی دنبال کرده است. جرم قطری‌ها نیز این است که آن‌ها در این جبهه که سعودی‌ها حول محور خود دنبال می‌کنند، خلل وارد کردند و زیر بار نرفتند.

وی با اشاره به اینکه اگر قطری‌ها بپذیرند در چارچوب سیاست خارجی عربستان عمل می‌کنند، این نزاع در عرصه رسانه‌ای و سیاسی نیز پایان می‌یابد، تأکید کرد: قطر در این صورت از یک‌سو استقلال خود را از بین برده است و از طرف دیگر این امکان را به عربستان می‌دهد که در هر موضوعی بتواند این کشور را با اعمال فشار منقاد خود کند. باید گفت که قطر در این شرایط بین انتخاب استقلال و هضم در سیستم سعودی قرار گرفته است.

زارعی با تأکید بر مقاومت قطر در برابر عربستان مطرح کرد: به نظر می‎رسد قطری‌ها علیرغم ضعفی که دارند، به‌اندازه بسیاری مقاومت خواهند کرد؛ چراکه در منطقه کشورهایی هستند که قطر را در مسیر خود یاری کنند. به همین دلیل این مناقشه بین قطر و عربستان برای مدت قابل‌توجهی با نوسانات استمرار می‌یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مشرق، تاریخ انتشار6 تیر 96، کدمطلب:742360، www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
0
0
قطر هضم نمی شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین