پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
اجرای طرح خودمراقبتی سازمانی در راستای ارتقای سلامت در حوزه ادارات و سازمان ها در استان مرکزی استارت زده شد.

شعار سال: جواد نظری رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در همایش خود مراقبتی سازمانی که با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی به همت مرکز بهداشت استان مرکزی، در اراک برگزار شد، گفت: این همایش بخشی از برنامه ملی ترویج خودمراقبتی است که به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این برنامه شامل ترویج خودمراقبتی در محیط‌های آموزشی و تربیت نسل جدید بر اساس اصول و قواعد خودمراقبتی است، عنوان کرد: آموزش و پرورش استان در این رابطه همکاری بسیار مطلوبی داشته است و باید تلاش کنیم تمامی سازمان‌ها در خصوص برنامه خودمراقبتی سازمانی نیز همکاری گسترده داشته باشند تا نتایج مورد نظر حاصل شود.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه حرکت از سلامت بیماری محور به سمت سلامت مردم محور از اهداف طرح خودمراقبتی است، عنوان کرد: مردم باید قبل از بروز بیماری اقدامات و عاداتی را در برنامه روزمره تعریف و اجرا کنند که بروز بیماری غیر واگیر کاهش یابد.

نظری ادامه داد: حجم قابل توجهی از بهداشت مربوط به سبک زندگی افراد است و سبک زندگی افراد از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد و در این طرح عواملی که فرد در آن نقش دارد از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. عواملی مانند عادات فردی، شبکه‌های اجتماعی که فرد با آن در ارتباط است و از آن تاثیر می‌پذیرد، شرایط محیط کار و... می‌تواند در انتخاب سبک زندگی افراد دخیل باشد و زمینه سلامتی یا به خطر افتادن این مهم را فراهم کند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه شرایط اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بر سلامتی افراد تاثیرگذار است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه در نهادها و سازمان‌های دولتی به عنوان نیروی کار حضور دارند، در این برنامه اصلاح رفتار از طریق محیط کار مورد توجه قرار گرفته است و از این طریق می‌توان آگاهی افراد را ارتقاء داد و شرایط را برای سلامتی بیشتر آنها فراهم کرد.

نظری با اشاره به تعدد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی و واگیردار در گذشته و کاهش این نرخ با گسترش راه‌های درمانی و داروهای موثر، گفت: امروز مرگ و میر در بخش سلامت بیشتر مربوط به بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و... است.

وی بیماری‌های غیرواگیر را به چهار دسته قلبی عروقی، تنفسی مزمن، دیابت و سرطان‌ها تقسیم و در خصوص عوامل موثر بروز این بیماری‌ها عنوان کرد: فشار خون بالا یکی از این عوامل است. در سال 1388 شیوع این بیماری در کشور 16.59 درصد و در استان 14.32 درصد بوده است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: در سال گذشته این نرخ در کشور به طور میانگین 27 درصد و در استان مرکزی 29.9 درصد بوده است در صورتی که رسیدن به نرخ میانگین 10 درصدی هدف‌گذاری شده بود.

نظری قند خون بالا را از دیگر عوامل زمینه‌ساز چهار بیماری ذکر شده عنوان کرد و افزود: در استان مرکزی در سال 1388 متوسط ابتلابه قند خون 6/9 درصد و این نرخ در کشور 9/6 بود. در سال 95 نرخ متوسط این شاخص در استان 4/9 درصد و این نرخ در کشور 5/9 بوده است در صورتی که طبق هدف‌گذاری باید میانگین قند خون به دو درصد می‌رسید.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر اینکه این آمار لزوما به معنای افزایش بیماری نیست و امکان دارد به دلیل افزایش شناسایی و بررسی‌ها نیز آمار به این ترتیب باشد، افزود: در بخش چاقی و اضافه وزن در سال 88 متوسط استانی 7/47 درصد و این نرخ در کشور 71/44 درصد بود. در سال گذشته این نرخ به طور میانگین در استان 57 درصد و در کشور 3/59 درصد گزارش داده شده است.

نظری در خصوص فعالیت فیزیکی کم بیان کرد: در سال 88 نرخ متوسط این شاخص 78/29 درصد و در کشور 76/35 درصد بود و در سال گذشته این نرخ در استان 89 و در کشور 90 درصد بوده است.

وی در خصوص مصرف روزانه سیگار عنوان کرد: در سال 88 متوسط مصرف روزانه سیگار در استان 57/12درصد و این نرخ در کشور 23/11 درصد بود و در سال گذشته این نرخ در استان1/10درصد و در کشور 3/14 درصد گزارش شده است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر تاثیر مستقیم مصرف سبزیجات در کاهش بیماری‌های غیر واگیر عنوان کرد: باید در سازمان‌ها اقداماتی انجام شود که در تمامی این موارد وضعیت استان بهبود یابد. سازمان‌ها با اجرای این برنامه می‌توانند گام موثری در این بخش بردارند.

نظری با تاکید بر اینکه افزایش عمر ایرانیان از اهداف این برنامه است و با اشاره به اینکه در سال 69 امید به زندگی مردان کمتر از 68 سال و زنان 71 تا 73 سال بوده است و این آمار در سال 94 برای مردان به 73 تا 76 سال و زنان به بیش از 76 سال افزایش یافته است، افزود: وضعیت ما هنوز نسبت به کشورهای پیشرفته مطلوب نیست و باید برای بهبود شرایط تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: پرداختن به موضوع خودمراقبتی و افزایش آگاهی جامعه برای تحقق این موضوع می‌تواند باعث افزایش این نرخ شود. امید به زندگی تنها به معنای زنده ماندن افراد نیست و در حقیقت به معنای سالم بودن افراد و اینکه در سنین بالا قادر به انجام امور شخصی باشند، است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه حوادث نقش بیشتری در مرگ و میر افراد دارند، عنوان کرد: در کنار این موضوع مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد البته در برخی از بخش‌ها مانند بخش قلبی‌عروقی نسبت به سال 69 وضعیت بهبود یافته است.

نظری ادامه داد: در بخش سرطان‌ها آمارها بهبود مناسبی نسبت به سال 69 را نشان نمی‌دهند و همان‌طور که در آن سال مرگ ناشی از سرطان 9/58 در 100 هزار نفر بوده است این آمار امروز نیز همین رقم را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه خودمراقبتی شامل اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار است، عنوان کرد: در کشورهایی که برنامه خودمراقبتی اجرا شده است، طبق آمار ارائه شده در این کشورها 40 درصد کاهش مراجعه به پزشک عمومی، 17 درصد کاهش مراجعه به پزشک متخصص، 50 درصد کاهش مراجعه به اورژانس، 50 درصد کاهش بستری در بیمارستان و 50 درصد کاهش غیبت کارمندان گزارش شده است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه برای گسترش موضوع خودمراقبتی در جامعه و نهادینه شدن این مهم، طرح سفیران سلامت برای تمامی اقشار جامعه تعریف شده است، عنوان کرد: در استان مرکزی زنان بیش از مردان در این بخش مشارکت دارند و تعداد سفیران سلامت زن دو برابر بیش از مردان است، باید برای گسترش مشارکت مردان نیز برنامه‌ریزی شود.

نظری بیان کرد: بیشترین نرخ مشارکت در طرح سفیران سلامت در شهرستان کمیجان با 76/35درصد و کمترین در محلات با 2/13 درصد است، نرخ متوسط استانی نیز 62/18 درصد است.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی 356 شورای شهر و روستا شناسایی شده است، افزود از این تعداد 200 مورد برای بخش سفیر سلامت جذب همکاری شده است. در این بخش نرخ متوسط استانی مشارکت 36/65 درصد است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد در بخش خودیاران سرطان، دیابت و ... 684 نفر در قالب 96 گروه فعالیت داشتند که این تعداد گروه به 890 گروه افزایش یافته و از این تعداد توانسته‌ایم 5643 نفر را برای طرح خودمراقبتی همراه کنیم.

در این برنامه نمایندگان دستگاه های دولتی در خصوص تهیه برنامه سازمانی مبتنی بر برنامه استانی خود مراقبتی سازمانی مطلع شدند و راهکار و روش اجرای این مهم ارائه شد.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 12 تیر 1396، کد مطلب: 964-5684-5 :www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین