پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۰۹۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
وزیر دفاع: فاجعه 12تیر(سالروز حمله ناو جنگی آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران) اقدامی ضد بشری بود که نشان داد آمریکا به هیچ اصل انسانی پایبند نیست.

شعار سال: سردار سرتیپ دهقان در بیستمین سالگرد کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی و سی امین سالروز حمله شیمیای رژیم بعث صدام به سردشت، نسبت به عواقب دستیابی تروریست ها به سلاح های کشتار جمعی هشدار داد.

وی افزود: حمله شیمیایی رژیم بعثی صدام به شهر بی دفاع سردشت منجر به شهادت هزاران غیرنظامی شد و شاید بتوان بعد از جنایات دیکتاتورهایی مثل هیتلر و چنگیز در تاریخ انجام می دهند این جنایت هم با آنها برابری می کند.
وزیر دفاع اضافه کرد: در جریان حمله 28 ژوئن 1987میلادی (هفتم تیرماه 1366) در سردشت در اثر این حمله نظامی 111 غیرنظامی شهید و بالغ برهشت هزار نفر دچار مصدومیت شیمیایی شدند و هنوز نیز هستند افرادی که دشواری های همراهی با پیامدهای استنشاق گاز خردل را با خود به همراه دارند.

سردار دهقان با بیان اینکه ما تلاش کردیم که چهره های آسیب دیده از این اقدام را به دنیا نشان داده و جهانیان را از پیامدهای چنین جنایتی آگاه کنیم، ابراز امیدواری کرد که عزم همگانی و جهانی برای مقابله با کسانی که بخواهند از چنین امکاناتی استفاده کنند به وجود بیاید.
وی تاکیدکرد: ما این تجربه تلخ را منطقه ای از کشور شاهد بودیم که دشمنان ما به هیچ پروتکل حقوق و بین المللی پایبند نیستند.
سردار دهقان گفت: اینکه گفته می شود در دنیا قانون جنگل حاکم است حقیقت غیرقابل انکاری است چرا که صاحبان قدرت خود را صاحب حق می دانند و منابع خود را منافع جامعه بشری معرفی می کنند و هر موضوعی که منافع آنان را تهدید کند، برای خود این حق را قائلند که به منظور مقابله با آن هر ابزاری را به کار بگیرند و از مجرای آن هر جنایتی علیه ملت ها انجام دهند.
وزیردفاع پشتیبانی نیروهای مسلح یادآورشد: در هشت سال دوران دفاع مقدس ایران 583 بار در معرض بمباران و پرتاب سلاح های شیمیایی قرارگرفت و در معرض عواملی همچون تابون، تارین و خردل بودند عملیات والفجر هشت و در شهر فاو صدام از گاز خفه کننده استفاده کرد و حتی امکان اینکه رزمندگان به توانند به دفاع از خودشان اقدامی انجام دهند را از آنان گرفت.

سردار دهقان اضافه کرد:«جای تاسف است که چرا نهادهای بین المللی که برای حفظ و صلح و امنیت بین المللی تشکیل شده اند و باید اقدامات بدون ضابطه کشورها را در کسب، تولید و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی کنترل کنند فقط شاهد بی طرف شده اند به معنایی که احساس نمی کند وظیفه ای متوجه آنهاست».
وزیر دفاع ادامه داد: این درحالی است که آنها خود هم تولید کننده و نیز در اختیار دهنده این سلاح ها بودند و هم مجوز کاربرد آن رامی دهند و هم از کاربرد آن دفاع می کنند.
سردار دهقان تاکید کرد: امروز با شکل دهی پرونده های اتهامی و پرونده سازی و بکارگیری سرویس های اطلاعاتی علیه برخی از دولت ها ملت ها مواجه هستیم و این سرویس ها به سادگی پرونده سازی و افکارعمومی را بسیج می کنند و با ارائه تصویری از تهدید جهانی در صدد فراهم کردن زمینه اقدامات خود هستند.

وزیر دفاع اظهارداشت: اخیرا شاهد بودیم به رغم اینکه رژیم قانونی سوریه قبلا خلع سلاح شیمیایی شده و نهادهای مربوطه عدم بهره مندی سوریه را از سلاح های شیمیایی اعلام کرده اند به بهانه اینکه ارتش یک شهر را مورد حمله شیمیایی قرارداده تهاجم وسیعی را علیه رژیم قانونی سوریه انجام دادند و تهاجماتی به مناطق خاصی صورت گرفت و می بینیم که همچنان بر شیپور جنگ می دمند.
سرداردهقان این سوال را مطرح کرد که چرا یک نظام سیاسی که اراده آنها توانسته در برابر بر یک جنگ چند ساله مقاومت کند و دنبال استقلال خود باشد، آن را مغایر با منافع خود می دانند.
وزیر دفاع افزود: در چند روز گذشته شاهد بودیم که حدود سه تا چهار هزار سورتی پرواز انواع هواپیماها در محیط عمومی منطقه ما از کشورهای مثل ایتالیا و انگلستان انجام شد و اعلام کرده اند که رژیم سیاسی سوریه بنای بکارگیری سلاح شیمیایی را دارد باید آن را تنبیه کرد چه مرجع قانونی و بین المللی وجود دارد که بخواهند در این خصوص نظارت کند و برای چنین ادعایی کجا می توان شکایت کرد و کدام اراده است که این را بکار بگیرد.

سرداردهقان بیان کرد: دلیل آنچه که باعث شد صدام حلبچه را مورد حمله شیمیایی قرار دهد همان است که تروریست ها بهانه و مجوز داشته باشند که سلاح ها کشتار جمعی را بکار بگیرند امروز احتمال شکل گیری تلفیقی از ترور و جنگ با سلاح کشتارجمعی وجود دارد و تروریست های تکفیری با امکاناتی که ازصدام باقی مانده و آنچه که توانسته اند از صاحبان ها سلاح ها بگیرند به راحتی از این سلاح ها استفاده می کنند و به جای مقابله با آنها مماشات می شود و بر اقدامات جنایت بار آنها صحه گذاشته می شود.
وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان داشت: ادعا می کنند که با تروریست مقابله می کنند و ائتلاف علیه تروریست ها شکل دادند اما شاهدیم که تروریست ها به راحتی پشتیبانی مالی می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند و سران آنها به سادگی هرچه می خواهند انجام می دهند.
سردار دهقان گفت: جهان ما جهانی است که صاحبان قدرت، ظلم و تبعیض و تجاوز را به عنوان عدالت، رفاه و استقرار امنیت برجهانیان تحمیل می کنند و به جای اینکه حافظ امنیت و مبلغ صلح باشند خودشان بزرگترین ناقض حقوق بشرهستند.

وزیر دفاع ادامه داد: امروز در یمن مشاهده می کنیم که عربستان تمامی ابزارهایی را علیه مردم به کار گرفته و هیچ مکان و اجتماعی مصون از حمله نیست و هیچ مرکز درمانی و آموزشی و فرهنگی را سراغ نداریم که در معرض تهدید و یا اصابت بمب های صعودی قرار نگیرد.
سردار دهقان ادامه داد: در این شرایط می بینیم که کسانی با شعارهای فریبنده حقوق بشری به منطقه سفر می کنند و با سران مغرور و جاهل و آدمکش رقص شمشیر می کنند و کشتار ملت یمن را جشن می گیرند؛ کجای این حرکات اخلاق و حقوق انسانی دارد.

وی اظهارداشت: در تبیین و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره سلاح های کشتار جمعی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب و با تکیه برمبانی دینی با هر نوع تولید، ذخیره سازی و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی مخالف بوده و ما هر جا توانسته ایم فریاد بلند خود را علیه تولیدکنندگان، نشردهندگان و همچنین به کارگیرندگان آن فریاد کشیده ایم.
سردار دهقان اضافه کرد: ما در دوران دفاع مقدس هیچ گاه به خود اجازه ندادیم به سمت تولید سلاح های کشتار جمعی برویم و تنها اقدامات حفاظتی و پدافندی را افزایش دادیم و امروز ایران در زمینه های مختلف دارای تجارت باارزش و توانمندی های وسیعی است.
وزیردفاع یادآورشد: ما تجارب خود را درحوزه درمان و پزشکی سعی کردیم در معرض اطلاعات جهانیان قرار دهیم و اگر اتفاقی رخ داد آسیب ها را کاهش دهند و دستاوردهای علمی خود را نیز در اختیار جهانیان قرار دادیم.

سرداردهقان تاکیدکرد: ما در جریان حمله عراق به کویت با توجه به احتمال بکارگیری سلاح های شیمیایی امکانات پدافندی را در اختیار کویت قرار دادیم و امروز هم از نشست های آموزشی استقبال می کنیم و با تولید، بکارگیری و انباشت سلاح های کشتار جمعی مقابله خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: ما انتظار داریم کشورهای مستقل و خارج از اراده صاحبان قدرت که صلح و امنیت برای آنها به عنوان یک اصل مطلوب است همکاری کنیم و قواعدی در نظامات حاکم شود که حافظ صلح و امنیت، تخلف ناپذیر و تفسیرناپذیر باشد.
سردار دهقان افزود: جمهوری اسلامی ایران قربانی ترور و تروریست و قربانی سلاح کشتار جمعی است و این ملت تا آنجا که برایش امکان دارد اجازه نخواهد داد در این حوزه ها سایرین کاری بکنند.
وزیردفاع پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: هشدار جدی می دهم فضایی که امروز در منطقه و جهان وجود دارد می تواند پیامدهای وحشتناک و هولناکی برای جامعه بشری داشته باشد اگر تروریست هایی که در سوریه و عراق شکست خورده اند در سراسر جهان پخش شوند و به سلاح کشتار جمعی مسلح شوند، نمی دانیم فردای جهان چگونه تیره و تاریک می شود و حامیان آنها چگونه از شر آنها در امان خواهند بود.

سردار دهقان گفت: درآستانه سالروز حمله ناو جنگی آمریکا و هواپیمای ایرباس هستیم که این هم می تواند دال بر این باشد کسانی که در موضع قدرت هستند خود را قائل به هیچ اصل انسانی نمی دانند و هرجا هر اقدام ضدبشری را انجام می دهند.
بیستمین اجلاس ویژه کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی و سی امین سالروز حمله شیمیایی رژیم بحث عراق به مردم شهر سردشت در محل هتل فردوسی با حضور وزیر دفاع، معاون وزیر امور خارجه، مدیرکل کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی و جمعی از سفرا و نمایندگان خارجی مقیم تهران برگزار شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار 12تیر 96، کدمطلب:۱۷۰۰۲۱۴،www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
ضمن تایید ضد بشری بودن این حادثه، چرا به غفلت برخی از نیروهای ما اشاره نمی شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
ضمن تایید ضد بشری بودن این حادثه، چرا به غفلت برخی از نیروهای ما اشاره نمی شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
بهروز مدرسی، خبرنگار و دارندهٔ مدال طلای بالاترین ساعت پرواز در طول جنگ ایران و عراق،معتقد است: در قدیمی‌ترین سامانهٔ ضدهوایی که در ناوهای آمریکایی به‌کار رفته است، یعنی سامانهٔ کنترل آتش هاک، این توانایی وجود دارد تا اگر یک هدف، تهدیدی برای ناو نداشته باشد، آن را از رنج شلیک خارج کرده و یک هدف دیگر را برای اصابت انتخاب کند؛ اما شلیک دو موشکِ استانداردِ ضد هواییِ مارکِ ۶۰ به سوی یک هدف غیر مؤثر، معنایی جز کشتار ندارد. از سوی دیگر، خدمهٔ ناو می‌توانستند با شلیک توپ‌های ضد هوایی برد بلند، خلبان را از تجاوز به حریم ناو آگاه کنند اما آن‌ها به این دلیل که که قصد سرنگونی هواپیمای مسافربری را داشتند، این کار را نکردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
دولت آمریکا مبلغ ۵۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و نیز مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت. این مبالغ به طور بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس منهدم شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند. این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.
دولت آمریکا مبلغ ۶۱٫۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰ میلادی)، این دو کشور دست به حمله علیه نفت‌کش‌ها و ترابری‌های تجاری یکدیگر زدند که به جنگ نفت‌کش‌ها معروف شد. در سال ۱۹۸۴ جنگ ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شد و دو کشور حمله به نفت کش‌های یکدیگر را شدت دادند. این حملات شامل حمله به کشتی‌های کشور‌های همسایه نیز که با انتقال نفت عراق عملا به این کشور کمک می کردند می شد. حادثه پرواز ۶۵۵ ایران ایر یک سال پس از حمله یک جنگنده عراقی به ناوچه موشک‌انداز امریکایی بنام یواس‌اس استارک توسط نیروی هوایی عراق در ۱۷ می ۱۹۸۷ که به کشته شدن ۳۷ ملوان امریکایی این ناوچه انجامید اتفاق افتاد. همچنین نیروی دریایی ایالات متحده در اواخر ۱۹۸۷ به تبادل آتش پرداخته بودند و ناو ساموئل بی. رابرتز نیروی دریایی امریکا در اثر برخورد با یک مین ایرانی در آوریل ۱۹۸۸ آسیب دیده‌بود. دو ماه قبل از حادثه ایالات متحده در جریان عملیات آخوندک در تبادل آتش با نیروی دریایی ایران ناو چه ایرانی سهند را غرق نموده بود. به این ترتیب در زمان حادثه تنش در منطقه تنگه هرمز بسیار بالا بود.
در پاسخ به نوع حملاتی که به کشتی‌های تجاری در منطقه انجام می‌شد ایالات متحده در ۸ سپتامیر ۱۹۸۷ هشداری را به کلیه کشور‌های منطقه ارسال نمود که از آن‌ها می‌خواست تا هواپیما‌های غیرنظامی می‌بایست فرکانس اضطراری هوایی ، یا ۱۲۱ مگاهرتز وی اچ اف و فرکانس اضطراری نظامی ۲۳۴ مگاهرتز یو اچ اف را رسد کنند و آماده معرفی خود وهدف خود به کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
هفت دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه بندرعباس، ۱۱ مورد اخطار از سوی کشتی‌های جنگی آمریکا به هواپیمای ایرانی اعلام شد. ۷ مورد توسط ناو وینسنس بر روی فرکانس ۲۴۳ مگاهرتز، یک اخطار توسط ناو سایدز بر روی همین فرکانس و ۳ اخطار دیگر بر روی فرکانس اضطراری ۱۲۱/۵ مگاهرتز به هواپیمای ایرباس داده شد. از این ۱۱ مورد، ۷ مورد بر روی طول موج ۲۴۳ مگاهرتز بود که مخصوص هواپیمای نظامی است و ایرباس تجهیزات لازم برای شنیدن آن‌ها را نداشت (طبق دستور ایران‌ایر همه هواپیماها باید در مدت پرواز در منطقهٔ خلیج فارس بر روی فرکانس ۱۲۱/۵ مگاهرتز به گوش باشند). در این هنگام بحث زیادی میان بخش‌های اطلاعات جنگی سه ناو آمریکایی وینسنس، مونتگمری و سایدز درگرفت. گزارش تیم تخصصی ایکائو مشخص می‌کند که در دقایق آخر حمله به هواپیما، عده‌ای هواپیما را یک هواپیمای مسافری و عده‌ای دیگر یک هواپیمای جنگی مهاجم تلقی نمودند. دو دقیقه بعد کارکنان مرکز گزارشی را مبنی بر اینکه هواپیمای مزبور اف-۱۴ می‌باشد، دریافت کردند. در همین حال کارکنان ناو سایدز فریاد زدند: «هواپیما تجاری است، صبر کنید.» در همین زمان یکی از افسران وینسنس نیز گفته‌است که هواپیما احتمالاً تجاری است. در همان حالی که گفتگوهای میان ۳ ناو ادامه داشه ویلیام راجرز، ناخدای ناو وینسنس تصمیم می‌گیرد که موشک خود را پرتاب کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
عملیات جمع‌آوری اجساد قربانیان با بسیجِ کلیهٔ امکانات منطقهٔ یکم دریایی ارتش (بندرعباس) به‌همراه اعزام ۸۰ تَن غواص، دو فروند ناو (ناوهای تنب و لاوان)، دو فروند هواناو و چهار فروند بالگرد، بلافاصله پس از واقعه آغاز شد. بعد از جمع‌آوری اجساد، سریعاً جمع‌آوری قطعات هواپیما آغاز و جعبهٔ سیاه آن نیز پیدا شد. این دو عملیات به صورت شبانه‌روزی و در مجموع به‌مدت ۵۲ روز انجام گرفت. دلایل زیر باعث طول کشیدن عملیات شده بود:

دمای هوا در طول روز، به بیش از ۵۰ درجهٔ سانتی‌گراد می‌رسید.
قطعات اجساد به‌دلیل باقی ماندن در آب ورم کرده و حتی درتابوت جا نمی‌شدند و مسئولین ناچار شدند تا برای انتقال آن‌ها، از برانکاردهای توری استفاده کنند.
به‌دلیل اصابت موشک دوم، ضمن پرتاب شدن مسافران به بیرونِ هواپیما، پوست سر و بدنِ آن‌ها کَنده و گوشت بدن اکثر آن‌ها نیز تکه‌تکه شده و در نهایت قطعات متلاشی شدهٔ بدن آن‌ها در سطح وسیعی از دریا شناور شده بود.
حاضرین در عملیات هم، با صحنه‌های بسیار دل‌خراش و تکان دهنده‌ای روبرو می‌شدند. مثلاً، تکه‌های بدن مسافران بی‌گناه به دست و بدن غواصان می‌چسبید. شدت دل‌خراش بودن این صحنه‌ها طوری بود که بعضاً خبرنگارانی که تحمل مشاهدهٔ چنین صحنه‌هایی را نداشتند، دوربینشان را رها کرده و صحنه را ترک می‌کردند.
در نهایت تنها پیکر و قطعات بدن ۱۷۸ نفر از ۲۹۰ مسافر هواپیما پیدا شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
این متن به نقل از بخشی از خاطرات هاشمی رفسنجانی در خبرگزاری فارس در سال 93 منعکس شده بود. برام جالب بود،آوردم ببینید.
روزنامه نیویورک تایمز برای ایجاد اختلاف میان مسئولان کشور ادعا کرد: سرنگونی این هواپیما موجب بروز خشم و غضب و در عین حال اختلاف و دودستگی در ایران شده است. گروه تحت رهبری هاشمی رفسنجانی خواستار آن است که زمینه برای محکوم ساختن آمریکا در سطح بین المللی فراهم شود، اما گروهی که حسینعلی منتظری آنان را رهبری می‌کند، حمله به منافع آمریکا را توصیه کرده است. رفسنجانی علیه پاسخی عجولانه به اقدام آمریکا هشدار داد. او گفت ما باید بگذاریم همه در جهان از این جنایت باخبر شوند، درباره آن بحث و تبادل نظر کنند و مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. رئیس مجلس افزود: «آمریکایی‌ها برای آنکه بتوانند فشار تبلیغاتی را از دوش آمریکا به نقطه دیگر منتقل کنند، ممکن است در گوشه ای از جهان در انتظار اقدامی ناشیانه باشند.» رفسنجانی گفت که ایران حق انتقام گرفتن را برای خود محفوظ می دارد، اما افزود: «تعیین زمان انتقام با ما است نه با آمریکا».
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین